آنفلوآنزای پرندگان به ایران رسید

آنفلوآنزای پرندگان به ایران رسید

چند روز پیش شایعه ورود آنفولانزا به کشور در بین تعدادی از فعالین صنعت مرغداری مطرح شد که بنا به حساسیت موضوع این مسئله مورد پیگیری قرار گرفت و در تاریخ 25/ 03 / 94  خبری در خصوص آلودگی مرغ های بومی روستایی در مازندران به ویروسی مشکوک اطلاع رسانی شد. سازمان دامپزشکی در یک اقدام فوری این روستا را قرنطینه و بیش از 1000 قطعه مرغ را معدوم سازی کرده و بررسی نوع ویروس را آغاز نمود.
با پیگیری های انجام شده توسط ITPNews و طبق اعلام روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور امروز صبح این بیماری آنفلوآنزای مرغی تشخیص داده شده است.
چند روزقبل و بیش از این دکتر رضوانی-مدیر شبکه دامپزشکی استان مازندران - موارد مشکوک مشاهده شده در چند مرغ بومی را گزارش داده بود که اعلام نتیجه نهایی آن را به روزهای آتی موکول کرده بود.

در همین خصوص سازمان دامپزشکی کل کشور در سایت رسمی خود سویه مربوطه را H5N1 اعلام و مطالب زیر را نوشته است :
در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام وعملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت پذیرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور:با توجه به اینکه براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوانزای (تحت تیپ H5N1) تشخیص داده شده و با توصیه‌های سازمان دامپزشکی، همکاری مردم و دستگاه های ذیربط از شیوع بیماری جلوگیری شده است نظر به اینکه  بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده به عنوان مهمترین منبع شیوه بیماری مطرح می‌باشد. از کلیه مردم تقاضا دارد، جداً از خرید طیور زنده از این بازارچه‌ها خودداری نمایند.
برای پیشگیری لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی نیز با تشدید ضوابط بهداشتی – قرنطینه‌ای نسبت به محافظت گله‌‌های خود اقدام نمایند. در همین ارتباط تقاضا دارد درصورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان موضوع را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید.
بدیهی است مصرف گوشت طیور و تخم مرغ که در مراکز مجاز درسراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ گونه مخاطره‌ای برای مصرف کنندگان ندارد.

جزئیات این خبر در خصوص سویه و نوع بیماری و عملکرد سازمان دامپزشکی کشور به زودی و  از همین شبکه خبری اعلام خواهد شد.

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار ساروی گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    در چنین شرایطی سریعا ً باید اقدام به کشتار مرغ زنده کرد تا دچار این ویروس نشوند اما با کمال تعجب متولی این امر دامپزشکی استان حمل مرغ زنده را ممنوع و باعث دپوی مرغ در مرغداری شده و مرغداران دوباره دچار چالش شدند جهت اطلاع ریاست محترم دامپزشکی که خروج کود مرغی و جوجه یکروزه جزءقرنطینه نمی باشد که با قوانیین قرنطینه منافات دارد !!!!!!!!!

    پاسخ...
  •  

    علي گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    به به گل بود به سبزه هم اراسته شد.

    پاسخ...
  •  

    کارشناس گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    دستایی پشت پرده باز کارهای جدیدی رو کردند تا مرغ بالا تر نرود این حیله گران نیرنگ میکنند

    پاسخ...
  •  

    امینی گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    Itp عزیز اولا آنفلوانزا پرندگان ثانیا مرغداران کم مشکل داشتند،چرا شما.چرا تشویش انتظار نداشتیم،

    پاسخ...
  •  

    کاوه گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    با سلام، خیلی وضع مرغدار خوبه فقط همین مونده بود که شایعه آنفلوانزای پرندگانم بهش اضافه بشه، چرا اینکارارو میکنید، تمام تدابیر را بکار ببرید ولی موضوعو رسانه ای نکنید، چهار روز بود صادرات داشت یکم اوضاعو خوب میکرد که با پخش این موضوع از فردا صادراتم بهم میخوره و مصرف داخلیم که روز بروز میاد پایین اونوقت مرغدار میمونه با یه دنیا بدبختی،

    پاسخ...
  •  

    رضا حاجی ابادی گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    با سلام ممنون از خبرتون ولی سر وته نداشت خیلی شبیه شایعه هستش درست زمانی که به خاطر رسیدن به ماه رمضان تقاضا کمی بیشتر میشه درست نیست با این شایعات مردم رانگران کنید تا مصرف کم بشه وکمبود مرغ وتخم مرغ حس نشه تا سهل انگاری وبی توجهیتون به این صنعت راباز هم سرپوش بزارین آخه تا کی...
    اگر راسته اطلاعات بیشتر و کاملتری از مکانها وجاهای الوده که مورد تایید افراد قابل اعتماده به مردم بدین لطفا.
    نگران نباشید دوستان هرکسی که این بیماری خطررررناک رو کشف کرده درمانش رو هم توی جیبش آماده داره

    پاسخ...
  •  

    ITPNews گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    سلام
    دوستانی که گمان به شایعه می برند مطمئن باشند که بیماری همان سویه H5N1 هست و اصلا هم بی اهمیت و ساده بهش نگاه نکنید.
    دوم اینکه بیش تر از 7 روز هست که وارد شده اما ما تا زمان اعلام دامپزشکی کل کشور مطلبی نزدیم.
    سوم اینکه طبق قوانین جهانی این گونه بیماری ها برای جلوگیری از خسارات بیشتر باید سریعا و شفاف اطلاع رسانی بشه برای مثال توی این 7 روز چقدر جوجه ریزی در استان مازندران شده؟ آیا مرغداران اگر اطلاع داشتند جوجه می ریختن؟ شما می ریختی ؟

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    سلام دوستان مرغدارخبری که در مورد آنفولانزا شایع شده دقیقا همین متن و جملات مربوط به سال های قدیم هست.به سایت بابل نومه یا هدانا سر بزنید ببینید چه دروغی دارن تحویل مرغدار بدبخت میدن.انها چون میخوان مصرف کننده رو راضی نگهدارن به درک که ده تا مرغدار به خاک سیاه بشینند.جا نماز هم آب میکشند.

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    این خبر واسه سال ۸۵ رو دارن به خوردمون میدن.شفقت استاندار هشت سال پیشه مازندران بوده الان دکتر فلاح استانداره برید تحقیق کنید دارن شایعه میکنند که فقط بتونن مرغ های یخی قبلی خودشون رو به گرونی به مردم بفروشن خجالت بکشید

    پاسخ...
  •  

    دکتر دامپزشک گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    از اطلاع رسانی سایت بسیار ممنونیم بهترین کار در این مورد کشتار سریع در کانون های آلوده هست در ضمن رعایت اصول قرنطینه و بهداشت ضروری هستش.

    پاسخ...
  •  

    احمد گفت : ۹۴/۰۳/۲۷

    روزه داران محترم در ماه مبارک رمضان نگران گرانی مرغ نباشید با هر ابزاری توی سر مرغدار را میزنیم مرغ را ازش ارزان میخریم وجهت قبولی طاعات عبادات در اختیار شما قرار میدهیم حتی رایگان در سبد کالا* شما فقط روزه بگیرید

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغدار مازندرانی گفت : ۹۴/۰۳/۲۷

    آقای حسینی این خبر ی که شما تو سایت زدید شفاف سازی کنید بگویید که این جوجه هایی که این روستا یی که در امل است کمیته امداد به اینها وام داده وبرای اولین بار بود داشتتند پرورش میدادند تعداد جوجه این روستایی هزار عدد بوده اونم از جنس جوجه بومی هنوز به مرغداریهای صنعتی سرایت نکرده بخاطر این قضیه کشتار مرغ هم کم شده باز دلالان وغیره از این خبر سوء استفاده کردند

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغدار گفت : ۹۴/۰۳/۲۷

    متاسفانه اداره دامپزشکی مازندران بدون بررسی جلوی خروج مرغ را گرفته که این مساله تبعات سنگینی برای مرغداران خواهد داشت.در صورتی که طیور بومی درهمه جای استان به راحتی خرید وفروش میشود. جوجه هم به خارج استان می رود .فقط مرغ است که باحمایت کشتار گاههای مازندران جلوی خروج آن گرفته شده تا کشتار گاهها به سود های کلان برسند.

    پاسخ...
  •  

    armin D.r.v گفت : ۹۴/۰۳/۲۷

    دوستان مسئول دامپزشکی بابل اینو تکذیب کرده اینا از کجا این خبر رو دراوردن وچه نفعی واسشون داره خدا داند

    پاسخ...
  •  

    محمد از ساری گفت : ۹۴/۰۳/۲۷

    اقای حسینی ما انتظار نداشتیم که این شایعه را در سایت بزنید چند روز مانده بود به ماه رمضان سریع این شایعه را درست کردند تا مرغ گرون نشه چرا مرغ ریز به وفور کشتار میشه اما از وزن ۲/۲۰۰به بالا اصلا کشتارنمیکنندآقای حسینی ایا تو این گرما ۴۰درجه کجا شنیدیم آنفولانزا شایع بشه همه این حرفها دروغه به خورد همه ما دادند

    پاسخ...
  •  

    مرغدار مازندرانی گفت : ۹۴/۰۳/۲۸

    چرا هر بلایی سرمرغدار میارید چرا مرغ نمیخرید همین جور دپو شده داخل مرغداری خدا لعنت کنه شما که مرغداررا بدبخت کردید

    پاسخ...
  •  

    جعفری گفت : ۹۴/۰۴/۰۷

    از وزیر کشاورزی استدعا داریم برای سلامتی خانواده خودشون تااز نفرین مرغداران آسیب جدی ندیده اند استعفا نمایند درطول 24سال کاربه چنین اوضاع آشفته ای نیفتاده بودیم خواهش میکنم اثبات کردید هیچ کاری نکردید ونمیتونید یا عمدا نمیخواهید پس بکشید کنار خواهش میکنیم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com