آغاز عرضه مرغ سبز

آغاز عرضه مرغ سبز
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: نخستین مرحله عرضه مرغ بدون آنتی بیوتیک (مرغ سبز) در سراسر استان آغاز شد.
کنارکوهی با اعلام این خبر گفت: با توجه به وظیفه سازمان مبنی برکنترل تولید، نگهداری و عرضه فراورده های خام دامی بدون عوامل بیماری زا و میکروبی و تضمین کیفیت انواع فراورده ها که مرغ یکی از این اقلام است، کار نظارت بر عرضه مرغ بدون آنتی بیوتیک همزمان با تولید آن آغاز شد.
وی افزود: این نوع مرغ با استفاده از نژادهای گوشتی در حداقل زمان و با ضریب تبدیل پایین تولید می شود.
کنارکوهی گفت: مرغداران در روش پرورش سنتی و معمول برای مقابله با اجرام میکروبی، اقدام به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می کنند که این آنتی بیوتیک ها هم برای پیشگیری و هم برای درمان استفاده می شوند و مصرف آن به امری عادی تبدیل شده است. اما این اداره کل نیز در راستای طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک که در حال حاضر در برخی از استانهای کشور در حال انجام است با همکاری بخش خصوصی اقدام به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک کرده است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک از ابتدای سال جاری با همکاری بخش خصوصی آغاز و در مرحله نخست 4 مرغداری در استان به صورت آزمایشی تحت پوشش قرار گرفتند. در این طرح به منظور به حداقل رساندن احتمال بروز بیماری‌ها، نخست باید نوع جوجه مقاوم انتخاب و با برنامه مشخص زمانی، واکسیناسیون آنها انجام شود. همچنین جوجه ریزی در ساختمان دارای شرایط امنیت زیستی انجام و مواد غذایی و آب آشامیدنی سالم برای آنها تامین شود.
وی ادامه داد: در طول نگهداری مرغ نیز در 15، 30 و 40 روزگی نمونه‌هایی از قسمتهای مختلف مرغ گرفته می شود که در این نمونه گیری هااستفاده از آنتی بیوتیک مورد بررسی قرار می گیرد که درصورت مثبت بودن مرغهای آن مرغداری در هر مرحله ای که باشند از طرح مرغ بدون انتی بیوتیک خارج می شوند.
دکترکنارکوهی گفت: یکی از حسنهای این طرح این است که مرغداران نیاز نیست دوره پرهیز از کشتار که به خاطر استفاده از آنتی بیوتیک برای خروج این مواد از بدن مرغ است، را سپری کنند که این دوره خود زمان پرورش مرغ و هزینه نگهداری آن را بالا می‌برد.
وی عنوان کرد: هدف از اجرای طرح مرغ بدون آنتی بیوتیک این است که جمعیت انسانی از آنتی بیوتیک مصون بماند؛ زیرا استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها موجب می شود در زمان نیاز به استفاده از این مواد، مصرف آن پاسخ ندهد و درمان انجام نشود. همچنین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در افزایش بسیاری از بیماری ها از قبیل سرطان و بیماری های خونی موثر است.
وی با بیان اینکه زمان کشتار مرغ بدون آنتی بیوتیک با مرغ های معمولی متفاوت است، افزود: این مرغها در پاکتهای خاصی که به رنگ سبز و با عنوان مرغ بدون آنتی بیوتیک مشخص شده‌اند، عرضه می شوند که هم استانیهای عزیز لازم است در زمان خرید به این علایم دقت کنند. البته مصرف این نوع مرغ در استان تازگی ندارد و پیش از این از استانهای اصفهان، فارس و گیلان وارد استان می شد ولی هم اکنون با تولید آن در استان و افزایش عرضه کاهش قیمت ان را شاهد خواهیم بود.
دکتر کنارکوهی گفت: مرغ بدون آنتی بیوتیک بر اساس توافق با سازمان صنعت، معدن و تجارت و متولیان بازار با قیمت 800 تومان بیشتر از مرغ معمولی عرضه می شود. فعلا عرضه این نوع مرغ تنها به صورت کشتار روز است که البته در آینده به صورت مرغ منجمد نیز عرضه خواهد شد.
وی گفت: با توجه به استقبال گسترده مرغداران از تولید این نوع مرغ و مراجعات فراوان به اداره کل جهت قرارگرفتن در این طرح امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که کل مرغ تولیدی استان مرغ بدون انتی بیوتیک باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com