چین ؛ لازمۀ تحولی جدید در تقاضا برای گوشت دام

چین ؛ لازمۀ تحولی جدید در تقاضا برای گوشت دام
چین – رشد چشمگیر دامپروری در چین که این کشور را به بزرگترین تولید کننده در اوایل دهۀ 90 میلادی تبدیل کرده بود، اینک عواقب سنگینی برای زمین به دنبال داشته که دانشمندان را نیز معترض کرده است.  
رشد تقاضا برای پروتئین حیوانی و افزایش درآمدها منجر به 3 برابر شدن تولیدات داخلی دامی چین در سال های 1980 تا 2010 میلادی شد و این افزایش و رشد، علیرغم بهتر شدن راندمان در مزارع و فارم ها بر روی پایداری محیط زیست – در سطح کشوری و جهانی – تأثیر منفی برجای گذاشت. با تداوم این سیر تولیدات افزایشی، تیمی از محققین بین المللی گرد هم آمدند تا با ارائۀ طرح و نقشه ای کلی و ایجاد "تحولی جدید"، ضمن حفظ راندمان تولیدات، به حفظ محیط زیست نیز بپردازند. یافته های آنها طی هفتۀ آتی در مجلۀ Science Advances به چاپ خواهد رسید.
Zhaohai Bai ، استادیار مرکز تحقیقاتی منابع کشاورزی در مؤسسۀ زیست شناسی تکوینی و ژنتیک دانشکدۀ علوم چین و سرپرست این تیم عنوان کرد: "میزان جابجایی و نقل و انتقال دام در چین در زمینۀ سرعت و مقیاس زیاد است." وی خاطرنشان ساخت که چگونه "تحولات دامی" با رویداد مهمتری تحت عنوان "تحول سبز" که در تولیدات دانه و غلات اتفاق افتاد، مورد قیاس قرار گرفت ؛ با توجه به اینکه افزایش جهانی مصرف گوشت و شیر در بین سال های 1970 و 1990 میلادی 2 برابر میزان گندم، برنج و ذرت بود.   
در بین سال های 1980 تا 2010 میلادی در چین متوسط مصرف سرانۀ گوشت، شیر و تخم مرغ تا 3.9 ، 10 و 6.9 درصد افزایش یافت، که این رقم بیشترین افزایش در جهان بود. در طول این دوره، جمعیت دامی چین از 142 به 441 میلیون حیوان رسید و ارزش اقتصادی این بخش را 60 برابر افزایش داد و چین را به بزرگترین تولید کنندۀ دام یعنی پیش از امریکا و اروپا ، تبدیل کرد.
در سطح فارم ها، نسبتِ حیوانات تک معده ای (طیور و خوک در مقابل حیوانات نشخوار کننده ای مثل گاو و گوسفند) از 62 درصد به 74 درصد افزایش یافت؛ و آمار سیستم های صنعتی پرورش دام که در آن اثرات انتشار گازهای گلخانه ای (در واحد تولید) کاهش می یافت تا 70 برابر افزایش یافت.
به گفتۀ یکی دیگر از کارشناسان: "با اینحال، هزینۀ حمل و نقل و انتقالات دامی زیاد است. واردات خوراک دامی 49 برابر افزایش یافته و نشر گازهای گلخانه ای و آمونیاک دو برابر شده و مسمومیت آب نهرها به نیتروژن به 3برابر رسیده است."
عواملی چون ضعف استانداردهای محیط زیستی، عدم وضع قوانین و سوبسیدهایی در این زمینه، و هزینه های گزافی تا سقف 10 میلیارد یوان (1 میلیارد پوند) در سال از سال 2007 میلادی، دخیل هستند.
تیم تحقیقاتی که دانشمندان و محققینی از "مرکز تحقیقاتی Rothamsted دانشگاه بریستول انگلیس" ، IIASA استرالیا ، دانشگاه Wageningen هلند ، و دانشگاه کشاورزی استان Hebei چین در آن شرکت دارند دو طرح کاملاً متضاد را تا سال 2050 میلادی مورد بررسی قرار می دهد: 1- اجرای طرح تجارتی کما فی سابق و 2- ایجاد تحولی جدید تحت حمایت سهامداران.
درصورتیکه این تحول صورت نگیرد نشر و انتشار گازهای گلخانه ای و آمونیاک روز به روز بیشتر می شود. با بروز این تحولات می توان امیدوار بود که نشر گازهای گلخانه ای تا میزان تقریبی نصف کاهش می یابد.
به گفتۀ یکی از محققین این تیم : "جابجایی دام چین اهمیت و تأثیرات جهانی دارد و به منظور پایداری تولیدات دامی توسعۀ این گذرگاهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تیم کارشناسان بین المللی ما، موفق به طرح نقشه ها و گذرگاههایی جدید برای این نقل و انتقالات شده تا همزمان با افزایش راندمان تولیدات، عملکرد محیط زیست را نیز ارتقا داده باشد."
این تحقیق همچنین در راستای مدیریت اهداف از پیش تعیین شدۀ چین برای 3 برابر شدن تولیدات شیری در سال 2050 در مقایسه با تولیدات در سال 2010 بدون افزایش در نشر و انتشارات گازهای گلخانه ای و آلودگی نیتروژن آبی می باشد. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com