آمادگی بانک‌های تویسرکان برای پرداخت تسهیلات به مرغداری‌ها

آمادگی بانک‌های تویسرکان برای پرداخت تسهیلات به مرغداری‌ها

در جلسه بررسی مشکلات مرغداری‌های تویسرکان آمادگی بانک‌های تویسرکان برای پرداخت تسهیلات به مرغداری‌ها در صورت پرداخت معوقات اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، جلسه بررسی مشکلات مرغداری‌های تویسرکان با حضور فرماندار، معاون فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی، مدیران بانک‌های تویسرکان و مسئولان مرغداری‌های شهرستان تویسرکان برگزار شد.
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در این جلسه اظهار داشت: مشکل مرغداری‌ها و عدم پرداخت اقساط بانکی مختص تویسرکان نیست و در سراسر کشور با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند اما با شدت و ضعف، از این رو باید مشکلات توسط مدیریت میانی به مدیران کشوری منتقل شود تا برای حل این مشکل چاره‌جویی شود و اگر هر شهرستان اطلا‌ع‌رسانی کند قطعاً در سطح کشوری و در سطح مدیریت کلان تصمیم‌گیری می‌شود تا بتوان از این معضل بیرون آمد.
محمدعلی خاکساری افزود: مرغداران با هدف خدمت و تولید پا به این عرصه گذاشته‌اند و اگر بحث درآمد تنها بود اگر مبلغ سرمایه‌گذاری شده را در سیستم بانکی سرمایه‌گذاری می‌کردند به راحتی بدون دغدغه و نگرانی‌های مختلف می‌توانستند از سود آن زندگی خود را اداره کنند از این رو این افراد متدین دنبال کار و تلاش هستند و در این راه طی دو سه سال اخیر ضرر هم می‌دهند پس باید همه مشکلات و توانایی‌ها با هم دیده شود.
وی ادامه داد: اگر امروز در سطح کشور دغدغه اشتغال است با حفظ این اشتغال می‌توان ایجاد انگیزه برای اشتغال‌های بعدی کرد وگرنه در صورت تعطیلی این مراکز سرمایه‌گذار دیگر جرأت سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ابراز داشت: نجات این صنف به تسهیلات ارزان قیمت و روان، تثبیت قیمت نهاده و بحث علمی تنظیم بازار بستگی دارد.
نماینده مرغداران شهرستان تویسرکان نیز گفت: مشکلات مرغداران گوشتی از سال 84 با شایعه آنفولانزای مرغی شروع شد که موجب شد تولید در آن سال فلج شود و یا اگر بخشی هم به بازار عرضه شد با قیمت 50 درصد زیر قیمت بازار بود، از همان زمان سرمایه‌ ما از دست رفت و سال 86 جهاد کشاورزی خواست کاری بکند و سر و سامانی به ما بدهد از این رو بحث خریداری مرغ را مطرح تا سود جزئی به ما بدهد و در قالب تنظیم بازار با ما عقد قرارداد شد.
احمد منیعی افزود: در دوره اول قرارداد اجرایی شد و در دوره دوم اعلام کردند خریداری دیگر انجام نمی‌شود و در گام بعدی که یک ضربه دیگر برای ما بود بحث افزایش قیمت شارژ یک مرغداری بود که یک مرغداری با 50 میلیون تومان شارژ می‌شود با افزایش قیمت جوجه، ذرت و سویا به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که بحث تورم و ضرر و زیان موجب برگشت خوردن چک‌های صادره و معوق شدن اقساط بانکی شد و در کنار این امر صدور بی‌رویه پروانه مرغداری خود مشکل دیگری بود که گریبان ما را گرفت.
وی ادامه داد: این در حالی است که هم‌اکنون تعدادی از مرغداران تویسرکان مبلغ 360 میلیون تومان از کشتارگاه همدان و 180 میلیون تومان از یک خریدار مرغ در تهران طلب دارند و در کنار این مسئله بحث اپیدمی ویروس است که دیگر ضربه را به ما می‌زند و موجب تلف شدن جوجه‌ها می‌شود که اگر 100 میلیون تومان ضرر کنیم بیمه بعد از شش ماه 36 میلیون تومان پرداخت می‌کند، از این رو اگر دولت به ما کمک نکند در آینده نزدیک مرغداران فلج می‌شوند.
رئیس بانک ملی تویسرکان نیز به نمایندگی از بانک‌های شهرستان ابراز داشت: مشکلات زیاد است از این رو باید به مسئله نگاه کلی کرد، ما و همکاران، خود را جای تولیدکننده قرار می‌دهیم و شما عزیزان تولیدکننده از نگاه بانک به موضوع بنگرید تا بتوانیم مشکل را حل کنیم، از نقطه نظر بانک، بازرسی مشکلات شما را مد نظر قرار نمی‌دهد تنها به دنبال اجرای قانون و بازگشت سرمایه به بانک است و امروز بیشترین طلب بانک‌ها از بخش کشاورزی است که برای پرداخت تسهیلات نیاز به منابع داخلی است و در اختیار تک‌تک شما عزیزان به عنوان تسهیلات است.
محسن صفاری تصریح کرد: همکاران ما به دلیل حمایت از تولیدکنندگان به دلیل منافع شهرستان تاکنون چند بار توبیخ شده‌اند و یا به تخلفات اداری احضار شده‌اند و نگاه دولت نیز حمایت از شماست اما عملکرد برخی از بدهکاران به گونه‌ای است که با وجود فرصت ایجاد شده باز هم از پرداخت معوقه خودداری می‌کنند.
فرماندار تویسرکان نیز دو مقوله مسکن و اشتغال را دغدغه نخست مسئولان شهرستان خواند و افزود: در بحث مسکن به دلیل عملکرد خوب شهرستان مقام نخست استان را از آن خود کرده و عرضه و تقاضا با هم برابر است اما در بحث اشتغال با توجه به نگاه دولت نهم و دهم و قول استاندار برای ایجاد 29 هزار شغل در استان که از این تعداد بخشی مربوط به این شهرستان است باید یک حرکت جدی‌تر صورت گیرد.
حسن بهرام‌نیا اضافه کرد: با همکاری خوب بانک‌ها بیش از 61 میلیارد تومان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته تا زمینه اشتغال برای افراد مختلف ایجاد شود چون با سرمایه‌گذاری علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه تعالی شهرستان نیز فراهم می‌شود.
وی ابراز داشت: برای ایجاد همکاری بین بانک‌ها و سرمایه‌گذاران باید همکاری دوسویه باشد هم بانک با سرمایه‌گذار و هم سرمایه‌گذار با بانک، چون چرخش پول موجب اقتصاد پویا می‌شود در حالی که امروز داده بانک‌ها در شهرستان زیاد است اما برگشت بسیار اندک است از این رو شتاب پرداخت تسهیلات کند شده است اما باید با تعامل دوطرفه این مشکل حل شود بنابراین در گام نخست باید معوقات پرداخت شود تا با برگشت منابع داخلی بانک‌ها بتوانند با توزیع مجدد آن چرخه تولید را به حرکت درآورند.
فرماندار تویسرکان تصریح کرد: در بحث سرمایه در گردش باید در کارگروه اشتغال استان مطرح و تصمیم‌گیری شود که این امر در نخستین جلسه کارگروه اشتغال استان ارائه می‌شود.
در پایان مقرر شد مرغداران با قدرت به تولید ادامه دهند و نسبت به پرداخت معوقه‌های خود اقدام کنند، بانک‌ها در پرداخت تسهیلات روان‌سازی کنند، در صورت پرداخت مطالبات مجدداً به مرغداران تسهیلات پرداخت شود و زمان پرداخت تسهیلات از پنج ماه به 9 ماه افزایش یابد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com