9 نکته برای کاهش محکومیت مرغداری ها

9 نکته برای کاهش محکومیت مرغداری ها
هر دو نوع پرورش طیور، یعنی پرورش سنتی و صنعتی، در کنار مزایایی که هر کدام به نوبه خود دارند ممکن است موجب افت ارزش و کاهش بازدهی در هر کیلو از گوشت وکاهش خروجی کل شود و در واقع گوشت مرغ با وجود آن که می تواند کیفیتی عالی داشته باشد، محکوم به عدم داشتن کیفیت و افت ارزش شود.
محکومیت و افت کیفیت کامل یا جزئی در فرآیند پرورش طیور بر سوددهی و بازدهی آن تاثیر می گذارد.
در حالی که برخی مشکلات مربوط به کیفیت در فرآیند پرورش جوجه در حال بهبود است، مشکلات دیگری در این بخش بروز می کند، به ویژه در جایی که صنعت در حال کار بر روی طیور با جثه بزرگ تر و یا جوان تر است و فرآیند اتوماتیک انجام می شود.
دکتر سرجیو ویرا، استادیار دانشگاه Universidade Federal do Rio Grande do Sul در چهارمین نشست بین المللی طیور اظهار داشت که شرایط زیر می تواند در صنعت فرآوری طیور در سطوح مختلف مشاهده شده است:

1- محکومیت به دلیل مشکلات معده و روده

محکومیت لاشه جوجه می تواند به علت مدیریت ضعیف دفع خوراک توسط جوجه اتفاق بیفتد. زمان های بیش از حد کوتاه و یا بیش از حد بلند برای دفع خوراک می تواند مشکلاتی مانند وجود محتوای روده و معده در لاشه، وجود غذا در چینه دان، وجود غذای غیرقابل هضم در انتهای روده و سرریز شدن زردآب را به دنبال داشته باشد.
سرعت عبور محتوای روده می تواند تحت تاثیر چینه دان متحرک باشد و این مشکل بزرگ خطر محکومیت محصول را افزایش می دهد.
زمانی که طول مدت دفع خوراک از روده طولانی می شود و طیور با اندازه های مختلف به طور اتوماتیک فرآوری می شوند، امکان سرریز شدن زردآب از لاشه بیشتر می شود و آسیب جدی به حفره شکمی وارد می آید و در نتیجه کل لاشه آلوده می شود.

2- لاشه
تعداد مرغداری های آلوده ممکن است در جهان کم باشد اما محکومیت لاشه مشکلی گسترده است. خون موجود در لاشه معمولا مرتبط با مشکلات فرآوردی، به ویژه سرعت خط تولید، است.
 

3- خراشیدگی ها

خطر خراشیدگی های روی پوست و در نتیجه محکومیت گوشت مرغ می تواند به دلیل کشتن آن در سن پایین باشد.
شرایط فیزیکی و آناتومیک طیور به سن و اندازه آن ها بستگی دارد، در نتیجه احتمال خراشیدگی روی پوست در مرغ های گوشتی جوان تر افزایش می یابد. تلاش شده است تا از طریق تغذیه این مشکل رفع شود.
بالغ بودن یا نبودن پوست مرغ های گوشتی در فرآوری تنها علت مشکل خراشیدگی گوشت نیست. نبود پر برای پوشاندن بدن نیز این مشکل را افزایش دهد؛ جوجه های گوشتی نر، پرهای کم تری دارند.
زمانی که خط تولید و فرآوری در هرمترمربع یا در هر ثانیه میزان زیادی از طیور را فرآوری می کند، خطر خراشیدگی پوست نیز بیشتر می شود.
 

4- سلولیت
سلولیت یا عفونت بافت مرحله ی آخر خراشیدگی پوست است که در آن بافت با سویه های خاصی از اشریشیا کلی عفونی می شود و فاکتورهای خطر در آن به کثرت و تراکم تعداد طیور مزرعه بستگی دارد.
اغلب زمانی که پوست درمان می شود سلولیت ها دیگر خود را نشان نمی دهند و فقط با شکستن آن ناحیه می توان آن ها را پیدا کرد. در این صورت، محکومیت های جزئی پدید می آید. زمانی که همه طیور فروخته می شوند و هیچ سلولیتی یافت نمی شود، خطر پایین آمدن کیفیت در جوجه های فرآوری شده زمانی افزایش می یابد که به دست مشتری می رسد.
اغلب زمانی که سطح محکومیت در مرغداری ها به علت سلولیت بالا است، مشکل می تواند ریشه در محکومیت مزرعه داشته باشد و تعداد کمتر طیور و سلامت تر بودن آن ها می تواند این مشکل را حل کند.
5- هماتوم
هماتوم ممکن است در مزرعه یا در مرغداری ها اتفاق بیفتد. این محکومیت در همه کشورها وجود ندارد. هماتوم هم مانند خراشیدگی ها، ممکن است بدون باز کردن آن قسمت از بدن مشاهده نشود. تعداد زیاد طیور و حجم بالای آن ها و همچنین سرعت فرآوری فاکتورها ایجاد هماتوم می باشند.

6- شکستگی ها و دررفتگی ها

شکستگی ها و درفتگی ها می تواند در طول گرفتن مرغ یا آویزان کردن آن اتفاق بیفتد. سن نیز می تواند فاکتوری موثر باشد، زیرا طیور جوان تر نیازمند احتیاط بیشتری می باشند.
ممکن است که خوراک های جدید و امروزی منبع این نوع محکومیت مرغداری ها باشند، زیرا قابلیت هضم کلسیم و فسفر آن ها کمتر است، در حالی که تجهیزات اتوماتیک با چرخش های افزایشی و اندازه های مختلف طیور نیز تا حدودی نقش ایفا می کنند. ضربه های بیهوش کننده ضعیف نیز می تواند موجب شکستگی و خونریزی شدید شود و در نتیجه خون در لاشه لخته می شود.

7- درماتیت تماسی
درماتیت یا اگزمای تماسی در درجه اول ناشی از وضعیت مدفوع پرنده است. وضعیت مدفوع فقط تحت تاثیر تعداد طیور در هر مترمربع نیست بلکه به خوراک آن ها نیز بستگی دارد.
برای مثال، زمانی که خوراک به خوبی هضم نشود و چسبناک باشد و یا مدفوع آب زیادی داشته باشد، بر سلامت طیور تاثیر می گذارد.
پای پرنده بیشترین تماس را با مدفوع دارد؛ حال آن که در بازارهای آسیایی پای مرغ طرفداران زیادی دارد.
امروزه میزان تماس با مدفوع در مرغ های گوشتی بیشتر شده است. درماتیت تماسی ممکن است گوشت سینه را نیز آلوده کند.

8- اختلالات عضلانی
اختلالات عضلانی یا میوپاتی اتفاقی رایج است. انواع میوپاتی می تواند در اطراف عضلات یافت شود اما از دیدگاه فرآوری طیور، آن چه که اهمیت دارد این است که خود عضله تحت تاثیر قرار می گیرد. اولین میوپاتی هایی که اتفاق افتاد میوپاتی عمیق سینه بود که به علت ایسکمی (به معنای کم ‌رسیدن خون به اندام یا ناحیه‌ای از بدن) بروز کرد که در آن خون به کوچکترین عضله سینه نرسیده بود. این امر ممکن است به دلیل فشار بیش از حد بر روی رگ ها اتفاق افتاده باشد که موجب آسیب به عضله شده است. بال زدن مداوم پرنده موجب این اختلال می شود.
میوپاتی پشت جمجمه  نیز اتفاق افتاده است. این مشکل می تواند در قسمت پشت پرنده و زمانی که پوست جدا می شود قابل تشخیص است. دلیل آن از بین رفتن سلول ها و تغییر رنگ ماهیچه است.

9- خطوط سفید و بیماری سینه چوبی
ظاهر شدن خطوط سفید اولین نشانه بیماری سینه چوبی است و به دلیل انباشته شدن چربی و در نتیجه تغییر رنگ فیبرهای عضله اتفاق می افتد. این امر نه تنها وضعیت بصری گوشت سینه را تغییر می دهد بلکه ویژگی های فیزیکی و شیمیایی گوشت را نیز کاهش می دهد.
بیماری سینه چوبی تعداد فیبرهای گوشت سینه را تغییر می دهد. با افزایش سایز فیبر، تعداد فیبرها کاهش می یابد.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com