آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری آبله و شاربن

آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری آبله و شاربن
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی در استان علیه بیماری های آبله و شاربن از امروز در کردستان آغاز شد و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.

مجتبی ورمقانی شامگاه دوشنبه در سنندج اظهار کرد: بیماری آبله و شاربن از بیماری های مهم و مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که می‌تواند خسارات جبران ناپذیر اقتصادی و مخاطرات بهداشتی دامی ایجاد کند.

وی افزود: در مجموع افزون بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس نوبت سر دام علیه این ۲ بیماری در مرحله اول واکسینه می شود که ۸۰۰ هزار نوبت سر دام در ۳۴۰ روستای محروم استان توسط اکیپ های بخش دولتی و غیر دولتی انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: این طرح با بهره‌گیری از ۸۰ واکسیناتور در قالب ۳۰ گروه عملیاتی انجام می شود که از امروز تا ۱۴ اردیبهشت ادامه دارد.

ورمقانی گفت: در این مرحله عملیات واکسیناسیون شاربن در انواع دام شامل گاو، گوسفند، بز و تک سمیان و واکسیناسیون آبله در دام های سبک شامل گوسفند و بز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون یکی از مهمترین اقدامات اجرایی برای تامین امنیت بهداشتی دام است و برای بیماری های استراتژیک واکسن به صورت رایگان و یا یارانه‌ای در اختیار دامداران استان قرار می‌گیرد.

واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کزاز و شاربن علامتی، طاعون، تب برفکی، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی و دیگر بیماری ها سالانه به صورت رایگان با همکاری اکیپ های بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com