آب مشکل راه اندازی بزرگترین واحد مرغداری خاورمیانه

آب مشکل راه اندازی بزرگترین واحد مرغداری خاورمیانه
راه اندازی بزرگترین مجتمع مرغداری گوشتی و تخم گذار کشور و خاورمیانه در شهرستان خمین در گرو تامین آب است.
شهرستان خمین به عنوان یکی از شهرستان های نیازمند به اشتغال آفرینی در استان مرکزی است که در طول حیات دولت یازدهم با مورد توجه بوده که پیگیری و راه اندازی مجتمع پتروشیمی و تسهیل در روند اجرایی واحد خودروسازی از جمله این حمایت هاست.
معافیت های مالیاتی و قیمت اندک زمین در شهرک های صنعتی این شهرستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده در خمین محسوب می شود.
عملیات اجرایی بزرگترین مرغداری 2 میلیون قطعه ای خاورمیانه در شهرستان خمین در سال 1393 آغاز شد و یک سال بعد، تجهیزات پیشرفته و مدرن آن که از کشور آلمان توسط بخش خصوصی خریداری شده، نصب شد.
در زمستان سال گذشته با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی طی نشستی تفاهم نامه سه جانبه بین آب منطقه ای ،آب و فاضلاب روستایی و سرمایه گذار این طرح، منعقد شد.
در این تفاهم نامه مقرر شد آب مورد نیاز، بزرگترین مرغداری کشور از چاه به میزان 20 لیتر در ثانیه تامین شود و 10 لیتر در ثانیه نیز به آب و فاضلاب روستایی برای تامین آب روستا تخصیص داده شود و مالکیت چاه حفاری شده نیز با سرمایه گذار باشد که مفاد این تفاهم نامه هنوز اجرایی نشده و نیازمند پیگیری و توجه مسئولان است.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: بخش اول بزرگترین مجتمع مرغداری کشور و خاورمیانه در خمین آماده بهره برداری است که تکلیف تعیین آب مورد نیاز این طرح، مشخص نیست.
محمد ابراهیم رضایی افزود:برای بهره برداری از بخش اول این طرح بزرگ که تاثیر به سزایی در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی شهرستان دارد، نیاز به 22 لیتر آب در ثانیه است.
وی بیان کرد: مالکیت چاه حفاری شده در این تفاهم نامه نیز با سرمایه گذار مصوب شد و اگر چه چاهی نیز حفاری شده اما به دلیل شفاف نبودن مالکیت، تعیین تکلیف نشد.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: طرح مجتمع مرغداری خمین نقش مهمی در رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال در این شهرستان خواهد داشت و لازم است تا موانع پیش روی این طرح بزرگ مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.
فرماندار خمین نیز گفت: مجتمع مرغداری در حال احداث خمین بزرگترین مجتمع در سطح کشور است که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال اجرا است.
سید مهدی ساداتی افزود: راه اندازی این پروژه ارزشمند با ارزش افزوده اقتصادی بالا و اشتغال پایدار در گرو تامین آب است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز گفت: بزرگترین مجتمع مرغداری گوشتی و تخم گذار کشور با ظرفیت 2 میلیون قطعه در خمین در حال ساخت است که علاوه بر آن، این مجتمع به عنوان مرکزی برای پشتیبانی همه مرغداری های شهرستان و استان های اطراف تعیین شده است.
احمد رضا جعفری افزود: مرحله نخست این مجتمع با نصب دستگاه های پیشرفته آلمانی، در حال آزمایش و با رفع ایرادات در حال راه اندازی است.
وی اضافه کرد: در مجموع برای خرید این تجهیزات، در چند مرحله مبلغ ی کهزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
مدیر جهاد کشاورزی گفت: این واحد مرغداری گوشتی و تخم گذار دو میلیون قطعه ای است که در زمینی به وسعت پنج هکتار در حوالی روستای محمد آباد از توابع خمین توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال احداث است.
وی بیان کرد: در این مجتمع علاوه بر تولید مرغ با ظرفیت 12هزار و500 تن و 18 هزار تن تخم مرغ در سال، امکانات فرآوری این محصولات دامی نیز فراهم شده است.
جعفری اظهار کرد: این واحد مرغداری به صورت تمام مکانیزه احداث می شود و شامل بخش هایی همچون کشتارگاه صنعتی، بسته بندی، شبکه نگهداری و توزیع است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: با راه اندازی این مجتمع برای سه هزار نفر از جمعیت این شهرستان، فرصت اشتغال مستقیم فراهم می شود.
رئیس امور آب خمین نیز در سخنانی گفت: چاهی برای این پروژه حفاری شد که به دلیل برخی مشکلات مصوب شد که تغییر و جا به جایی چاه انجام شود.
حمید رنجبری افزود: سرمایه گذار در حال گذر از مراحل اخذ مجوز است و در صورتی که مجوز حفاری جدید برای آن صادر شود، اقدام به حفاری چاه جدید می کند.
وی بیان کرد: نیاز این مجتمع 14 لیتر اب در ثانیه است که امیدواریم با حفاری چاه در مکان جدید تامین شود.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت داریا نرخ بیکاری 16 درصدی است که از قطار توعسه صنعت در استان جا مانده است .
خمین دومین تولید کننده مرغ استان مرکزی و دارای بیش از 124 واحد مرغداری است.
 
کلمات کلیدی راه اندازی مرغداری
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com