آمادگی کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در دامپروری ایران

آمادگی کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در دامپروری ایران
در حالی که دامپروری ایران به‌علت خشکسالی از سال 85 در سراشیبی قرار گرفته است، تاجران و سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش دامی ایران اعلام آمادگی کردند.
مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) با اعلام این مطلب گفت: از آنجا که در ایران زمین، آب و نیروی انسانی و گونه‌های مختلف دامی وجود داشته و بازاری پر از تقاضا برای عرضه محصولات دامی و فرآورده‌های آن دارد، سرمایه‌گذاران خارجی با درک صحیح از وضعیت فعلی دامداری در ایران خواستار سرمایه‌گذاری در این بخش هستند.
محمدجواد وکیل‌گیلانی افزود: مرکز همکاری‌های امور دام به تناسب فعالیت‌های خود بازدیدهای مختلفی از کشورهای بزرگ تولیدکننده دام و دامپروری نظیر هلند، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و انگلیس داشته است و بارها نیز میزبان دامدارانی از این کشورها بوده و به وضوح اشتیاق آنان را برای سرمایه‌گذاری در بخش دامپروری ایران دیده است.
وی خاطرنشان کرد: هرچند طی سال‌های گذشته بخش دامپروری ایران از داشتن برنامه‌ای جامع برای افزایش تولید و کنترل واردات تهی بوده است و بودجه‌ای که سال‌های گذشته نیز برای پرواربندی اختصاص داده شد، به‌علت واردات گسترده گوشت نتوانست وضعیت دامپروری کشور را بهبود بخشد، اما بازار داخلی ایران با نیاز بالا و تقاضای رو به افزون نیازمند سرمایه‌گذاری است که کشورهای خارجی به‌خوبی از آن مطلع شدند.
وکیل‌گیلانی ادامه داد: اگر مصالح کشور به‌گونه‌ای باشد که بتواند جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش دامپروری داشته باشد، ایران نیز می‌تواند مانند بسیاری از کشورهای خارجی که هم‌اکنون ارائه اقامت خود را منوط به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نسبت به جذب سرمایه‌های خارجی و فاینانس اقدام کند.
خانه شیر بلاتکلیف!
فعال بخش خصوصی تصریح کرد: از پنج سال گذشته به‌صورت مداوم در کمیسیون کشاورزی، اتحادیه‌ها، بدنه دولت و بخش‌های مختلف فعال در حوزه کشاورزی بحث تشکیل خانه شیر مطرح شد و کم و کیف تشکیل آن بارها به مرحله تدوین و ارزیابی کارشناسانه رسید. اما با وجود گذشت چند سال خبری از تشکیل تشکلی به نام خانه شیر نیست.
وی یادآور شد: تشکیل خانه شیر به‌عنوان تشکلی اثرگذار که سیاست‌ها و نیازمندی‌های بخش دامپروری و فرآوری محصولات پروتئینی را همزمان ببیند،می‌توانست از بروز تصمیم‌های نادرستی نظیر حذف یارانه شیر و سناریوهای ناکام آن جلوگیری کند.
وکیل‌گیلانی تأکید کرد: کاهش تولید شیر و گوشت طی دو سال اخیر ضربه‌ای به بخش دامپروری کشور وارد کرده است که می‌توان گفت نتیجه ده‌ها سال تلاش و سرمایه‌گذاری در بخش دامی را هدف قرار داده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از راه‌حل‌های جایگزین نظیر جذب سرمایه‌گذار خارجی و هدایت سرمایه‌های سرگردان در بخش دامپروری بتوان این بخش اثرگذار در امنیت غذایی را از سراشیبی سقوط حفظ کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com