آشفتگی بازار نهاده، چشم بازار سیاه را روشن کرده است

آشفتگی بازار نهاده، چشم بازار سیاه را روشن کرده است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی، گفت: مشکلات به وجود آمده در خصوص آشفتگی بازار نهاده‌ها موجب کاهش تولید و افزایش بی‌رویه قیمت مرغ در بازار خواهد شد.
احمدرضا قلمی با اشاره به وجود 516 واحد مرغداری در استان مرکزی اضافه کرد: ظرفیت این واحدها 9 میلیون و 300 هزار قطعه در هر دوره است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 180 واحد مرغداری در استان از تسهیلات بهینه‌سازی مصرف سوخت استفاده می‌کنند، گفت: این تسهیلات در قالب دو بخش تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و خود اجرائی با 30 درصد یارانه بلاعوض پرداخت شده است.
قلمی میزان اعتبار تخصیص‌یافته در این بخش را 65 میلیارد و 102 میلیون و 300 هزار ریال عنوان کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی، یادآور شد: در حال حاضر تعداد پنج واحد از مرغداری‌های استان، مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به ظرفیت 80 هزار قطعه تولید می‌کنند.
وی تغییر نرخ ارز مرجع به نرخ مبادله‌ای، افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها در بازار، عدم برنامه‌ریزی مناسب و عدم ذخیره نهاده‌ها در سطح کشور را از جمله مشکلات مرغداران در خصوص تأمین نهاده‌ها ذکر کرد و گفت: بدلیل عدم پرداخت مابه‌التفاوت ارز از سوی دولت، واردکنندگان نهاده‌های طیور، درب انبارهای خود را بسته‌اند و منتظر قیمت‌های جدید هستند.
قلمی ادامه داد: حتی تجار بزرگ کشور بارگیری ذرت و سویا را در بنادر متوقف کرده‌اند که این آشفتگی بازار تبدیل به بازار سیاه برای سودجویان خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی، افزود: این اتحادیه در خصوص تأمین نهاده‌های مرغداران، همواره پیگیر جذب سهمیه از طریق اتحادیه سراسری مرغداران کشور و شرکت پشتیبانی امور دام و تحویل نهاده به مرغداران استان از طریق شرکت های تعاونی تحت پوشش در شهرستان‌های تابعه است.
وی یاداور شد: در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی اقداماتی در زمینه ارائه تسهیلات بانکی و تشکیل کلاس‌های آموزشی و جمع‌آوری آمار و اطلاعات مرغداران و ثبت در سامانه مورد نظر به صورت اتوماسیون با همکاری شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و کارشناس مسوول این اتحادیه انجام می‌گیرد.
قلمی عدم برنامه‌ریزی اصولی در همه مسائل صنعت طیور کشور، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، نابسامانی در قیمت ارز، عدم تنظیم بازار مرغ، آشفتگی بازار و افزایش بی‌رویه قیمت نهادها، وابستگی به سایر کشورها به جهت تأمین نهاده‌ها، عدم تثبیت قیمت نهاده‌ها و تولیدات، عدم حمایت از تولید داخلی، افزایش بی‌رویه دارو و واکسن، عدم تأمین و ذخیره‌سازی مناسب نهاده‌ها توسط ارگان‌های ذی‌ربط را از جمله عوامل کاهش تولید مرغ و تخم مرغ عنوان کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی، اظهار کرد: در راستای بازسازی و نوسازی واحدهای مرغداری در سطح استان هر ساله برای مرغداران با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی، اداره کل دامپزشکی، مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان و حتی با شرکت‌های بخش خصوصی دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.
وی گفت: با کنترل و نظارت بر واحدهای مرغداری از سوی کارشناسان اداره طیور استان و دامپزشکی در صورت بهداشتی بودن واحد، مجوز جوجه‌ریزی صادر می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com