آغاز مایه کوبی یک میلیون راس دام

آغاز مایه کوبی یک میلیون راس دام
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: عملیات مایه کوبی یک میلیون راس دام سبک در این استان علیه بیماری تب مالت اکنون آغاز شد و تا پایان اردیبهشت هم ادامه دارد.

سید امید خلیل زاده روز دوشنبه افزود: طرح رایگان ایمن سازی دام‌های سبک (گوسفند و بز) علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در این مدت اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: این اقدام با همکاری و نظارت بخش دولتی و خصوصی در سطح تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک (واحدهایی که امکان ابتلا و انتقال وجود دارد) انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی از دامداران استان خواست تا با اکیپ‌های سیار واکسیناسیون دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنی در دام‌های حساس به جهت پیشگیری از رخداد بیماری بروسلوز و کاهش خسارت، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این بیماری اعلام کرد.

خلیل زاده گفت: بیماری بروسلوز از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، این بیماری باعث ایجاد سقط جنین و ضررهای اقتصادی فراوان به جامعه شده و از سوی دیگر اگر دام مبتلا از گله حذف نشود، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر خواهد شد.
این بیماری در جمعیت دامی به بیماری بروسلوز در جمعیت انسانی به بیماری تب مالت معروف است.

علائم بیماری در دام‌ها شامل تب بالا، سقط جنین و جفت ماندگی و در مواردی کاهش شیر است و در انسان تب، درد مفاصل و خستگی است.

آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دامی اعم از سبک و سنگین و مرغ و ماکیان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com