آذربایجان غربی وسهم ۸۵ درصدی دامپروری سنتی/سرمایه های بر باد رفته

آذربایجان غربی وسهم ۸۵ درصدی دامپروری سنتی/سرمایه های بر باد رفته
ساختار ۸۵ درصد از دامپروری های آذربایجان غربی در حال حاضر سنتی است موضوعی که موجب شده صنعت دام و تولیدات این بخش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.
آذربایجان غربی با دارا بودن ۵۱۳هزار راس دام سنگین و سه میلیون و ۷۶۹هزار راس دام سبک به همراه ۶۷هزار راس شتر وسایر تکسمان یکی از قطب های تولید شیر و گوشت کشور به شمار می رود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تولید سالانه شیر استان حدود ۳۴۲هزارتن، گوشت ۴۴۷.۰۰ تن، و مرغ نیز ۷۸هزارتن است این در حالی است که با وجود این میزان تولید استان بازارهای صادارتی خود را تا حدودی در سالهای اخیر از دست داده است.
عدم برخورداری واحدهای سنتی تولید شیر از تجهیزات سرد کننده، پایین بودن سطح بهداشت واحدهای سنتی، استفاده نکردن از تجهیزات شیردوشی بهداشتی به همراه نگهداری شیر خام در محیط غیربهداشتی بخشی از چالش ها و مشکلات پیش روی صنعت دامپروری به ویژه در بخش تولید شیر در استان محسوب می شود.
ساختار ۸۵ درصد از دامپروری های آذربایجان غربی سنتی است
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی دامپروری به خصوص تولید شیرخام دراستان به خبرنگار مهر گفت: سنتی بودن ۸۵ درصد از دامپروری های استان موجب شده صاحبان دام و دامداری ها رغبت چندانی به سرمایه گذاری، بازسازی و نیز بهسازی اماکن پرورشی نشان ندهند.
کامیار داهیم با بیان اینکه تداوم فعالیت در شرایط سنتی هم از نظر کمی و هم از منظر کیفی تولید در استان را تهدید و تولیدکنندگان را بی انگیزه می کند افزود: در حال حاضر ۳۷۰هزارتن شیرخام در استان تولید می شود که تنها ۸۰ هزارتن آن در واحدهای صنعتی با کیفیت مطلوب ارائه می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه ۲۹۰ هزارتن شیر خام استان در واحدهای سنتی با کیفیت نه چندان مطلوب تولید و عرضه می شود عنوان کرد: این در حالی است که با لحاظ ظرفیت جذب واحدهای تولید کننده شیر پاستوریزه و انواع فرآورده های لبنی حرارت دیده فعال در استان میزان تولید شیر باید تا روزانه سه هزار تن و سالانه ۱۵۰۰هزارتن افزایش یابد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی عدم برخورداری واحدهای سنتی تولید شیر از تجهیزات سردکننده، پایین بودن سطح بهداشت واحدهای سنتی از جمله کمبود تهویه، کیفیت پایین تغذیه دام و گاه آلوده با انواع عوامل قارچی و کپک، عدم استفاده از تجهیزات شیردوشی بهداشتی درکنار عدم رعایت بهداشت فردی از سوی دامداران و کارگران شیردوش را بخشی از مشکلات و چالش های پیش روی این بخش در استان برشمرد.
وی همچنین عدم خرید شیر خام براساس قیمت پایه خرید شیر، نگهداری شیرخام در محیط غیربهداشتی پس از دوشش و درجه حرارت بالا، فروش تک نوبته شیر خام از سوی دامداران روستایی و سنتی، عدم درمان کامل و قطعی موارد اورام پستانی نزد گاو و دام های مبتلا از سوی دامداران سنتی را از دیگر مشکلات این بخش ذکر کرد.
ضرورت توسعه دامداریهای شیری در آذربایجان غربی
داهیم بر ضرورت توسعه دامداریهای شیری در استات از طریق بسترسازی برای متقاضیان احداث و راه اندازی دامداریهای صنعتی در استان تاکید کرد و افزود: با راه اندازی دامداریهای صنعتی با ظرفیت های پرورشی بین ۵۰۰ تا سه هزار راس هم می توان شاهد افزایش سهم شیرصنعتی و بهداشتی در استان بود و هم نسبت به ایجاد اشتغال در استان کمک کرد.
وی ادامه داد: با لحاظ شرایط کلیمایی وبوم سازگانی مناطق مختلف استان و نیز توجه به میزان بارندگی و نوع پوشش گیاهی با در نظر گرفتن دوره شیرواری (۳۰۵روز برای هر راس گاو شیرده) و نیز لحاظ تولید شیر سرانه هر راس گاو شیری اصیل در طول یک دوره شیرواری به مقدار هفت هزار کیلو در سال باید اقدام به واردات تعداد ۱۶۰ هزار راس گاو اصیل از نژادهای پرشیر کرد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: برای این تعداد گاو اصیل وارداتی جهت اسکان و پرورش در اماکن پرورشی در ظرفیت های ۵۰۰ تا سه هزار راس تسهیلات بانکی با سود کم و مدت بازپرداخت بلند مدت جهت احداث ۱۰۵ دامداری صنعتی در استان ضروری است.
داهیم احداث و راه اندازی واحدهای پرورش گاو شیری در ظرفیت های ۵۰۰ الی سه هزار راسی، واردات دامهای نژاد پرشیر با دوگانه مقاوم به بیماری از جمله هولشتاین، قهوه ای سوئیس، سمینتال و...، افزایش تولید شیرخام از ۳۷۰ هزارتن در سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن در سال را از جمله راهکارهای حل مشکلات این بخش اعلام کرد.
مصوبات دولت در خصوص تولید شیرخام اجرایی شود
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران آذربایجان غربی نیز در خصوص مشکلات پیش روی فعالان این بخش گفت: گرانی و کمبود قسمتی از نهادهای علوفه ای و دامی، افزایش روز افزون سایر هزینه، مشکلات تحویل شیر به کارخانجات فرآوری و عدم پرداخت به موقع بهاری آن در کنار نبود سیستم بازاریابی و بازرگانی مناسب بخشی از مشکلات تولید کنندگان و فعالان بخش صنعت دام در استان به شمار می رود.
محمود معروفی عمده‌ترین مشکل تولیدکنندگان و دامداران استان را اجرا نشدن مصوبات دولت درباره خرید شیر خام از سوی کارخانجات لبنی عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه از ابتدای سال ۹۳ قیمت مصوب خرید شیر به کارخانجات اعلام و در دو سال اخیر نیز به دفعات قیمت شیر از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت به صورت کتبی اعلام شده است اما کارخانجات به قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت مصوب شیر را تحویل گرفته و پول را نیز با ماه‌ها تاخیر پرداخت می‌کنند در حالی که در این مدت قیمت محصولات لبنی بیش از دو بار و نزدیک ۱۵ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: در چهار ماهه سوم سال ۹۲ مقرر شد برای هر کیلو شیر تحویلی به کارخانجات یک هزار و ۹۰۰ ریال پرداخت شود که متاسفانه در آذربایجان‌غربی به سبب ابلاغ دیرهنگام بخشنامه، لیست توزیع شیر به موقع تهیه نشده و حدود ۹ میلیارد تومان به خزانه برگشت داده شد.
معروفی اضافه کرد: در شش ماهه دوم نیز با پیگیرهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۳.۳۰۰ میلیون تومان اخذ و در اختیار کارخانجات استان برای واریز به حساب دامداران قرار گرفت که متاسفانه تاکنون قسمتی از مبالغ واریزی توسط کارخانجات بلوکه شده و به دامداران پرداخت نشده است.
نماینده اتحادیه دامداران آذربایجان‌غربی عنوان کرد: در اوایل سال ۹۳ نیز به تصویب هیئت دولت مقرر شد برای هر کیلو شیر تحویلی مبلغ یک هزار و ۴۰۰ ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی مستقیما به حساب دامداران واریز  شود که با توجه به کمی اعتبار برای هر کیلو، یک هزار و ۲۵۰ ریال که سهم آذربایجان‌غربی ۸ میلیارد تومان بوده واریز و به دامداران پرداخت شد.
معروفی با بیان اینکه سال گذشته ۸۷ هزار  تن انواع نهاده به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال تهیه و توزیع شده است افزود: این اتحادیه دارای یک واحد کارخانه خوراک دام با ظرفیت ۷۰ تن در روز بوده که نسبت به تولید و توزیع انواع کنسانتره دامی مدت‌دار ۴۵ روزه از طریق تعاونیهای عضو اتحادیه اقدام کرده و ۱۵ درصد نیازهای دامداریها را تامین می‌کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com