98 هزار راس دام زنده از خراسان شمالی خارج شد

98 هزار راس دام زنده از خراسان شمالی خارج شد
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست سال جاری 98 هزار راس دام زنده از استان خارج شد.
علی اصغر شریفی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این دام های زنده شامل گاو، شتر، گوسفند و بز است که به صورت زنده به مقصد استان‌های دیگر خارج شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2 هزار راس دام کاهش داشته است.
وی افزود: در این مدت همچنین 124  هزار و 400 کیلوگرم گوشت سفید مقدار 202هزار و 220 کیلوگرم پشم و تعداد 18 هزار و 565 جلد پوست انواع دام نیز به خارج از استان صادر شده است.
به گفته وی میزان حمل شیر خام در نیمه نخست سال جاری 8 میلیون و 555 هزار کیلوگرم  و تعداد کلنی زنبور عسل خارج  شده از استان هزار و 220 کلنی بوده است.
ظرفیت استان برای ایجاد برند برتر محصولات لبنی در کشور
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی عدم توسعه کشتارگا های استان را دلیل صادرات دام زنده از استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون این ظرفیت در استان وجود دارد تا به جای صادرات به صورت دام زنده صادرات گوشت به صورت بسته بندی داشته باشیم.
علی‌اصغر شریفی  تصریح کرد: گوشت و سایر لبنیات تولید شده در خراسان شمالی به واسطه چراگاه ها و منابع غنی می تواند به برند برتری در کشور تبدیل شود.
وی در ادامه به مصوبات سفر رهبری در حوزه دامپزشکی اشاره کرد و گفت: در این سفر 12 میلیارد ریال جهت ساخت و تجهیز آزمایشگاه دامپزشکی استان و 8 میلیارد ریال به برای پروژه اورژانس دامپزشکی طی سال های 92-93 مصوب شد.
شریفی خاطر نشان کرد: در صورت ابلاغ این اعتبارات شاهد افزایش خدمات دامپزشکی به صورت 100 درصدی در مناطق دور دست استان خواهیم بود.
توزیع شیر به صورت فله ای مورد قبول دامپزشکی نیست
مدیر کل دامپزشکی استان در این جلسه افزود: دامپزشکی به هیچ وجه توزیع و خرید شیر را به صورت فله ای توصیه نمی کند.
شریفی با بیان اینکه جمع آوری توزیع کنندگان شیر به صورت فله جزو وظایف دامپزشکی نیست ، تاکید کرد: مردم به لحاظ سنتی بودن علاقه به استفاده از شیر به صورت فله ای دارند و  گرایش دادن مردم به طرف استفاده از شیرهای بسته بندی شده نیازمند فرهنگ سازی است.
خراسان شمالی با داشتن بیش از دو میلیون راس انواع  دام سبک و حدود 127 هزار راس دام سنگین یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com