آیا ذخایر محدود روی بر صنعت خوراک دام تاثیر می گذارد؟

آیا ذخایر محدود روی  بر صنعت خوراک دام تاثیر می گذارد؟
محدودیت ذخایر "روی " در چند سال اخیر، افزایش بهای این محصول را به‌صورت طولانی‌مدت به همراه داشت سایت All About Feed گفتگویی با چند کمپانی تولیدکننده مکمل خوراک داشته است تا تأثیر افزایش قیمت روی را در این صنعت بررسی کند.
"روی " یکی از مهم‌ترین عناصر و مواد معدنی در خوراک دام است. این عنصر نه‌تنها در تکمیل سیستم ایمنی بلکه در رشد و بلوغ و تولیدمثل دام تأثیرگذار است. علاوه بر این فلز روی در رشد مو، سلول‌های پوستی، سلامت سُم و شاخ حیوان نیز مؤثر است. روی موردنیاز حیوانات معمولاً به 2 صورت به آن‌ها داده می‌شود: ارگانیک (به‌صورت ترکیبی کلیت آمینواسیدها، پروتئین‌ها) و یا غیر ارگانیک (سولفات روی، اکسید روی). البته امروزه، نسل جدیدی از مواد معدنی هیدروکسی نیز وجود دارند (پیوند کووالانسی با گروه هیدروکسی). معادن روی به‌صورت پراکنده در جهان وجود دارند و بخش اعظمی از این معادن در چین، استرالیا و پرو است.
 بسته شدن همیشگی برخی از معادن در سال 2015 و 2016 میلادی تأثیری مستقیم بر میزان ذخایر روی جهان و هم‌چنین قیمت این عنصر گذاشت. بر اساس اطلاعات بورس فلز لندن (LME) روی در سال جاری دائماً قیمتی بالاتر 3000 دلار/ تن داشته است.

افزایش قیمت به محصول نهایی بستگی دارد

فارغ از این‌که شکل نهایی زینک تولیدشده برای جیره‌های حیوانات چگونه است، تأمین‌کنندگان افزودنی‌های خوراک حیوانات ابتدا باید زینک را به‌صورت خام خریداری کنند و این استفاده غیر ارگانیک از روی سبب می‌شود که نوسانات قیمت به‌صورت مستقیم بر هزینه‌های تولید این محصولات تأثیر بگذارد و سبب افزایش قیمت آن‌ها ‌شود این در حالی است که این تأثیر مستقیم در منابع ارگانیک و هیدروکسی زینک بسیار کمتر است.
مدیر توسعۀ امور بازرگانی Orffa آقای Arno van der Aa دراین‌باره می‌گوید: " علت این افزایش قیمت این است که در فرآیند تولید محصولاتی تخصصی نظیر کیلیت (کنگاله) روی ارگانیک، چندین مرحلۀ فراوری اضافه وجود دارد و همین امر منجر به افزایش قیمت نهایی این محصول می‌گردد؛ اما در تهیه و تولید محصول کولین گاوی، قیمت مواد اولیه در مقابل روش‌های دیگر ارزان‌تر است و بنابراین افزایش قیمت در طول سال گذشته تأثیر چشمگیری بر روی قیمت نهایی این محصول نداشته است و نخواهد داشت " Van der Aa ضمن اشاره به بالا بودن نسبی قیمت روی در چند سال اخیر افزود: "قیمت بالای مواد اولیۀ خام مانند روی موجب می‌شود که ما بتوانیم مشتریان خود را قانع کنیم تا از منابع روی موجود در طبیعت استفاده کنند. به‌عبارتی‌دیگر، تلاش ما این است که آن‌ها را قانع کنیم تا از منابع رویی استفاده کنند که بیشترین تأثیر و کمترین میزان خسارت را دارند. مواد معدنی هیدروکسی که از مواد جدید و نوظهور در بازار هستند به جهت در دسترس بودنشان در طبیعت و دوام بالایشان این اجازه را به تولیدکنندگان خوراک می‌دهند که ضرر و خسارت گزاف را به حداقل ممکن برسانند. البته افزایش بها تنها منحصر به روی نیست و در سایر مواد خام و اولیه نیز مشاهده‌شده است. یک نمونۀ استثنائی و نادر این افزایش بها عرضۀ محدود ویتامین آ و افزایش قیمت چشمگیر آن بوده است که البته این وضعیت تقریباً غیرعادی است."

همکاری با چند تهیه‌کنندۀ روی

به گفته Scott Hine نائب رئیس تولید انواع محصولات و محلول‌های کمپانی Novus International ایالات‌متحده آمریکا؛ گزارش‌های متعددی در خصوص کاهش دسترسی روی بوده است، اما وجود این گزارش‌ها به این معنی نیست که در ساختار و یا پویایی این بازار تغییراتی رخ‌داده است که منجر به کاهش عرضه یا تقاضا گردد ما هم‌اکنون با هیچ‌گونه کمبود مواد اولیه مواجه نیستیم. Hine به مشتریان کمپانی Novus این وعده را داد که درزمینۀ خوراک دام، آن‌ها را تأمین خواهد کرد؛ و این وعده موافق می‌تواند به این دلیل باشد که این کمپانی با چند کمپانی قابل‌اطمینان عرضه‌کنندۀ روی همکاری می‌کند و تغییرات بازار را از نزدیک تحت نظر دارد. Scott Hine در ادامه درباره اهمیت استفاده از تولیدات حاوی روی گفت: " استفاده از تولیدات حاوی روی اهمیت ویژه‌ای دارند چراکه استفاده از این تولیدات افزایش پارامترهای تولید را به همراه دارد. وی خاطرنشان کرد مولکول کیلیت کمپانی ما که با نسبت 2 به 1 است با HMTBa ساخته می‌شود، مانع خنثی شدن اثرات مادۀ معدنی روی می‌گردد و باعث جذب بهتر آن در رودۀ کوچک می‌شود؛ که این تأثیرات نتیجه دسترسیِ بهتر در طبیعت، سیستم گوارشی مقاوم و تأثیر بقایای متیونین است که سطح موردنیاز مکمل متیونین در هر تن خوراک را کاهش می‌دهد."

تمرکزی بر منابع موجود در طبیعت
مسئله کمبود فعلی روی و نگرانی‌های پیرامون قیمت آن‌که چالش‌هایی را برای صنعت خوراک و پیش خوراک به همراه داشته است توسط دکتر Richard Murphy مدیر تحقیقات کمپانی Alltech موردتوجه و بررسی قرارگرفته است دکتر Murphy دراین‌باره می‌گوید "با توجه به کمبود عرضه روی، نخستین گامی که باید برای رفع این مشکل برداشته شود افزایش میزان دسترسی به روی در طبیعت است.
 دسترسی به میزان زیاد روی ارگانیک موجود در طبیعت این امکان را به تهیه‌کنندگان و فرمول نویسان خوراک‌های دامی‌ می‌دهد تا میزان جذب و اثرگذاری روی را به بالاترین سطح ممکن برسانند.
 هم‌چنین، استفاده از کلیت روی پایدار این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بدون تأثیر بر عملکرد نهایی محصول با میزان کمتری از روی ارگانیک یک خوراک نهایی مناسب تهیه کنند؛ و این مسئله در تهیه و تولید محصولاتی که به برای بهبود سیستم گوارش بر پایه روی ارگانیک تولید می‌شوند اهمیت بیشتری دارد.
باید توجه داشت که میزان اثرگذاری یک مادۀ معدنی غیر پایدار با همتای غیر ارگانیکش برابر است. هم‌چنین فرمول نویسان و تهیه‌کنندگان غذای دام در تهیه و فرمولی نویسی این خوراک باید مراقب آلودگی با فلزات سنگین باشند."

تأکید بر منابع اولیه با برگشت بالای سرمایه

Bill Scrimgeour مدیرعامل شرکت Zinpro به سایت All About Feed توضیح داد: " غیر از مصارف خوراکی، مصارف صنعتی و بازرگانی روی، بر عرضه و تقاضا و قیمت این فلز تأثیرگذار هستند. هرچند که در 5 سال گذشته شاهد کاهش سطح ذخایر روی در جهان بوده‌ایم اما این مسئله خللی در بازار عرضۀ روی ایجاد نکرده است. کاهش ذخایر و افزایش قیمت می‌تواند برای هر ماده اولیه‌ای اتفاق بافتد، اما آنچه در ارتباط با مکمل روی اهمیت دارد این است که این محصول نقش مؤثری در بهبود عملکرد حیوانات و درنهایت افزایش بازدهی تولیدکننده (دامدار) دارد. به این نکته باید توجه داشت که اگر سرمایه‌گذاری برای تهیه مکمل روی یک سرمایه‌گذاری بهینه نبود هیچ‌کس بابت تهیه این مکمل هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کرد؛ بنابراین، اینکه بورس فلز لندن (LME) چه قیمتی را برای روی اعلام کند، برای ما اهمیتی ندارد و ما برای دست‌یابی به یک عملکرد مطلوب، سلامت دام و البته بازگشت بهینه سرمایه همچنان در کنار مشتریان خودخواهیم بود.

چشم‌انداز سال‌های آتی
چشم‌انداز تولید روی معادن جهان در آینده‌ای نزدیک چشم‌اندازی مثبت و امیدوارکننده است. سایت miningreview.com برآورد کرده است که تولید روی معادن جهان با افزایش سالانۀ 3.5% در سال 2018 میلادی به 7/13 میلیون تن و در سال 2027 میلادی به 6/16 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
به‌عنوان نمونه، یک معدن جدید در افریقای جنوبی در حال افتتاح است؛ و این در حالی است، به دلیل کاهش سطح سنگ معدن و قوانین سفت‌وسخت محیط زیستی تولید روی چین در آینده نزدیک به تعلیق درخواهد آمد.
 قطعاً پیش‌بینی کاهش قیمت روی، خبر خوبی برای تولیدکنندگان مکمل خوراک است. روی همچنان از مواد معدنی حیاتی برای دام است و بهای خوراک و برخی مواد اولیۀ آن باید به شکلی باشد که دامداران نه‌تنها بتوانند به کسب‌وکار خود ادامه دهند بلکه توان مالی تهیه و استفاده از آن را داشته باشند.



 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com