آشفته‌بازار مرغداری جهان در سال 2018 میلادی

آشفته‌بازار مرغداری جهان در سال 2018 میلادی
هرچند بازار مرغداری در اوایل سال جاری یک شروع خوب را تجربه کرده است اما این روزها ظهور چند عامل منفی بر صنعت مرغداری تأثیر گذاشته است.
بر اساس گزارش سالانه رابوبانک، پیش‌بینی‌های فصل دوم سال 2018 میلادی نشان می‌دهند که در سال جاری، بازار معاملات جهانی مرغداری با اختلالات جدی مواجه است و این احتمال وجود دارد " که در سال جاری بزرگ‌ترین دگرگونی دهه اخیر را مشاهده کنیم."
عواملی چون محدودیت‌های جدید در معاملات اتحادیه اروپا، ممنوعیت مشروط عربستان سعودی برای معاملات گوشت طیور کشتار شده با شوک الکتریکی، مذاکرات مجدد موافقت‌نامه تجارت آزاد امریکای شمالی (NAFTA)، و نرخ شکنی چینی‌ها برای طیور برزیلی در این دگرگونی مؤثر بوده است، البته آنفولانزای پرندگان نیز همواره تهدیدی همیشگی برای این صنعت است.

 بیشترین آسیب‌ها متوجه برزیل خواهد بود
احتمال تشدید قیمت‌ها و آشفتگی در بازار جهانی معاملات مرغداری‌ها همچنان وجود دارد اما برزیل در این آشفته‌بازار معاملات، بیشترین آسیب را خواهد دید.
 تحریم واردات گوشت مرغ برزیلی از سوی عربستان سعودی به جهت کشتار مرغ‌ها با شوک الکترونیکی می‌تواند خسارت‌هایی جدی به بازار این کشور وارد سازد هم‌چنین با خارج شدن نام عربستان از کشورهای واردکننده گوشت مرغ برزیلی بازارهای جایگزین محدودی برای صادرات این محصول باقی خواهد ماند در کنار همه موارد ذکرشده به دنبال نگرانی‌هایی به وجود آمده پیرامون سالمونلا، برزیل برای صادرات گوشت سینه به بزرگ‌ترین بازار خود یعنی اتحادیه اروپا نیز با محدودیت‌هایی مواجه است.
 با توجه به این اوضاع نابسامان در برزیل کشورهای چون اوکراین، روسیه و لهستان به دنبال این هستند که جایگزین این کشور در بازار جهانی شوند البته این کشورها نمی‌توانند به‌طور کامل جایگاه برزیل در این بازار را به دست آورند.
 گفتنی است برزیل کم‌کم در حال از دست دادن جایگاه مناسبی است که در پی درگیری کشورهای رقیب با آنفولانزای پرندگان به دست آورده بود.

قیمت‌های جهانی
محدودیت معامله با اتحادیه اروپا بر قیمت گوشت سینه تأثیر گذاشته است. استانداردهای موردنظر عربستان سعودی و نرخ شکنی‌های چین و هم‌چنین مذاکرات مجدد موافقت‌نامه تجارت آزاد امریکای شمالی (NAFTA) ازجمله مواردی هستند که به‌احتمال‌زیاد بر بازار گوشت تیره تأثیر خواهند گذاشت.
 اگر نتیجه مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد امریکای شمالی (NAFTA) منجر به محدودیت‌های تجاری گردد، پیدا کردن بازارهای جایگزین گوشت تیره برای امریکا دشوار خواهد بود و قیمت این اقلام رو به کاهش خواهد رفت. امریکا هرساله 3 میلیون تن گوشت طیور صادر می‌کند و مکزیک با 20% و کانادا با اندکی بیش از 5% مقصد صادرات گوشت آمریکا هستند... هرگونه تغییر در بازار صادرات مرغداری امریکا می‌تواند بر چشم‌انداز این صنعت و به‌طور غیرمستقیم بر وضعیت بازار جهانی تأثیر بگذارد.
وجود محدودیت در واردات، می‌تواند افزایش قیمت‌ها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتحادیه اروپا و عربستان سعودی را به همراه داشته باشد. این در حالی است که در بازار جهانی قیمت گوشت سینه و مرغ کامل به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

تأثیرات آنفولانزای پرندگان همچنان ادامه دارد

آنفولانزای پرندگان تأثیراتی مخرب بر صنعت طیور داشته و همواره این صنعت را با بحران و چالش مواجه کرده است اما تعداد موارد گزارش‌شده از شیوع آنفولانزا در سال جاری از موارد گزارش‌شده در زمستان 17 – 2016 میلادی در نیمکره شمالی کمتر است.
اگرچه کشورهایی چون چین، ژاپن، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و خاورمیانه گزارش‌هایی از شیوع آنفولانزا در کشورشان ارائه داده‌اند اما تاکنون تعداد این گزارش‌ها در سال جاری کم بوده است و امید است که به همین منوال ادامه داشته باشد با توجه به کم شدن شیوع بیماری آنفولانزا امید آن می‌رود در معاملات جهانی گوشت مرغ و معامله‌های مرغ مادر خلل کمتری وجود داشته باشد.
واکسیناسیون طیور علیه آنفولانزای سبب شد که چین امسال یکی از پربازده‌ترین زمستان‌های خود را بگذراند و ما شاهد بهبودی چشمگیر این بیماری در این کشور باشیم.

عملکرد خوب صنایع داخلی

به اساس گزارش رابوبانک کشورهای افریقای جنوبی و مکزیک عملکرد خوبی داشته‌اند و همچنین وضعیت در اندونزی، هند، ژاپن، امریکا و اتحادیه اروپا نیز نسبتاً خوب است. بر اساس این گزارش وضع محدودیت برای محصولات برزیلی می‌تواند منجر به افزایش قیمت گوشت سینه شود.
به دنبال رشد و شکوفایی صنعت طیور، روسیه و تایلند، باعرضه بیش‌ازحد این محصول مواجه هستند و به دنبال این هستند که بازار ازدست‌رفته برزیل را از آن خود کنند. افزایش بهای گوشت سینه به سود اتحادیه اروپا است، هم‌چنین انتظار می‌رود که در عربستان سعودی قیمت‌ها به‌شدت افزایش یابند و نرخ خودکفایی در این کشور به 45 درصد برسد چراکه تولیدکننده‌ای برای ذبح حلال استاندارد مطلوب عربستان سعودی که جایگزین برزیل و اتحادیه اروپا شود وجود ندارد.
کشورهایی چون برزیل، تایلند و روسیه ضعیف‌ترین عملکرد را در سال جاری خواهند داشت. دو کشور تایلند و روسیه به دلیل افزایش در تولید با مازاد تولید در بازارهای داخلی مواجه خواهند بود.

نگرانی‌ها پیرامون قیمت خوراک
افزایش قیمت خوراک فرای نوسانات معاملات جهانی، از نگرانی‌های عمده در صنعت خوراک است. بروز خشک‌سالی در نیمکره جنوبی منجر به افزایش قیمت‌ها شده است که بخشی از تأثیرات منفی آن با افزایش میزان ذخایر جهانی جبران می‌گردد؛ بااین‌حال هرگونه تغییر منفی در این چشم‌انداز بر روی قیمت‌های خوراک در آینده تأثیرگذار خواهد بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com