مدیریت دولتی عامل عقب ماندگی تولید و پرورش مرغ لاین

دانلود
استاد ژنتیک دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه ایران کالا ضعف مدیریت دولتی در پرورش و نگهداری مرغ لاین را دلیل عقب ماندگی ایران در تولید مرغ لاین قلمداد کرد.
حسن مهربانی یگانه، استاد ژنتیک و اصلاح نژاد دانشگاه تهران و فعال حوزه دام و طیور اظهار داشت: مرغ لاین هسته های اصلی ژنتیک و اصلاح نژاد صنعت طیور هستند که فقط چند شرکت در دنیا به این دانش دسترسی دارند.
وی ادامه داد: بر اساس این دانش ژنتیک و اصلاح نژاد، مقاومت مرغ ها در برابر بیماری ها افزایش یافته، میزان خوراک آنها کمتر می شود اما مقدار گوشت دهی آنها افزایش می یابد.
استاد ژنتیک و اصلاح نژاد دانشگاه تهران افزود: اصلاح نژاد صورت گرفته در مرغ لان باعث می شود تا سرعت رشد مرغ افزایش پیدا کند به گونه ای که یک جوجه چهل گرمی در عرض شش هفته بعد به 50 برابر وزن خودش تبدیل می شود.
وی ادامه داد: مرغ های لاین از حدود سی سال پیش از هلند وارد ایران شد با این حال عملکرد این مرغ ها نسبت به مرغ های فعلی کمتر است و عقب ماندگی مشاهده می شود که ناشی از ضعف مدیریت دولتی در پرورش و نگهداری مرغ لاین بود.
فعال حوزه دام و طیور خاطرنشان کرد: در اواخر دهه هفتاد نژادهای خارجی مرغ لاین وارد کشور شدند و مرغ آرین یکه تاز میدان صنعت طیور ایران شد و اگر مدیریت دولتی بر پرورش این نژاد اعمال نمی شد اکنون شاهد پیشرفت در تولید این نژاد مرغ بودیم.
حسن مهربانی یگانه تاکید کرد: با این حال ما امروز جزو ده کشور بزرگ تولید کننده مرغ در دنیا هستیم و کیفیت پورش مرغ در ایران در حد استانداردهای جهانی است. هر چند که اگر مدیریت دولتی بر سر پرورش مرغ لاین نبود، ایران می توانست در تولید این نژاد مرغ پیشرفت خوبی کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com