آشفتگی بازار حمل ونقل به دنبال جنگ اقتصادی

آشفتگی بازار حمل ونقل به دنبال جنگ اقتصادی
با اظهارات امریکا مبنی بر سیاست های تجاری جدید، که منجر به ایجاد چالش های تازه ای در زمینۀ حمل و نقل و زنجیرۀ عرضه گشت،  موضوع پُر سرو صدای "جنگ اقتصادی" میان چین و امریکا را سؤالی بی جواب گذاشت. جریان مذاکرات آنها بر سر اینکه "بالاخره چه می کنند؟ چه نمی کنند؟" تا اواخر خرداد ماه همچنان ادامه دار بود.
این وضعیت، کشاورزان امریکایی را دچار بحران کرد. در مقابل، بنظر می رسد که وضع تعرفه هایی بر روی کالاهای چینی توسط ایالات متحده، انتقامی باشد برای کشاورزان امریکایی .

جبهۀ دوم
همزمان با تصمیم امریکا مبنی بر ناکافی بودن یک جنگ اقتصادی، و راه اندازی مذاکرات پیرامون تعرفۀ استیل و آلمینیوم با همتایان خود در اتحادیۀ اروپا، کانادا، و مکزیک ، بازارهای حمل و نقل با نوسانات و بی ثباتی های بیشتری مواجه شد. بنا بود چنانچه تا تاریخ 30 خرداد (20 June) به توافق نرسند، اتحادیۀ اروپا نیز در مقابل بر روی کالاهای امریکایی تعرفه های جدید وضع کند.
این جبهۀ دوم در "جنگ اقتصادی ترامپ" می تواند تبعات زیادی برای بازار فله و بازرگانان غلات به بار آورد.

اقدام صنعتی در برزیل
به دنبال افزایش تنش های چین با امریکا، اینگونه تصور می شد که امسال چین بخش عظیمی از نیاز خود به غلات را از برزیل تأمین کند. که در اوایل سال جاری هم نشانه ها حاکی از همین امر بود.
Terry Gidlow، مدیرعامل اجرایی خدمات دریایی Water Front در مصاحبه ای اعلام کرد: در مقایسه با سال 2017 میلادی، صادرات سویای برزیل در اولین فصل سال جاری از نظر وزن 9 درصد رشد داشته؛ گزارش های ارائه شده از سوی بندرهای Rio Grande 52% رشد سالانه در اولین فصل سال ، بندر Vila Do Conde تا 32% و بندر Santarem تا 33% رشد و افزایش داشتند.
وی افزود: "این ارقام متعلق به قبل از اعلام تعرفۀ 25 درصدی از سوی چین برای سویای صادراتی امریکا است. برزیل از رقبای اصلی در زمینۀ تولید و صادرات سویا می باشد. در صورتیکه 25 درصد بر روی تعرفۀ سویای صادراتی امریکا وضع شود، بهای سویا در چین به ازای هر تُن 100 دلار افزایش خواهد یافت. همچنین خشکسالی آرژانتین نیز از عوامل تأثیرگذار است و همچنین کاهش ارزش رئال برزیل در مقابل دلار امریکا را نیز نمی توان نادیده گرفت."  
به دنبال اقداماتی در صنعت، سیستم حمل و نقل برزیل در اواخر ماه می سال جاری به مرحلۀ بن بست رسید. اعتصاب 10 روزۀ کامیون داران به دلیل قیمت سوخت، منجر به عدم همکاری 600 هزار کامیون دار در سراسر کشور شد. تقریباً تمامی بنادر صادراتی مختل شده بودند و کالاهای وارداتی در بنادر و بر روی کشتی ها در آستانۀ فاسد شدن بودند.
نتیجه معلوم بود، وضعیتی اورژانسی در Sao Paulo برزیل و هرج و مرج در حمل و نقل کشور به وجود آمد . در اوایل ماه ژوئن و به دنبال رفع اعتصابات کامیون داران و آغاز عملیات در بندر، شرایط بهتر شد.
David Ross مدیر بندر بار فلۀ برزیل در این خصوص گفت: صادرات محمولۀ فلۀ خشک اواخر ماه می، به اندازۀ فاصلۀ صادرات سویا تا ذرت وقت گیر شد؛ و تأخیر پیش بینی شدۀ کشتی ها در بنادر جنوبی به دلیل اعتصاب کامیون داران سریعاً رفع شد. مسأله اینجاست که تأخیرات به وجود آمده در صادرات سویا اختلالی در صادرات ذرت در ماه ژوئن ایجاد نکند. در صورتیکه این اختلالات برطرف نگردد، زمان انتظار در برخی بنادر، در ماههای جولای و آگوست به بیش از 40 روز خواهد رسید.

نگرانی های حمل و نقلی ذرت  
وی ادامه داد به سبب اُفت ارزشی رئال برزیل از دلاری 3.30 رئال در 26 مارس به دلاری 3.65 رئال در 26 می ، زمان اعتصاب به ویژه برای اکثر صادرکنندگان سویا بسیار بدموقع بود آن هم در زمانیکه محصول آرژانتین موجب پُرطرفدار شدن سویای برزیل شده است. حتی اگر امریکا با تمام نیرو به عرصه بازگردد، خریداران به ویژه خریداران چینی به جبران کمبود محصول آرژانتین، تقریباً تمام محصول برزیل را خریداری خواهند نمود.
Emily French مدیر عامل کمپانی مشاوره در زمینۀ غلات ConsiliAgra اذعان داشت: "ماه آگوست زمان طلایی برای سیستم پشتیبانی و حمل و نقل برزیل خواهد بود تا جایگاه خود را در سفارشات بیابد چرا که در این ماه خروجی محصول ذرت به بالاترین می رسد. در خصوص صادرات سویا – همچنین کنجالۀ سویا – باز هم مسألۀ حمل و نقل برزیل مطرح است؛ برزیل همچنان از پشتیبانی امریکا برخوردار است."

اصول عرضه و تقاضا  
خوشبختانه، اصول و قواعد روزمرۀ بخش حمل بار فله بسیار آسان تر از سیاست های تجاری یا بهتر بگوئیم روابط صنعتی در میان کشورهای امریکای جنوبی است.
افزایش قیمت حمل و نقل تا سال 2018 همچنان ادامه داشته، نرخ قیمت حمل برای کشتی های handysize، supramax و panamax در 4 ماه اول در مقایسه با سال گذشته 25 تا 27% افزایش داشته است.
شرکت کشتیرانی بین المللی Bimco اظهار داشته که سفارشات جدید کشتی در سال 2018 میلادی به طرز بیسابقه ای در کمترین اندازۀ خود است و انتظار نمی رود رشد خالص ناوگان تا قبل از سال 2021 میلادی بالای 2% برسد.

روند صعودی حمل و نقل  
Rahul Kapoor تحلیلگر سیستم های حمل و نقل اقیانوس آرام در سرویس اطلاعات بلومبرگ می گوید: برطرف شدن تنش های تجاری و ممانعت از جنگ اقتصادی می تواند حتی بهای حمل و نقل اقیانوسی را بیشتر افزایش دهد.
وی اذعان داشت: "در صورت فروکش کردن تنش ها و کاهش ریسک در تقاضا، کشتیرانی برندۀ بزرگ این ماجرا خواهد بود. در صورتیکه چین واردات محصولات کشاورزی از امریکا را افزایش دهد، این به نفع کشتیرانی حمل بار فلۀ خشک خواهد بود. برطرف شدن جنگ اقتصادی میان چین و امریکا، رویکرد مثبتی در تجارت جهانی خواهد داشت.  به دنبال افزایش صادرات محصولات کشاورزی امریکا به چین واردات سویا به چین نیز افزایش خواهد یافت، که در سال های اخیرنیز منجر به تقویت تقاضا برای کشتی های کوچک و متوسط بار خشک شده بود. چین نیز به عنوان وارد کنندۀ غلات و سایر محصولات امریکا، نقش پُررنگ تری ایفا می کند. با افزایش تقاضای محصولات کشاورزی، کشتیرانی های فلۀ خشک قطعاً ذینفع خواهند بود. رشد تقاضای چین برای واردات سویای امریکا در سال 2016 میلادی بی سابقه بود. درصورت برطرف شدن تنش ها، صادرات از سوی امریکا به چین در سال 2018 میلادی نیز روند صعودی پیدا می کند."
وی ادامه داد : "با وجود وضعیت رشد نرخ تک رقمی عرضه که برای سال های بعد انتظار می رود، آن هم بعد از یک دهه رشد دو رقمی، تلاش برای بهبود در وضعیت قیمت گذاری بار فلۀ خشک در سه سال آتی ادامه خواهد داشت. تقاضا برای ناوگان در سال های 2008 تا 2015 میلادی رشدی دو رقمی را شاهد بود."
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com