93، سالی پر فراز و نشیب برای صنعت مرغداری

93، سالی پر فراز و نشیب برای صنعت مرغداری
عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با بیان این‌که امسال برای صنعت مرغداری، سالی پر فراز و نشیب بوده است، گفت: از سقوط آزاد قیمت مرغ در نیمه نخست سال تا صدور بی‌رویه مجوز برای تاسیس واحدهای مرغداری جدید، هر کدام به نوعی این صنعت را دچار تلاطم‌ کرد.
محمد‌حسین زمانی​راد اظهار کرد:​ در طول این سال واحدهای قدیمی نیز در قالب طرح بهینه‌سازی، اقدام به افزایش ظرفیت و ارتقاء سطح تولید خود کردند و این افزایش ظرفیت به علت عدم مدیریت صحیح و هدایت نشدن به سمت ذخیره​سازی و صادرات موجب به هم زدن توازن عرضه و تقاضا شد به طوری که این مساله زمینه سقوط قیمت مرغ تا 40 درصد زیر قیمت تمام شده را فراهم کرد.
وی‌ افزود: در چنین شرایطی تولید کنندگان‏، مرغ خود را با قیمت​های پایین روانه بازار کردند در نتیجه اکنون و در آخرین روزهای سال سرمایه مرغداران به صفر رسیده است به طوری که تعداد زیادی از آن‌ها از چرخه تولید خارج شدند و قادر به پرداخت بدهی​های خود نیستند.
زمانی‌راد با گلایه از بی‌توجهی به مرغداران تصریح کرد: در سال جاری مرغ زنده با قیمت پایین از مرغداران خریداری می‌شد اما با اعمال سودهای نامتعارف به دست مصرف کنندگان می‌رسید که در واقع سودهای کلان حاصل از فروش مرغ، به جیب واسطه​ها می‌رفت.
عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت مرغ در روزهای پایانی سال اظهار‌ کرد: متضرر شدن مرغداران به حدی رسید که بنا بر تصمیم دولت، میزان تولید در سه ماهه آخر سال کاهش یافت و به همین دلیل قیمت مرغ، به صورت ناگهانی بالا رفت.
وی اظهار کرد: سرچشمه اصلی گرانی مرغ، جوجه یک روزه است که در بهمن‌ماه قیمت هر قطعه آن به مرز 2000 تومان رسید و تاکنون قیمت آن تغییری نداشته است. جوجه برای مرغدار، یک نهاده است و اگر قیمت آن بالا رود هزینه‌های تولید مرغدار افزایش می‌یابد و دولت باید برای بخش تولید طوری برنامه‌ریزی کند که هم تولیدکننده جوجه یک‌روزه و هم مرغدار متضرر نشود.
زمانی‌راد خاطرنشان‌ کرد: با توجه به این مشکلات آیا زمان آن نرسیده است که به منظور جلوگیری از نابودی صنعت مرغداری کشور، با تصویب قوانین و تسهیل زمینه صادرات، این صنعت را از ورشکستگی نجات دهیم.
عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور گفت: از دولت می​خواهیم تا برای جلوگیری از خروج مرغداران از چرخه تولید، کمک​های مالی بلاعوض و یا کم‌بهره به تولیدکنندگان مرغ کند تا این تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید باشند.
 
نظرات شما
  •  

    حیدری اهوازی گفت : ۹۳/۱۲/۲۱

    احسنت،مثل زمانی تو اتحادیه کم داریم که حرف دل مرغدار را بزند.

    پاسخ...
  •  

    محمد حسین فرحی جهرمی گفت : ۹۳/۱۲/۲۱

    همه تولیدات قیمت تمام شده وسود متناسبی حساب وقیمت ان تعیین می کنند جز مرغ اگر در تولید این کالا خود کفا شده ایم نباید فکری اساسی برای ادامه تولید کرد در بعضی امارها مقام هفتم جهات یانهم اعلام میشود ایا برای این جایگاه تادیر نشده نباید فکر کرد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com