«تشکل باران» و مشکلات صنعت مرغداری

«تشکل باران» و مشکلات صنعت مرغداری

مقاله پیش رو طنزی تلخ و گزنده و هشداری است به سرمایه گذاران و صاحبان صنعت مرغداری که جایگاه واقعی خود را در بازگشت به تولید رقابتی دریابند و بر این واقعیت که این تشکلها به غیر از یکی دو مورد تاکنون به جز جلسه نوردیهای بیانتها و ایفای نقش توپ در بازی های فوتبال میان خبرگزاریهای جناحی سیاسی چه کار تعیین کننده ای برای تولید کردهاند، صحه می گذارد. انجمن کشتارگاهها، انجمن خوراک دام، انجمن مرغ گوشتی، انجمن جوجه یک روزه، انجمن ملی، انجمن تخم مرغ طلایی و... قس علیهذا، هرکدام کار خودشان را می کنند و هیچ نشانهای از انسجام، همفکری، اندیشه، تجزیه و تحلیل و بحثی جدی، تعیین کننده و تاثیرگذار در عرصه افکار عمومی جامعه و یا در میان تصمیمگیرندگان و تصمیمسازان دیده نمیشود. هیاهوی بسیار برای هیچ!
اگر این روزها شنیدید یا شاهد بودید که « انجمن تولید کنندگان تخم مرغ های درشت »،« انجمن تولید کنندگان تخم مرغ دو زرده »،« انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ های ریز»،« انجمن تولید کنندگان مرغ گوشتی45 روزه»،« انجمن تولید کنندگان مرغ خشتی سه کیلویی درشت مخصوص قطعه بندی» و....  در حال ایجاد یا تأسیس هستند، اصلاً تعجب نکنید. اگر شنیدید که به زودی خانه‎هایی چون « خانه مرغ »،« خانه مرغ و تخم مرغ خوراکی»،« خانه تخم مرغ نطفه دار» یا حجره‎هایی مشابه تشکیل شده یا خواهد شد، باور کنید زیرا این روزها، فضای صنعت مرغداری فضای انجمن سازی است. همه مشکلات مرغداران حل شده فقط مانده که انواع و اقسام انجمن‎ها و تشکل‎ها را احداث و راه اندازی کنیم!
 وضع به گونه ای است که اگر مسئولی، فقط یک بار دیگر اشاره کند که اعتبارات، یارانه‎های دولتی، وام‎های ارزان با سود کم یا فلان و بهمان امتیاز را به تشکل‎ها و انجمن‎ها می دهیم و لاغیر، باز هم مطمئناً چندین انجمن دیگر در رابطه با هر یک از نهاده ها و صنایع مرتبط با صنعت مرغداری در کنار تمامی تشکل‎های موجود ایجاد و اعلام موجودیت خواهند کرد، البته مؤسسان و تشکیل دهندگان این تشکلها برای اینکه در همه چیز، حتی اطلاع رسانی صرفه جویی کنند، یکی از اعضای محترم هیأت مؤسس، در مراسم تأسیس و رأی گیری با گوشی‎های جدید دوربین دار چند تا عکس می‎گیرد و اسم اعضای انتخاب شده را برای سایتهای خبری و یا گروه های تلگرامی ارسال می‎کند. لذا صنعت مرغداری، دست اندرکاران و به خصوص مرغداران که همه مشکلاتشان حل شده است، منتظر باشند که چند انجمن، همانند « انجمن وارد کنندگان کنجاله‎ی سویای برزیلی یا هندی »، « انجمن وارد کنندگان ذرت اکراینی» و دهها مورد مشابه دیگرتشکیل و اعلام موجودیت کنند، گرچه این نگرانی وجود دارد که بعد از لغو تحریم ها و وارد شدن به سامانه‎های تجارت بین المللی مثل WTO، به یکباره بگویند از این پس به علت شرایط جدید اقتصادی و کثرت انجمن‎ها، دیگر هیچ یارانه‎ای به هیچ تشکلی نخواهیم داد یا شکل اعطای یارانه را عوض می‎کنیم و به اشخاص و افراد می‎دهیم نه به تشکل‎ها و یا حرفی شبیه اینها، آن وقت ممکن است تمامی این تشکل‎ها و انجمن‎ها به کل اعلام تعطیلی و انحلال کنند.
به یاد داریم در شروع کار مجلس هفتم « تب فراکسیون سازی » همانند یک موج بالا گرفت و در عرصه کشاورزی دهها فراکسیون از « نخود »گرفته تا « زعفران » و« زرشک » و « کشمش » و « مرغ و تخم مرغ » در میان نمایندگان باب شد، به گونه‎ای که بسیاری از نمایندگان فعال فراکسیون‎ها فراموش می‎کردند که عضو کدام فراکسیون هستند و اگر از یکی می‎پرسیدی که « عضو فراکسیون نخود » هستی یا « فراکسیون کشمش »، قاطی میکرد و می‎گفت؛ در همه فراکسیون‎ها عضو هستم، نمی‎دانم، یادم رفته...! حال اگر از این طنز تلخ فراکسیون سازی و تشکل بازی‎های بی محتوا در صنعت مرغداری بگذریم و از خود سوال نکنیم که مثلاً « انجمن تولید کنندگان زنجیره ای »، چه کاری قصد دارد انجام دهد که « انجمن ملی صنایع طیور»که شامل تمامی حلقه‎هاست نمی تواند یا نمی‎خواهد انجام دهد و البته با خوش بینی تصور کنیم که ایجاد تشکل‎های متعدد و مختلف، بسیار خوب است زیرا جا برای حضور و فعالیت تعداد بیشتری از افراد و اشخاص مختلف در صنعت مرغداری باز می‎شود و در کنار هر تشکل، تعدادی از کارشناسان، متخصصان، مشاوران، جامعه شناسان، دانشجویان علاقمند، خبرنگاران تخصصی، تحلیل‎گران مسائل و حتی انتشارات به وجود میآید، جامعه صنعت مرغداری از سطح به عمق میرود، آمار جمع می‎شود، استدلال به میان می‎آید، مسائل و مشکلات ریشه‎یابی می‎شود و داستانهای رویایی دیگری از این قبیل، طبعاً جای امیدواری دارد و تشویق و تبریک و تحسین هیأت های مؤسس و کوشندگان ضروری است، اما واقعیت این نیست! 12 نفر و نصفی از شخصیت ها و افراد در تمامی تشکل های موجود، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم عضو هستند و حضورشان در این تشکل‎ها اصلاً به معنی ایجاد فضای تخصصی فکری مربوط به تشکل‎ها و بهبود شرایط کسب و کار مرغداری نیست، بلکه رقابت با خودشان است.
یعنی اگر آقای « سین »که فعالیت مرغداری خود را با یک موتورسیکلت گازی شروع کرده و حالا به یک زنجیره نمونه تولیدی تبدیل شده و به هر دلیل یک خَمِ آقای «ف» را در فلان استان و در انتخابات اعضای اتاق بازرگانی گرفته و او را حذف کرده است، حالا آقای «ف» می خواهد به تلافی آن در تشکل یا انجمنی جدید التأسیس، چرخ موتور گازی آقای « سین » را پنچر کند و می‎گوید که اگر قرار است دولت، پولی، اعتباری، امتیازی یا چیزی به « اینتگریشنگرها »، (که تا حالا نه تعریف درستی از آن شده و نه حتی موفقیتی کسب کرده است و نظری خلاق نیز در تطبیق این شیوه با واقعیت صنعت مرغداری کشور ما به میان نیامده) بدهد، چرا او بگیرد و من نگیرم؟ پس بشتابید؛ سر کوچه حلوا می دهند، یک انجمن می زنیم و آقای «ب»، « ق» و یا شرکت «ک» و ... را از میدان به در می‎کنیم. {tor_sutitle}اگر مسئول یا نهادی اعلام کند که به انجمن ها وام میدهیم، منتظر تاسیس هرگونه انجمن و تشکلی باشید{/tor_sutitle}
یک بررسی ساده در کمتر از چند دقیقه آشکار می‎سازد که این یا آن مدیر کوشنده فلان مجموعه بزرگ با حجم سرمایه‎گذاری چند صد میلیارد تومانی، در تمام تشکل‎های صنعت مرغداری میدان‎دار است و در تمام جلسات هم حضور می‎یابد. از سوی دیگر کافی است برای یک پرسش در مورد مشکلات صنعت مرغداری، تکمیل خبر، گزارش، اخذ یک آمار یا... به ایشان یا امثال ایشان زنگ بزنی، در حالی که در آن واحد یکی دو تا موبایل را نصفه، نصفه پاسخ میدهد و در اتوبان با سرعت 100 به بالا رانندگی می کند و البته صدای بوق خود روهای  پشت سرش را نمی‎شنود، می کوشد که یک جواب سَرسَری و خلاصه بدهد زیرا عجله دارد که مثلاً از این انجمن به جلسه انجمن دیگری برود، ده تا کار خرد و ریز دیگر انجام دهد و سر راه هم سری به مزرعه اش بزند. البته به سبک و سیاق کار آفرینان قدیم، راننده‎ای هم در کار نیست چون که خرج بالاست و درب گاراژ منزل یا دفتر هم ریموتی شده و نیازی به نگهبان و دربان ندارد، لذا، در حالی که به سختی پارک می‎کند، با یک دسته پوشه در دست راست و یک دسته  زیر بغل دست چپ ، به موبایلی که با گوش چپ گرفته پاسخ می دهد! مسلماً اگر از این «کوشنده صنعت مرغداری» مثل همان « نماینده مجلس هزار فراکسیونی»، فی‎البداهه بپرسی عضو چند انجمن هستی و اهداف این انجمن‎ها و فرقشان با هم چیست، بی‎شک قاطی خواهد کرد.
متأسفانه سران صنعت مرغداری جایگاه خودشان را فراموش کردهاند، در کنار این تشکل ها نه شرکت بازرگانی حرفه ای وجود دارد و نه متخصصانی که اهداف و سیاست های این تشکل ها را اجرایی کنند. گویی در صنعت مرغداری باب شده که اول یک انجمن تشکیل، بعد، گذشته از متن چاپ شده اساسنامه تیپ، در باب شرح وظایف اجرایی آن بحث میشود، سپس تازه اختلاف نظرها آشکار میگردد و دعواها و زد و خوردهای حذفی صورت میگیرد، بعد از مدتهای مدید متوجه می‎شوند که این انجمن چه کارهایی می‎توانسته انجام دهد که نداده است و چگونه باید عمل می کرده که نکرده است، آن وقت همه اعضای هیأت مدیره با هم قهر می‎کنند و انجمن تعطیل، نیمه تعطیل و یا منفعل می‎شود. می‎ماند یک نفر سخنگو که او هم در چارچوب سیاست های فوتبال بازیِ خبری بعضی سایتها و خبرگزاری‎های جناحی که بدون قصدِ حل مشکلات مرغداران، اهداف سیاسی خودشان را دنبال میکنند، مشغول به کار میشود و نقش توپ را ایفا و در برابر پرسش‎هایی مثل «چرا تخم مرغ ارزان شد، دولت نمی‎تواند مشکلات صنعت را حل کند، دولت مشکلات صنعت را حل کرده و شرایط بهشت برین است» و ...، به چپ و راست زمین بازی شوت می‎شود.
جالب اینکه در میانه تشکیل این انجمنهای رنگارنگ، چند تا دلال زرنگ خوش فکر دست همه‎ را از پشت می‎بندند و با قبضه کردن بازار نهاده‎ها تا عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ در حلقه‎های متعدد زنجیره، قیمت را جلوی چشم همگان تعیین و ابلاغ می کنند!

 
نظرات شما
  •  

    lvynhv k',k foj گفت : ۹۴/۰۹/۱۸

    سلام بر طنزنویس عزیز.بخدمت حضرتعالی عرض شود.شاعر گفت از کرامات شیخ ما این بود قند را خورد وگفت شیرین بود .برای درمان درد مرغداران هنرمندوخودکفاگروطن همان به که جنابان روئساومعاونین این صنعت کریمه ونجات بخش دلالان پرده نشین همچنان روزانه بکسوت اظهار وجود در رسانه ها پرداخته بقیه مسائل انشا...حل میشود.بنابر این ملالی نیست بجز روئت مصاحبه های کارگشای والامقامان وکسب امتیازات شخصی ویژه خفییه؟وتا انتخابات دیگر هم باز خدا بزرگ است شاید همه اعضائ اجماع کردند همین کریمان اصلح وابقائ شوندموفق باشید.

    پاسخ...
  •  

    دكتر بهروز شيرازي گفت : ۹۴/۰۹/۲۱

    مقاله زيبايي بود.شيوا ودرست فرمودند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com