قطب تولید مرغ کشور یک کشتارگاه دارد

قطب تولید مرغ کشور یک کشتارگاه دارد
ایلام با ۴۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۵۰ هزار تن مرغ از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور به شمار می‌رود، اما تکمیل نبودن زنجیره تولید طی سال‌های اخیر مشکلاتی را در این استان به وجود آورده است.
در حال حاضر کشتارگاه مرغ مانشت ایلام فعال است و کشتارگاه مرغ دره‌شهر تعطیل شده و گفته می‌شود به زودی به چرخه تولید بازمی‌گردد، اما معلوم نیست چه زمانی. از دیگر پروژه‌های کشتارگاه‌های مرغ استان هم خبری نیست. همین کمبود کشتارگاه باعث ایجاد مشکلاتی در بازار مرغ استان طی چند سال اخیر، از گرانی بیش از حد گرفته تا نبود مرغ در بازار، شده است.

تنها یک کشتارگاه داریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: به دلیل تعطیلی چندین باره کشتارگاه صنعتی دره‌شهر، هم‌اکنون فقط یک کشتارگاه در سطح استان فعال است. «یارالله نصیری» با بیان این‌که این موضوع مشکلاتی را برای مرغداران و حتی توزیع مرغ در استان به وجود آورده است، می‌افزاید: برای رفع این مشکل تاکنون ۱۵ جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور استاندار برگزار شده است. وی با بیان این که به دلیل اختلاف بین شرکا رفع این مشکل تاکنون به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: در جلسه‌ای که با بانک عامل داشتیم، مقرر شد هیات‌مدیره این کشتارگاه خلع ید و سرمایه‌گذار جدیدی برای آن معرفی شود. نصیری تاکید می‌کند: مسلما با راه‌اندازی این شرکت صنعتی، علاوه بر اشتغال‌زایی در استان، مشکلات مرغداران کمتر و نیز توزیع مرغ تسهیل می‌شود.

کمبود شدید مرغ در جنوب استان
کشتارگاه مرغ دره‌شهر با ظرفیت کشتار ۱۰ هزار قطعه مرغ در روز در حالی تعطیل شده که شهرستان‌های حوزه جنوب استان مثل دره‌شهر، بدره، آبدانان و دهلران با کمبود شدید این محصول و درنتیجه گرانی آن مواجه هستند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام هفته گذشته می‌گوید: هدف از ایجاد کشتارگاه دره‌شهر، علاوه بر ایجاد اشتغال، تامین و تولید گوشت مرغ بهداشتی برای شهرستان‌های جنوبی استان است. «احمد کرمی» ادامه می‌دهد: متاسفانه، به دلیل اختلافات مدیران قبلی و عدم پرداخت تسهیلات دریافتی، این واحد تولیدی دچار مشکل شده است. معاون استاندار اظهار می‌کند: بر اساس توافقات صورت‌گرفته با مدیر جدید، طی یک ماه تمامی مشکلات این واحد اعم از بدهکاری، وجود معارضان و... برطرف و این واحد فعال می‌شود.

کشتارگاه آبدانان هنوز تکمیل نشده است
طرح کشتارگاه صنعتی طیور آبدانان نیز که یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان است، در مراحل آخر کار متوقف شد و خبری از تکمیل پروژه نیست. قرار بود این کشتارگاه بخشی از نیازهای شهرستان‌های حوزه جنوبی را بر طرف کند و طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، در مراحل پایانی متوقف شده است. طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان، این کشتارگاه در صورت بهره‌برداری قادر است در هر ساعت ۲ هزار قطعه مرغ را به صورت تمام‌اتوماتیک و با پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات کشتار و به بازار عرضه کند.

بهره‌برداری از کشتارگاه مرغ سیروان تا پایان سال
مدیر جهاد کشاورزی سیروان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از پیشرفت ۸۰ درصدی کشتارگاه مرغ پاطلایی سیروان خبر می‌دهد و می‌گوید: کشتارگاه مرغ کارزان، با توجه به پیشرفت فیزیکیش، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. «احمد محمدی» می‌افزاید: مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای طرح مذکور۶۰ میلیارد ریال و از این مقدار ۱۷ میلیارد ریال آورده شخصی و ۴۳ میلیارد ریال سهم بانک است. وی بیان می‌کند: ظرفیت ذبح کشتارگاه ۲ هزار قطعه مرغ در ساعت خواهد بود. برای حدود ۷۰ نفر شغل مستقیم و ۵۰ نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

برای راه‌اندازی کشتارگاه سرمایه‌گذار نداریم
یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه استان ایلام با نبود سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره تولید در ظرفیت‌های مختلف نظیر تولید مرغ مواجه است. «علیرضا پوراحمد» اضافه می‌کند: این در حالی است که با سرمایه‌گذاری روی تکمیل زنجیره تولید می‌توان از مرز مهران برای صادرات محصولات نیز استفاده کرد. وی با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاران طرح‌های کشتارگاهی در استان ضعیف هستند، ادامه می‌دهد: متاسفانه هر چند وقت یک بار شاهد تعطیلی یکی از کشتارگاه‌های طیور ایلام هستیم که عمدتا به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی رخ می‌دهد. پوراحمد می‌گوید: می‌توان با راه‌اندازی کشتارگاه‌های مرغ و طیور برای هزاران جوان بی‌کار استان شغل ایجاد کرد و همچنین مرغداری‌های استان دوباره ورنق بگیرد.

این کارشناس اظهار می‌کند: مشکل اصلی استان ایلام نبود سرمایه‌گذار است و مسئولان استان باید مشوق‌های لازم از جمله تسهیلات و زمین‌های رایگان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند تا آنها رغبت کنند برای استان آستین بالا بزنند. وی می‌افزاید: سرمایه‌گذارانی هستند که به استان می‌آیند ولی وقتی با قیمت‌های بالا در زمینه خرید زمین مواجه می‌شوند، از سرمایه‌گذاری روی طرح‌های کلانی مثل کشتارگاه که نیازمند سرمایه‌گذاری میلیاردی است، منصرف می‌شوند.

خروج مرغ از استان ممنوع
مرغداران استان، با این‌که استان تنها یک کشتارگاه دارد، با مشکل بزرگ دیگری مواجه هستند و آن ممنوعیت خروج مرغ زنده از استان است و این موضوع عملا آنها را با ورشکستگی مواجه کرده است. این در حالی است که خروج مرغ از استان نیز راه‌حل اساسی نیست چون این کار مردم استان را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. طبق اعلام ستاد تنظیم بازار استان، به منظور تامین گوشت مرغ مورد نیاز مردم استان، خروج مرغ زنده و کشتار روز از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
با این حال، در این میان کسانی هستند که توزیع مرغ را در استان به‌صرفه نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند از هر طریقی شده این محصول را در استان‌های دیگر به فروش برسانند تا ضرر نکنند یا ورشکسته نشوند. در این میان، نیروی انتظامی - در صورت حمل مرغ زنده - آن را به عنوان قاچاق ضبط می‌کند و در این زمینه طی سال جاری محموله‌های زیادی از مرغ زنده در استان کشف شده است. سردار «نورعلی یاری» فرمانده انتظامی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: طی ۳ ماه گذشته محموله‌های زیادی از مرغ زنده قاچاق شامل بیش از ۶۰ هزار قطعه مرغ در استان کشف شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com