912 میلیارد تومان برای یارانه بخش کشاورزی پیشنهاد شد

912 میلیارد تومان برای یارانه بخش کشاورزی پیشنهاد شد

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: یارانه های بخش کشاورزی در قانون بودجه سال 87 مبلغ 870 میلیارد تومان بود که برای سال 88 این میزان 912 میلیارد تومان پیشنهاد شد.   

"جلال محمودزاده" عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار بخش اقتصادی ایرنا، افزود: یارانه نهاده های بخش کشاورزی از جمله تامین و تدارک و توزیع کود شیمیایی، بذور اصلاح شده، بهینه سازی سموم، داروهای دامی، تراکتور و کمباین، نهال و خوراک کنسانتره دام را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: برای اینکه در سال آینده قیمت های کود ثابت بماند نیاز به حدود 2000 میلیارد تومان است به عبارتی وزارت جهاد کشاورزی در سال آینده به جای 912 میلیارد تومان باید 2000 میلیارد تومان در اختیار داشته باشد.
محمودزاده تصریح کرد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه، قیمت کود پتاسیم از هر کیلوگرم 650 ریال به شش هزار و 250 ریال افزایش می یابد و سایر کودها نیز بیش از 10 برابر گران تر خواهد شد. بهای هر کیلووات ساعت برق از 15 ریال به یک هزار ریال افزایش پیدا می کند.
نماینده مهاباد اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد که در مجموع 480 میلیارد تومان برای بیمه محصولات کشاورزی مدنظر قرار گیرد.
وی گفت: در این جلسه همچنین افزایش اعتبار ردیف 120 و 126 درآمدهای حاصل از کالاهای کشاورزی وارداتی از 15 به 90 میلیارد تومان و هزینه های آن در ردیف های خاص خودش مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت.
محمودزاده افزود: افزایش اعتبار ردیف 150 ماده چهار حفظ کاربری اراضی از شش به 10 میلیارد تومان از محل قانون حفظ کاربری و مصرف آن در بخش های آب و خاک مصوب شد.
وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات هواشناسی، خشکسالی در سال جاری با شدت کمتری
نسبت به سال قبل ادامه خواهد یافت و در بحث منابع آبی و ذخیره مشکل خواهیم داشت و ذخیره کمتر خواهد شد لذا ضروری است بر خشکسالی مدیریت داشته باشیم.
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی گفت: درجلسه امروز کمیسیون پیشنهاد شد خسارات خرید محصولات تضمینی بخش کشاورزی از 88 به 308 میلیارد تومان افزایش یابد و از محل بند هشت ایفای تعهدات خاص دستگاه های اجرایی پیشنهاد شد که 220 میلیارد تومان کسر و به ردیف خسارات خرید محصولات تضمینی افزوده شد تا رقم آن 308 میلیارد تومان برسد که مقرر شد در کمیسیون تلفیق مطرح شود.
محمودزاده افزود: یک طرح پیشنهادی نیز این بود که سه درصد اعتبارات عمرانی کل کشور برای خسارات ناشی از خشکسالی کسر و 5/1 درصد آن در اختیار بخش کشاورزی و 5/1 درصد دیگر در اختیار بخش آب شرب شهری و روستایی با اختصاص 100 درصد قرار گیرد که برای طرح در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.
 

مهندس "محمد رضا اسکندری "‌روز سه شنبه در ادامه گفت وگویش با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همچنین پیش بینی می شود با اجرای برخی طرح های زیربنایی مانند تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار، لایروبی قنات ها و آب بندان ها و نوین سازی شبکه‌ های آبیاری و افزایش بازده مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین توسعه مکانیزاسیون و تسریع در انتقال دانش فنی به مزارع ، گام های بلندی جهت فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و رسیدن به کشاورزی نوین و دارای بازده اقتصادی برداشته شود.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com