95 درصد بلدرچین‌های بازار ارگانیک است

95 درصد بلدرچین‌های بازار ارگانیک است
کارشناس مسئول سایر ماکیان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: درصد بلدرچین‌هایی که به بازار می آید، تقریبا ارگانیک است.
امید وهابی -کارشناس مسئول سایر ماکیان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گیلان- گفت:افزایش میزان تقاضا برای مصرف گوشت و تخم بلدرچین و همچنین هزینه‌های پایین پرورش این پرنده نسبت به سایر ماکیان،باعث شده پرورش آن به عنوان صنعتی سودآور و با ارزش در دنیا شناخته شود .
وی دوره پرورش بلدرچین را حدود 40 روز عنوان و به سریع الرشد بودن و بلوغ زودرس آن اشاره کرد و گفت:این پرنده در مدت 35 تا 40 روز به سن تخم گذاری می‌رسد و قادر است در هر دوره پرورش،حدود250تا 300 تخم بگذارد.

بلدرچین از یکی از مقاوم‌ ترین پرندگان در مقابل بیماری طیور
وی از بلدرچین به عنوان یکی از مقاوم‌ ترین پرندگان در مقابل بیماری طیور و پرنده‌ای تقریبا ارگانیک یاد کرد و گفت:تاکنون بیماری مشترکی بین انسان و این پرنده یا بیماری که باعث تلفات انبوه این پرنده شده باشد، گزارش نشده و در طول پرورش هم از هیچ دارویی استفاده نمی شود که به این ترتیب تولیدکنندگان هزینه ای بابت تامین دارو یا آنتی بیوتیک صرف نمی‌ کنند و حدود 95 درصد بلدرچین‌هایی که به بازار می آید، تقریبا ارگانیک است.
این کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان،با بیان اینکه پرورش این پرنده، برخلاف سایرماکیان، نیازی به تأسیسات و تجهیزات گران قیمت سرمایشی و گرمایشی هم ندارد گفت: بلدرچین قادر است دمای تا 40 درجه سانتی گراد را بدون نیاز به سیستم خنک کننده تحمل کند.
امید وهابی با بیان اینکه به علت جثه کوچک این پرنده،می‌توان تعداد زیادی از آن را در یک فضای کوچک پرورش داد،مقدار غذای هر بلدرچین را در دوره رشد،روزانه بطورمیانگین 33 گرم اعلام کرد .
وی با بیان اینکه هزینه تامین غذای این پرنده در هر دوره پرورش،یک کیلو و 300 گرم دانه به قیمت حدود 2هزار تومان است افزود:هر قطعه بلدرچین در هر دوره پرورش فقط 4 هزار و 500هزار تومان هزینه پرورش صنعتی ازجمله بهای برق و کارگر دارد درحالی که پرورش‌دهندگان از محل فروش تخم یک قطعه بلدرچین در هر دوره، 36هزار تومان و از فروش گوشت آن حدود 3500 تومان درآمد کسب میکنند.

در هر واحد کوچک با متراژ 20مترمربع، می‌توان 1000 قطعه بلدرچین پرورش داد

کارشناس مسئول سایر ماکیان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گیلان تصریح کرد:براین اساس در هر واحد کوچک با متراژ 20 مترمربع،می‌توان هزار قطعه بلدرچین پرورش داد که با احتساب هزینه‌های پرورش،به‌طور میانگین 33میلیون تومان سود آوری به دنبال دارد؛ البته هزینه‌های پرورش در خانوارهای روستایی که بصورت جانبی درکنار پرورش طیور بومی، به این کار می‌پردازند و عموما از ته مانده غذای سفره استفاده میکنند،کمتر است.
امید وهابی به مزیت اشتغالزایی این صنعت سود آور هم اشاره و اظهار کرد: پرورش بلدرچین در گیلان، تاکنون برای 600 نفر مستقیم و برای 3000 نفر هم غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است .
اما با وجود مزایای بسیاری که پرورش بلدرچین دارد، به گفته مسئولان جهادکشاورزی گیلان،این صنعت در استان اگرچه نسبت به 10سال قبل- پیش از آغاز تولید صنعتی و انبوه- با استقبال بیشتری روبرو شده و میزان تولید آن افزایش یافته اما ضوابط دست و پاگیر و سختگیرانه ای که در خصوص راه اندازی واحدهای پروش دهنده وجود دارد،باعث شده این صنعت، سهم چندانی از تولید نداشته باشد و گیلان که مقام اول را در پرورش طیور بومی در کشور دارد، در ردیف آخر پرورش دهندگان بلدرچین در کشور قرار بگیرد.
 
نظرات شما
  •  

    محسن اکار گفت : ۹۷/۰۲/۱۲

    خوبه، معنی ارگانیک رو فهمیدیم!

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com