8 نکته در مورد خوراک مرغ های تخم گذار خارج از قفس

8 نکته در مورد خوراک مرغ های تخم گذار خارج از قفس
تجربه پرورش مرغ های تخم گذار خارج از قفس پیش تر در اتحادیه اروپا حاصل شده است و این تجربه در آمریکا نیز به سرعت در حال افزایش است. برای مفید بودن این مرغ ها، تامین خوراک آن ها نیازمند بازنگری است.
نگهداری مرغ های تخم گذار بیرون از قفس کاری بسیار متفاوت از دیگر انواع پرورش مرغ است. آزادی بیشتر به مرغ ها این امکان را می دهد تا به راحتی حرکت کنند و انرژی خود را مصرف کنند و در نتیجه به استخوان های آن ها نیز فشار بیشتری وارد بیاید. مرغ های کیج فری برای خوردن غذای روزانه خود نیز رقابت بیشتری می کنند؛اما در معرض تماس با فضولات خود نیز قرار می گیرند. تمامی این موارد موجب شده است تا دادن خوراک به مرغ های تخم گذار به روش سنتی منسوخ گردد و تلاش شود که سلامت طیور، رفاه، باروری و سودمندی آن ها قربانی ترجیح مصرف کنندگان نشود.
سیستم های کیج فری می توانند شکل های مختلفی داشته باشند: مرغداری های باز شبیه به قفس هایی با جای دانه هستند و آب و لانه های آن ها نیز درون مرغداری قرار دارد؛ مرغ ها می توانند قفس ها را رها کنند و روی زمین مرغداری حرکت کنند. مطمئناٌ در این شیوه، سیستم سنتی مرغداری که دارای نشیمنگاه برای مرغ و لانه است به عنوان سیستمی برای پرورش در تراکم کم باقی خواهند ماند در حالی که سیستم فری رنج(free range) به عنوان جایی مناسب برای مرغداری های پرجمعیتی استفاده می شود که مرغ ها در آن امکان چرا کردن دارند.
در این مطلب بررسی خواهیم کرد که با دادن آزادی بیشتر به مرغ های کیج فری چگونه نیازهای آن ها به تغذیه و مدیریت خوراک تغییر می کند. نکات زیر از تجربه های به دست آمده در اتحادیه اروپا حاصل شده است که مرغداری های کیج فری آن به عنوان الگوی استاندارد در بسیاری از کشورها است.

1- انرژی
هدف از جدا کردن مرغ های تخم گذار از قفس های قدیمی این است که به آن ها آزادی کافی برای حرکت داده شود و آن ها تمامی رفتارهای طبیعی خود را داشته باشند. انتظار می رود که این کار جدید نیازمند صرف انرژی بیشتری باشد. به این ترتیب نیاز به انرژی 5 تا 15 درصد، بر حسب چینش لوازم مرغداری، افزایش می یابد.
برای افزایش انرژی جذب شده دو راه وجود دارد. یکی از راه ها افزایش روزانه جیره طیور بر اساس ثبت جیره های قبلی است. توصیه می شود که این میزان مصرف را با 10 درصد افزایش خوراک شروع کنید و زمانی که وزن به میزان متناسب با سن مرغ رسید، دیگر دلیلی وجود ندارد که این افزایش خوراک اعمال شود. برای اولین چرخه های جدید بهتر است مرغ را زنده وزن کنید تا میان خوراک مصرف شده و وزن بدن ارتباطی به دست آید.
روش دوم این است که حجم خوراک را در یک سطح ثابت نگه دارید (این نکته برای دسته ژنتیکی با اشتهای محدود مهم است) و تمرکز انرژی غذایی را با اضافه کردن منبع چربی افزایش دهید. این روش مانع از افراط در استفاده از مکمل های گران می شود اما تمرکز پروتئینی ممکن است نیاز به افزایش کمی داشته باشد تا ساختمان عضلانی قوی تر و مستحکم تر شود.

2- ضایعات

زمانی که مرغ ها در وضعیت سلامت در قفس های باتری ای بیش از حد خوراک مصرف می کردند، خوراک ها اسراف می شد. این مورد درطیور سنگین تر با اشتهای بالاتر نسبت به مرغ های تخم گذار سبک تر با تخم سفید بیشتر دیده می شد. مرغ های تخم گذار بیرون از قفس نباید به افسردگی و ناراحتی دچار شوند زیرا راه های مختلفی دارند تا خود را مشغول نگه دارند. اما از آنجایی که سیستم های جدید نگهداری و تغذیه تقریبا نو و جدید هستند، این امکان وجود دارد که به دلیل ناکافی بودن جای خوراک، اسراف زیادی به بار آید. تولیدکنندگان تجهیزات با کیفیت بالا باید این موارد را در طراحی محصولات خود اعمال کنند.

3- رقابت
نگه داشتن چهار مرغ تخم گذار در یک قفس این امکان را می دهد که در زمان خوردن خوراک با یکدیگر رقابت کنند. اما نگهداشتن صد یا هزار مرغ در یک قفس بدون دسترسی به دانه خوری ها ممکن است میزان مصرف غذا را برای طیوری که در طبقات پایین تر قرار دارند کاهش دهد و وزن مرغ هایی که در رده بالاتر قرار دارند افزایش یابد.
این موضوع موجب هدر رفتن خوراک و مشکلات تغذیه ای می شود که کاهش باروری و افزایش هزینه های خوراک را به همراه دارد. افزایش میزان جیره به این منظور که طیور سطح پایین تر به غذا دسترسی داشته باشند هم موجب اتلاف غذا می شود. بهتر است که با متخصصان مرغداری و تولیدکنندگان مشورت کنید تا تعداد مناسب و نحوه قرار گرفتن جای دانه و آب را دریابید و مطمئن شوید که همه طیور شانس زیادی برای تغذیه صحیح دارند.

4- باروری
در برخی از آزمایش ها بیان می شود که مرغ هایی که در قفس هایی با گله های قوی و غنی قرار دارند می توانند 2 تا 3 درصد بیشتر از زمانی که در قفس های نامناسب هستند باروری داشته باشند. این موضوع می تواند مرتبط با رفاه و سلامت بیشتر باشد اما مطالعات در این زمینه ناکافی است.
باید در طول دو سیکل اول هوشیار بود تا با سیستم مرغداری و خوراک جدید، خط باروری جدیدی ایجاد شود. به بیان دیگر، پیش از آن که کاهش 2 تا 3 درصدی باروری را مشاهده نکرده اید خوراک مرغ را تغییر ندهید.

5- فضولات
قفس های سنتی این مزیت را داشتند که مرغ را دور از فضولاتش نگه می داشتند. سیستم های جدید فری کیج موجب می شوند که مرغ با فضولاتش در تماس باشد. به این ترتیب، اگر فضولات به درستی مدیریت نشوند، به ویژه زمانی که مرطوب باشند، سلامت آن ها با مشکل رو به رو می شود. باید مکمل های سلامتی در تغذیه آن ها استفاده شود تا سلامت و ایمنی فضولات آن ها تا آن جا که ممکن است بالا برود. کنترل کوکسیدیوز در طیور بیرون از قفس اهمیت بسیار زیادی دارد.

6- استخوان ها
در سیستم های قفسی سنتی، استحکام استخوان ها همیشه مشکلی جدی بود. مرغ ها کلسیم لازم برای حفظ ساختار استخوان و باروری بالا را نداشتند. مرغ های بیرون از قفس تمرین بیشتری برای تحمل وزن دارند که این امر موجب قوی تر شدن استخوان ها می شود اما زندگی در فضایی سه بعدی که در آن امکان حرکت و پریدن وجود دارد امکان آسیب را نیز افزایش می دهد.
تمامی تدابیر باید اتخاذ شود تا کلسیم لازم (و فسفر و ویتامین دی) برای مرغ فراهم شود. این امر نه فقط برای مرغ های تخم گذار پیر بلکه برای رشد پولت ها هم مهم است. مدیریت کلسیم در سیستم های بیرون از قفس بسیار مهم است و هنوز راه زیادی مانده تا بگوییم که کاملا این مسئله را حل کرده ایم.

7- اپن رنج (Open range)
این فرآیند نیاز به توجه مضاعفی دارد. اگر مرغ به راحتی به چراگاه دسترسی داشته باشد، نیاز دارد تا انرژی بیشتری ازغذای روزانه خود به دست آورد. با این وجود اگر به چراگاه و دشت دسترسی داشته باشند، باید تغذیه نشخوارکنندگان را برای آن ها مدیریت کنیم و بدانیم که چگونه خوراک خشک را با علوفه تازه ترکیب کنیم. مزرعه مرغداری ارگانیک از پیش این مسائل را در نظر گرفته است و برای چگونه غذا دادن به مرغ ها بر اساس فصل و نوع چراگاه راه حل هایی را ارائه کرده است. خوراک خشک سنتی می تواند هنوز مورد استفاده قرار بگیرد اما باید یک یا دو خوراک مکمل در کنار آن استفاده شود.

8- مرغ سفید در مقابل قهوه ای
تقریبا اغلب اوقات، بیرون از قفس و اپن رنج در مزرعه تخم گذاری می کنند که در بعضی کشورها تصور می شود این تخم مرغ ها باید قهوه ای رنگ باشند. اگر یک تولیدکننده تخم مرغ، مرغ های تخم گذار خود را از سفید به قهوه ای تغییر دهد، باید نوع خوراک نیز تغییر کند زیرا وزن مرغ های قهوه ای بیشتر است و تخم مرغ کم تری تولید می کنند اما وزن تخم آن ها بیشتر است. هیچ ماده پنهانی و سری وجود ندارد که مرغ های قهوه ای با آن تغذیه شوند و مرغ های سفید نشوند، در برخی بازارها تفاوت آن ها را مانند تفاوت گندم و ذرت می دانند. هر دو نوع آن ها می توانند استفاده شود و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند اما باید توازن خوراک آن ها رعایت شود.
اکنون مشخص شد که هنوز در طراحی برنامه خوراک مرغ های بیرون از قفس اطمینان و قطعیتی حاصل نشده است به ویژه در مرغداری های کیج فری و اپن رنج. مطمئنا با برنامه های تجاری، برای مشکلاتی از این نوع راهکارهای مختلفی حاصل خواهد شد. این مرحله ای جدید در مدیریت خوراک مرغ های تخم گذار است که تجهیزات آن بر پایه دانش و گاه آزمایش و خطا تولید می شوند.

 
نظرات شما
  •  

    مهدی گفت : ۹۶/۰۵/۰۵

    سلام بنده چندین سال که یه مرغداری محلی تخم گذار کوچکی دارم و به روش سنتی و پرورش در سطح یا همان free range کار میکنم برای سیر کردن و تولید زیاد تخم مرغ به همراه کنسانتره مرغ تخم گذار صیفی جات و بیده و میوه می دهم که مرغ ها چاق نشده و تولید خوبی داشته باشم.

    پاسخ...
  •  

    مهران گفت : ۹۶/۰۶/۰۹

    مهدی جان و سایت عزیز به من هم پرورش مرغ بومی رو آموزش بدین خواهش می کنم چون مرغ های من خیلی خیلی کم تخم میزارن .چه چیزی لازمه که بیشتر تخم بزارن؟ لطفا راهنمایی ام کنید.ممنون

    پاسخ...
  •  

    راستی گفت : ۹۶/۰۶/۱۲

    سلام آقا مهران. بنده زمین کوچکی دارم که داخل آنرا مرغ و خروس پر کردم. اوایل مرغها یک روز در میان و کوچک تخم میزاشتین. اما به توصیه یک دوست سبوس برنج+ سبوس گندم+ دانه پارس + مولتی ویتامین را درهم مخلوط میکنم و با کمک آب بصورت خمیری کمی خشک درمیاورم و بهشون میدم. الان هم وزنشون دوبرابر شده هم تخم مرغ دوبرابر میکنن هم اینکه زودتر از خوردن گندم سیر میشن. شما هم امتحان کنید

    پاسخ...
  •  

    امیر گفت : ۹۶/۰۹/۰۸

    باسلام خدمت عزیزان
    اینکه من هم در حدود ۲۰تا مرغ و خروس نگهداری می کنم که محیطشون در تابستون حسابی افتاب گیره ولی زمستون انچنان افتابی نمی گیره و تو یه محیط ۱۲ متری هستنداین محیط مشکلی در تکامل رشدشون بوجود می اره یا نه لطف کنید راهنمایی کنید .

    پاسخ...
  •  

    omolbanin گفت : ۹۶/۱۰/۳۰

    با عرض سلام چند وقته که یه مرغ خریدیم وحدود یک هفته تخم گذاشت اما بعدش هرچقدر تخم گذاشت پوسته نداشت زرده خالی میذاشت علت چیست ؟ممنون اگه چواب بدین

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۶/۱۱/۰۵

    سلام .. جناب راستی منم از ترکیبی که شما فرمودید استفاده میکردم اما بدون مولتی ویتامین و نتیجه خوبی گرفتم..اما از وقتیکه از ذرت به جای دانه پارس استفاده کردم خیلی نتیجه بهتری گرفتم ..پیشنهاد میکنم امتحان کنید .. به اندازه ای که دانه پارس میکس میکردید ذرت استفاده کنید (چون دانه پارس خودش ترکیب همین مواده )

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۶/۱۱/۱۲

    سلام.. خانم ام البنین مرغ شما با کمبود کلسیم مواجه شده
    به اون استخوان نرمه بدین یا از بازار صدف و یا کربنات کلسیم بخرید بهش بدین به یک دهم هر غذایی که بهش میدی..

    پاسخ...
  •  

    Arman Golestani گفت : ۹۶/۱۲/۰۴

    سلام.
    من ۶تا مرغ محلی دارم که تو قفس نگهداری میکنم . میخواستم بدونم که چه ترکیبی از غذاها بهشون بدم که تخم مرغ ها بیشتر بشن در ضمن ما تو شهر و آپارتمانی زندگی می کنیم

    پاسخ...
  •  

    علی رضا گفت : ۹۷/۰۱/۰۵

    سلام با تشکر از شما
    من میخاستم مقدار خراک روزانه یک مرغ تخم گذار بومی رو بدونم..اخه من چند تا مرغ دارم اول خوب تخم میکردن ولی الان از تخم رفتن فکر کنم زیادی غذا بهشون دادم

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۷/۰۱/۱۱

    باسلام خدمت دوستان
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    من مدتی هست شغلم رو از دست دادم و مبلغی حدود 40 50 تومن پس انداز دارم یکی از دوستان پیشنهاد داده که برم در ضمینه مرغ بومی تخم گذار فعالیت کنم
    سوالم اینه.آیا این شغل مفید و موثر و سودآور هست!؟ دوما اینکه آیا مرغ بومی بهتره است یا ماشینی!؟ سوم اینکه به سرمایه گذاری برای 1000 قطعه بومی حدودا چقدر لازمه.چهارم اینکه در ناحیه شمال شرق مازندران کسی رو میتونید معرفی کنید که بتونم ازشون مشورت و راهنمایی های دقیق تری رو بگیرم!؟ ممنونم

    پاسخ...
  •  

    حجت گفت : ۹۷/۰۱/۱۷

    سلام میخواستم پرورش مرغ محلی رو او باغ شروع کنم محیط برای 300 تاچه قدر باید باشه مرسی

    پاسخ...
  •  

    میلاد گفت : ۹۷/۰۱/۳۱

    سلام و عرض ادب
    بنده میخواستم کار پرورش مرغ تخمگذار شروع کنم. تجربه و اطلاعاتی ندارم ولی بسیار علاقه مند هستم. خواستم بدونم برای اینکار بهترین نژاد، بهترین خوراک،بهترین مکان و کلا اصول نگهداری چیه و اینکه آیا بازده اقتصادی داره و ارزش وقت و سرمایگذازی داره یا نه؟ ممنونم میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۷/۰۲/۰۱

    با سلام
    من تازه میخوام مرغ تخم گذار محلی بریزم
    لطفا در مورد مکان و غذاشون راهنمایی کنید
    و چه عملی انجام بدم که مریض نشن

    پاسخ...
  •  

    سعید گفت : ۹۷/۰۲/۰۲

    سلام وعرض ادب
    بنده میخاستم پرورش مرغ تخم گذار محلی رو شروع کنم میخاستم بدونم میزان تخم گذاری هر مرغ بالغ حدودا چه مقداره؟مرغ بالغ چند ماهه هست؟وتا چه سنی روند تخم گذاریش مقرون به صرفه هست.ممنون میشم

    پاسخ...
  •  

    نادر گفت : ۹۷/۰۲/۰۷

    سلام با پرورش 500 قطعه مرغ محلی تخم گذار در محیط باز ماهیانه چقدر درآمد میشه کسب کرد ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۷/۰۳/۰۳

    سلام من 6خروس و 65 مرغ دارم و حدود دو هفته است تخم نمی گذارد ایا بخاطرپر ریزی است یا عوامل دیگر

    پاسخ...
  •  

    جواد گفت : ۹۷/۰۳/۱۲

    اسال است که ۱۰۰تا جوجه محلی پرورش دادم الان مرغ شدن اما کم تخم میزارن تقریبا روزی ۱۰ تا خوراکشون ذرت نمیدونم علتش چیه دیر هم به تخم آمدن لطفا راهنمایی کنید؟

    پاسخ...
  •  

    محمود جهان بیکی گفت : ۹۷/۰۴/۲۸

    سلام خسته نباشید چطوری میتونم تخم مرغ هایم رو بزرگتر کنم و هر روز تخم بزارن،ممنونم ازتون

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۷/۰۵/۱۳

    سلام من ۷۰ عدد مرغ گرفتم اگه میشه راهنماییم کنید چی بدم بهشون؟ .از تخمم رفتن چکار کنم دوباره تخم بزارن؟

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۷/۰۵/۲۲

    سلام میخاستم مرغ تخم گذارخریداری کنم درصد تخم گذاری ال اس ال قهوه ای چقدره

    پاسخ...
  •  

    سید اسد الله هاشمی گفت : ۹۷/۰۶/۱۰

    سلام خسته نباشید
    من هم پانصد جوجه یک روز داشتم الان دو ماهه هستن
    به روش سنتی دارم پرورش میدم

    پاسخ...
  •  

    سعید گفت : ۹۷/۰۶/۲۰

    سلام برای راه اندازی یک مرغداری در روستا با صد مرغ چقدر هزینه لازم است؟تشکر

    پاسخ...
  •  

    مهرداد گفت : ۹۷/۰۷/۰۳

    سلام من یه زمین دویست متری دارم چطور میتونم نیمچه مرندی خریداری و پرورش دهم.تشکر

    پاسخ...
  •  

    حسین مقیسه گفت : ۹۷/۰۷/۰۳

    با سپاس از مطالب ارزشمند تا ن ، اگه ممکنه بهترین شکل محل تخم گذاشتن مرغ ها رو بفرمایید به چه صورت میشه ساخت؟ سپاس فراوان از شما

    پاسخ...
  •  

    آرمان گفت : ۹۷/۰۷/۱۱

    اول سلام،،،دوستان عزیز لطفا جواب سوال ها را هم بدید چون خیلی از سوال ها،،،سوال بنده هم هست لطفا اگه کسی اطلاعاتی علمی و جامع دارد پاسخ بدهد یک دنیا ممنون میشم.

    پاسخ...
  •  
    omolbanin گفت : با عرض سلام چند وقته که یه مرغ خریدیم وحدود یک هفت...

    مهرداد گفت : ۹۷/۰۷/۱۷

    سلام.ویتامین بدنشون کمه.از داروخانه براشون پودر ویتامین بگیر و مشکلشون رو بگو ‌.یکهفتهای حل میشه

    پاسخ...
  •  

    بهنام زارع گفت : ۹۷/۰۷/۲۳

    سلام خسته نباشین ,,۱۰۰۰عدد مرغ چند تن غذا مصرف میکنن?

    پاسخ...
  •  
    میلاد گفت : سلام و عرض ادب بنده میخواستم کار پرورش مرغ تخمگذا...

    فرشاد گفت : ۹۷/۰۷/۲۶

    سلام آقای میلاد
    بهترین و اقتصادی ترین نژاد مرغ تخم گذار نژاد لگهورن هستش.

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۷/۰۸/۰۶

    سلام دوستان، من چند وقته میخوام برای مرغ محلی تخمگذار ثرمایه گذاری کنم، آیا با400 تا مرغ کامل بالغ شروع کنم یا با نیمچه مرغ، یا جوجه.؟ صرفه اقتصادی کدومشون بالاخره؟
    البته بیکار هستم آیا به عنوان یه کار میشه حساب کرد؟ درآمد خوبی داره تو این دوره؟

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : باسلام خدمت عزیزان اینکه من هم در حدود ۲۰تا مرغ و...

    حسین گفت : ۹۷/۰۸/۰۸

    سلام
    الحمدلله من گله ای سرحال حدود ٤٠ مرغ و خروس محلی و چند لاری دارم.
    برای غذا دانهای پارس و گندم و سویا و سبوس را در ابی که در ان ویتامین سی و پروبیوتیک حل کردم،مخلوط میکنم. و در چند ظرف مزارم تا همه بتونن غذا بخورن و دعوا نکنن
    نزارید زیاد گرسنه بمونن.
    برای اب ٢ظرف اب که دران ویتامین سی و انواع ویتامین و امینو اسید های مخصوص حل میکنم(شما میتونید ویتامین ها و مکمل هاتونو از داروخانه های دامپزشکی خوب تهیه کنید و همین الان هم برای اشنایی میتونید از سایت شرکت رویان دارو که مکمل های خوبی تولید میکنه سر بزنید که برای اطلاعاتتون لازمه)
    لانه مرغا باید گرم باشه،کاه بریزید،چوب بزاید برن رو چوب بخوابن،لامپ پر مصرف بزاید هم گرم شن و هم نور کافی برای زمستون برسه.
    سعی کنید به گله استرس وارد نشه و رابطه خوبی باهاشون برقرار کنید و هرزگاهی تو دست بهشون غذا بدین یا براشون گندم بپاچید
    من اطراف قزوین تو خونه باغ زندگی میکنم خدارو شکر تا الان تلفات هم نداشتم و ماشالله سرحالن
    متشکر

    پاسخ...
  •  
    نادر گفت : سلام با پرورش 500 قطعه مرغ محلی تخم گذار در محیط ب...

    محمدرضا گفت : ۹۷/۰۸/۰۹

    سلام. پرورش 3000 مرغ بومی تخم گذار در ماه چقدر سود میده، اگه قفسه بندی باشه میتونیم از پسماند غذاهای رستوران ها بهشون بدیم، یا فقط باید پرورش رو سطح باشه، پرورش رو سطح خطرناک نیست از لحاظ گرفتن بیماری. ممنون لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۷/۰۸/۰۹

    سلام
    الحمدلله من گله ای سرحال حدود ٤٠ مرغ و خروس محلی و چند لاری دارم.
    برای غذا دانهای پارس و گندم و سویا و سبوس را در ابی که در ان ویتامین سی و پروبیوتیک حل کردم،مخلوط میکنم. و در چند ظرف میزارم تا همه بتونن غذا بخورن و دعوا نکنن
    نزارید زیاد گرسنه بمونن.(اگر میتونید شن مخصوصی بنام زئولیت هستش تهیه کنید و با همین غذا ترکیب کنید که در سلامتی گله و کاهش هزینه دانه تاثیر زیادی داره )
    برای اب ٢ظرف اب که دران ویتامین سی و انواع ویتامین و امینو اسید های مخصوص حل میکنم(شما میتونید ویتامین ها و مکمل هاتونو از داروخانه های دامپزشکی خوب تهیه کنید و همین الان هم برای اشنایی میتونید به سایت شرکت رویان دارو که مکمل های خوبی تولید میکنه سر بزنید که برای اطلاعاتتون لازمه)
    لانه مرغا باید گرم باشه،کاه بریزید،چوب بزاید برن رو چوب بخوابن،لامپ پر مصرف بزاید هم گرم شن و هم نور کافی برای زمستون برسه.(هشت ساعت خاموشی برای استراحت کافیه و بهتره بقیه مدت لامپ روشن باشه چراکه در تخم گذاری تاثیر داره)
    سعی کنید به گله استرس وارد نشه و رابطه خوبی باهاشون برقرار کنید و هرزگاهی تو دست بهشون غذا بدین یا براشون گندم بپاچید.
    مرغ ها از هشت ماه به بعد اگه شرایطشون خوب باشه شروع به تخم گذاری میکنن.
    سعی کنید لانه را تمیز و خشک نگهدارید و مدفوع انهارا هر چند روز جمع کنید تا لانه مرطوب نباشه.
    من اطراف قزوین تو خونه باغ زندگی میکنم خدارو شکر تا الان تلفات هم نداشتم و ماشالله سرحالن
    متشکر

    پاسخ...
  •  
    مهران گفت : مهدی جان و سایت عزیز به من هم پرورش مرغ بومی رو آم...

    محمدرضا محمدی گفت : ۹۷/۰۸/۱۱

    سلام بنده مدتی 200 تا مرغ تهیه کردم حدود 20 هفته دارند و تازه شروع به تخم گذاری کردن اما کم بعد از تلف شدن و کالبد شکافی یه مرغ مشاهده شد 4 تخم در شکم داشته و نتوانسته تخم گذاری کنه به رغم مقدار مناسب دانه حدود 70 گرم گویا ترکیب دانه های خردیداری شده مناسب نیست و موجب چاقی شده لطفا به ترکیب مناسب و راهنمایی بفرمایید

    پاسخ...
  •  

    حسین بختیاری گفت : ۹۷/۰۸/۱۲

    سلام خسته نباشید ببخشید بنده 50تا مرغ دارم در منزل نگهداری میکنم اما روزی ده تا تخم میزارن خواستم ببینم باید چه نوع خوراکی بهشون داد که تخم مرغ بزارن .ممنون هستم اگه راهنمایی کنید

    پاسخ...
  •  

    حمید مهاجر گفت : ۹۷/۰۸/۱۵

    سلام من میخاستم 1000 عدد مرغ محلی برای شروع کارم بریزم میخاستم ببینم میتونم از پسماند غذاهای رستوران یا میوها و کاهو کلمم استفاده کنم یا نه؟و اگر جواب منفی هست لطفا ی جیره غذایی خوب با بازدهی بالا و اینکه هر مرغ روزی چند گرم دون باید بخوره

    پاسخ...
  •  
    مهدی گفت : سلام بنده چندین سال که یه مرغداری محلی تخم گذار کو...

    عزیز لاله حمامیان گفت : ۹۷/۰۸/۱۵

    با سلام
    احتراما 130 عدد مرغ محلی و 15 خروس خریداری کردم، حدود 7 ماه هستن، یه ماهه خودم جیره و غذا بهشون میدم(گندم، ذرت آسیاب و صدف و جو مکمل ویتامینه نم ک میتونین و ..)ولی هنوز تخم نذاشتن لطفا راهنمایی فرمایید باتشکر اگه جواب رو اسمس کنید ممنون میشم

    پاسخ...
  •  

    محمد مهدی گفت : ۹۷/۰۸/۱۷

    سلام اقای راستی من با نظریه شما موافقم میشه بگید که مولتی ویتامین چیست؟

    پاسخ...
  •  
    حمید مهاجر گفت : سلام من میخاستم 1000 عدد مرغ محلی برای شروع کارم ب...

    احمد گفت : ۹۷/۰۸/۲۲

    سلام بله میتونیدبدید.دونم هرمرغ10تا15گرم.کلا1000تامرغ روزی10کیلودون.

    پاسخ...
  •  
    omolbanin گفت : با عرض سلام چند وقته که یه مرغ خریدیم وحدود یک هفت...

    محمد گفت : ۹۷/۰۸/۲۲

    سلام به تمام دوستان گرامی.مطالب اکثر دوستان رو خوندم.من چند تجربه چندماهه خودم رو براتون می نویسم. اگه شما به صورت علمی جلو برید حتما موفق میشید. برای پرورش مرغ بومی تخم گذار فقط نژاد جهادی ساری یا گلپایگانی پرورش بدید. چون این مرغا رو میتونید بعد پایان دوره تخم گذاری به قیمت خوبی بفروشید.حتما حتما قبل شروع یه کتاب پرورش مرغ بومی بخرید.اونایی که هم الان مرغ دارن چند نکته رو رعایت کنند: غذا های پرکالری و کم پروتئین رو از جیره غذایی مرغا حذف کنن . غذای مرغ باید کامل و بالانس باشه.مرغا حتما باید بالای 14 ساعت نور دریافت کنن. پس وجود یک لامپ تو این فصل ضروریه.دمای محیط پرورش باید بالاتر از 16 و کمتر از 25 باشه.اگه دما کم باشه مرغا هرچی بخورن صرف گرمایش بدنشون میشه تا تولید تخم .واکسن EDS رو 4 ماهگی طیور حتما بزنین.اگه میخاین مرغاتون تخم های یکنواخت و درشت بزاره بایدتو دوره پروش از یک روزگی تا 4 ماهگی برنامه نوری و غذایی داشته باشه. فقط یادتون باشه تو تولید مرز بین شکست و موفقیت تو کوچکترین نکته هست

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۷/۰۸/۲۴

    سلام
    من چند تا سوال دارم
    1 -من 5 مرغ تخمگذار از مرغداری خریدم فروشنده گفت 9 ماه هست
    الان یک هفته دارم تخم نگذاشتن
    2 -سن مرغ ها را باید از کجا بفهم
    3 - تاکی تخم می گذارن
    4 -الان هوا داره سرد میشه من روی پشت با م یک کله با نایلون درست کردم زیر پا شون خاک ریختم توی این شرایط دوام می اورند (شیراز هستم )

    پاسخ...
  •  

    مونا گفت : ۹۷/۰۸/۲۵

    با سلام من تاریخ 6/6/97 تعداد هفتاد تا جوجه مرغ پنجاه روزه خریدم الان تقریبا چهار ماهو بیست روزه هستن اما رشد چندانی ندارند.از کسی که گرفتم گفتن جوجه گلپایگانه اما من عید امسال بیستا جوجه گلپایگان گرفتم چهار ماهو نیم تخم گذاشتن.خیلی نگرانم که تخم نزارن.آخه گلپایگان جوجه هاش پاهاشون زرده اما هفتاد تا جوجه من همشو پاهاشون زرد نیست اونایی که پاهاشون زرده رشد چشمگیری داشتن اما بعضی ها کمتر.میشه راهنماییم کنین چیکار کنم رشدشون بیشتر بشه و تخم بزارن.غذاشونم سبوس گندم با نون خیس میکنم و گندم و علف در فضای آزاد هم هستن .

    پاسخ...
  •  
    عزیز لاله حمامیان گفت : با سلام احتراما 130 عدد مرغ محلی و 15 خروس خریدار...

    یوسف گفت : ۹۷/۰۸/۲۶

    سلام خسته نباشی من ده تا بوغلمون وده مرغ دارم که همشه در حیاط خلوتی نگاه میدارم یک جا جیره غذای هردو یکی هستند و مرغ های من هنوز تخم نمیکنی وبو غلامان هم خبری نیست و زنش خوب نداری جیره غذایی هم سالمه در ۱۰۰ کیلو سویا ۳۰ کیلو ذرت ۶۹ کیلو روغن دو کیلو نمک چهار صد گرم یونیگ ۳کیلو دیکلسیم یک نیم کربنات یک کیلو نیم متیونین صد پنجاه گرم لیزین ۲۵۰ گرم در ضمن مرغها پر می خورند لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ...
  •  
    راستی گفت : سلام آقا مهران. بنده زمین کوچکی دارم که داخل آنرا ...

    حمید گفت : ۹۷/۰۹/۱۰

    سلام.آقای راستی لطفا بگید که هرکدوم از این مواد رو به چه اندازه باهم مخلوط کنیم.

    پاسخ...
  •  
    مونا گفت : با سلام من تاریخ 6/6/97 تعداد هفتاد تا جوجه مرغ پن...

    محمد گفت : ۹۷/۰۹/۱۳

    سلام. اولین شرط پروش خوب جوجه داشتن یک فضایی هست که بتونید توش گرما و سرما رو کنترل کنید .تو فصل سرد اگه جوجه ها سرپناهی نداشته باشن به شدت از رشدشون کم میشه اول به این علت که مقدار قابل توجهی از غذایی که میخورن صرف گرمایش بدنشون میشه تا رشدشون و دوم اینکه جوجه ها به خاطر سرما ایمنی بدنشون میاد پایین و راحت مریض میشن و بازم از رشدشون کاسته میشه.برای پروش جوجه به هیچ عنوان سبوس و نون رو پیشنهاد نمیکنم چون شما دارین به خودتون ضربه میزنید لااقل اگه قصد فروش جوجه رو داشتید مشکلی نیست ولی چون میخاین جوجه رو واسه تخم گذاری پرورش بدید باید دان کامل جنس خوب به جوجه هاتون بدید و حتما دقت کنید که ظرف غذا با اندازه ای باشه که همه بتونن یکسان غذا دریافت کنن. تو گلپایگان اکثر پا زردا خروسن و اونایی که پاشون سبزه میزنه مرغن

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : باسلام خدمت عزیزان اینکه من هم در حدود ۲۰تا مرغ و...

    حسین گفت : ۹۷/۰۹/۱۶

    مرغها دوست دارن بچرن، افتاب بخورن و خاکبازی کنن.مسلماً اگر این شرایط مهیا باشه در سلامتی اونا تاثیر میزاره.اما درحال شما میتونید تو هرشرایطی مرغها رو نگهدارید اما اگر فضاتون کوچیکه بهتره از تعدادشون کم کنی

    پاسخ...
  •  
    omolbanin گفت : با عرض سلام چند وقته که یه مرغ خریدیم وحدود یک هفت...

    حسین گفت : ۹۷/۰۹/۱۶

    سلام
    اینکه پوسته تخم مرغها نازک شده به نظر من کلسیم به مقدار لازم دریافت نمیکنه.بهترین کاری که میتونی انجام بدی اینه که پوست تخم مرغ هایی که مصرف میکنید رو دور نریزی و اونارو خوب خورد یا آسیاب کنی و با غذاشون مخلوط کنی پوسته تخم مرغ کلسیم زیادی داره.اما اینطور که شما وصف کردید احتمالا غذایی که بهشون میدی خیلی ضعیفه که حداقل نیازشون هم برطرف نمیشه یا اینکه مرغ شما در شرف مریض شدنه.صد البته افتاب هم نقش مهمی داره در این موارد.و یا ممکنه شما مرغتون رو در خانه نگهداری میکنی و حیون نمیتونه همراه غذاش شن و ماسه بخوره چون میدونید مرغها سنگدون دارن و برای هضم غذا نیاز به سنگ دارند که برای حل این مشکل میتونید یکم ماسه با غذاش مخلوط کنی.
    بازهم عوامل زیادی میتونه وجود داشته باشه که بسته به شرایط و محیط اونا داره.

    پاسخ...
  •  

    فاطمه گفت : ۹۷/۰۹/۲۱

    سلام من مرغم دوهفتس تخم میکنه یک روز در میون الان غذا نمیخوره زیاد پاشم تکون نمیده بخاطر کلسیمه؟ من باید چیکارش کنم.

    پاسخ...
  •  
    فاطمه گفت : سلام من مرغم دوهفتس تخم میکنه یک روز در میون الان ...

    Mahdi1376 گفت : ۹۷/۰۹/۲۴

    سلام. برای کلسیم به مرغاتون صدف خورد شده یا کربنات کلسیم بدین جداگونه یجا بریزید خودشون به اندازه میخورن

    پاسخ...
  •  
    فاطمه گفت : سلام من مرغم دوهفتس تخم میکنه یک روز در میون الان ...

    حسین گفت : ۹۷/۰۹/۲۵

    اینطور نمیشه تشخیص داد و باید مرغتون دیده بشه اما اگه اسهال باشن، نیوکاسل نزدیک به نظر میاد.جنتامایسین هرروز تا سه روز بهشون تزریق کنید.مولتی ویتامین با ابشون بدین برای اشتهاشون خوبه اگه نمیخورن با سرنگ بریزید دهنشون.حبه سیر رو چهار تیکه کنید دهنشونو باز کنید بندازید دهنشون.ایشالله خوب میشن

    پاسخ...
  •  

    گلسرخی گفت : ۹۷/۰۹/۲۹

    سلام من چند سال که پرورش دارم از جوجه کشی تا نیمچه،به نظر من پرورش جوجه و نگهداری مرغ تخمگذار دوتا فلسفه جدا هستن که حدود یک سال تمام با مرغام برای سود بیشتر سروکله زدم تا یکم تو نگهداری مرغ بومی تخم گذار آشنا شدم!یکم تجربه دارم که در اختیار دوستان میزارم
    اولین کاری که می‌کنید باید نظافت فضای مسقفتون رو حتما باید رعایت کنید هم از لحاظ تمیز کردن هم ضدعفونی کردن،از نانوسیل برای ضد عفونی استفاده کنید و از پوشال برای کف سالن!دومین کار باید انگل زدایی کنید مرغارو،چه انگل خارجی چه انگل داخلی،انگل خارجی رو که میتونید از سم مورچه یا پروپوکسور ۱% استفاده کنید(روش استفاده اگه مرغا کمن میتونید بپاشید زیر بغل،پشت،کنار رانها و کنار گردن مرغ!اما اگه مرغاتون زیادن میتونید پودرارو با خاکستر مخلوط کنید و توی تشت در اختیار مرغ ها بزارید تا خاک بازی کنند) این کار رو باید یک یا دوهفته بعد تکرار کرد،چون کنه ها تخم میزارن و بعد از دو هفته دوباره روی پوست مرغا پر میشه از کنه!و اما انگلهای داخلی که باید از کپسول نیکلو زاماید و تریکلابندازول استفاده کرد(روش مصرفشونم اینه که با فاصله یک هفته باید دوتا کپسولو بهشون بدین ،هر کپسولم باید به ۸قسمت تیکه کنید برای ۸قطعه مرغ! اگه بعد از این کار هفته بعدش همین کارو تکرار کنید خیلی بهتره)
    این انگل زدایی ۱۰۰%برای تخمگذاری مرغ مفیده!
    بعد از اینکارا اگه مرغا سالم بودن واکسن چندگانه رو تهیه کنید و زیر پوست براشون تزریق کنید،اما اگه ضعیف بودن حتما باید درمان بشن بعد واکسن بزنید
    پودر داکسی50% و پودر کلستین رو مخلوط کنید بندارین تو آب بهشون بدید تا وقتی که خوب نشدن باید مدام بدین بهشون،معجزه میکنه،امتحان کردم که میگم
    خوب که شدن واکسنشونو میزنید
    حالا باید بریم سراغ ویتامینا:ویتامین ا د ۳ ای ، ب کمپلکس ،کلسیم ،پودر یا شربت پروبیوتیک،مولتی ویتامین + الکترولیت! از اینام مدام استفاده کنید
    اما :شما میتونید + تمام کارایی که می‌کنید از سرکه سیب و جوشونده زردچوبه و عسل+لیمو ترش و آب پنیر برای سلامت ،انگل زدایی و قوی شدن پوسته و گرم نگهداشتن بدن مرغ در طول هفته استفاده کنید!فلسفه غذایی مرغ و واکسناشونم جداست که طبق برنامه باید انجام بشه
    یکم هزینه داره نگهداری مرغ ولی بعد دو ماه نتیجه مثبت رو می‌بینید
    امیدوارم بدردتون بخوره اگه راجب دونشون و واکسنشون یا هر چیز دیگه ای سوال داشتید شمارم و ایمیلمو گذاشتم،در خدمتتون هستم

    پاسخ...
  •  
    علی گفت : سلام .. جناب راستی منم از ترکیبی که شما فرمودید اس...

    واحد گفت : ۹۷/۱۰/۰۵

    بیزحمت برادران فورمول که میزارن اندازه هم لطف کنن

    پاسخ...
  •  

    ناشناس گفت : ۹۷/۱۰/۰۸

    کمبود کلسیم باعث میشه تخم مرغ بدون پوسته بشه

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۷/۱۰/۱۷

    سلام. خسته نباشید.
    من تعدادی جوجه مرغ تخمگذار از 1 روزه تا 4 ماهه دارم که در فضای باز باغ نگهداری می کنم. می خواستم برای صرفه جویی هر هزینه ها از دان مرغ بجای پلت استفاده کنم. سوالم اینه که دان مرغ می توانه جایگزین مناسبی برای پلت باشه؟ آیا از نظر تغذیه ای مرغ هام دچار کمبود نمیشن و در زمان 6 تا 7 ماهگی به تخم گذاری می رسن؟
    با تشکر

    پاسخ...
  •  

    سجاد گفت : ۹۷/۱۰/۱۹

    من ده تادونه مروغ وخروس دارم اونایکی درمیان تخم می گذاشتن ولی ازتون موقع امپول برای جلوگیری از بیمارستان زدم دیگه تخم نمیزارندمشکل چیه

    پاسخ...
  •  

    سجاد گفت : ۹۷/۱۰/۱۹

    من باید در زمستان چیکار کنم که مرغ های من تخم بزارم

    پاسخ...
  •  
    حسین مقیسه گفت : با سپاس از مطالب ارزشمند تا ن ، اگه ممکنه بهترین ش...

    حسن احسانی گفت : ۹۷/۱۰/۲۵

    باسلام و عرض ادب و احترام . بنده چند تا مرغ و ی خروس مرندی دارم که یکی از مرغهام گردنش کجه و آب رو بسختی میخوره طوری که موقع خوردن آب گردنش کامل میپیچه ولی این مرغم تخمشو میکنه برای درمان چکار باید کنم. باتشکر

    پاسخ...
  •  
    سجاد گفت : من باید در زمستان چیکار کنم که مرغ های من تخم بزار...

    حسین گفت : ۹۷/۱۰/۲۶

    اقا سجاد عزیز،در زمستان نسبت به تابستان،به غذای بیشتری نیاز دارن.اگه تخم نمیکنن اصلا عجله نکن فقط باید شرایطو اماده کنی و صبر کنی.شرایط خوب در زمستان یعنی غذای کافی،اب،لانه گرم،نور کافی و غیره
    حتما از پروبیوتیک استفاده کن
    من شبها که مرغهام میرن داخل لانه،یه لامپ ٢٠٠ روشن میکنم تا ساعت ١٢ شب.و بعد خاموش میکنم تا ٨صبح.
    یه بخاری همیشه در لانه روشن هست.
    سعی کن از میوه فروشی ها اشغال کاهو بگیری براشون بریزی.ماشالله مرغای من نه تنها زمستون دارن تخم میکنن چنتاشون کرچ شدن چنتاشون هم جوجه دراوردن

    پاسخ...
  •  
    بهنام زارع گفت : سلام خسته نباشین ,,۱۰۰۰عدد مرغ چند تن غذا مصرف می...

    سعید اقا گفت : ۹۷/۱۰/۲۷

    با سلام
    1000 عدد مرغ بالغ تخمگذار روزانه حدود صد و ده کیلو دان مصرف میکنند

    پاسخ...
  •  

    جاسم گفت : ۹۷/۱۱/۰۲

    با سلام .ما چند سالی هست مرغ خانگی داریم و یه مدت هست پر همدیگر میخورند و یه چنتایی مرغ جدید خریدیم که یه شبه خروس گوشت پشت همشون رو کنده بود و خورده بود که حروم شدند.علت رو میخواستم بدونم و باید چیکار کرد؟

    پاسخ...
  •  

    سینا گفت : ۹۷/۱۱/۰۷

    سلام
    من به پرورش مرغ تخمگذار خیلی علاقه دارم ولی نمیدونم واسه شروع بکار چقدر سرمایه اولیه نیازه چه مرغی بهتره یا هر یک عدد مرغ تخمگذار قیمتش چنده ممنون میشم راهنماییم کنین

    پاسخ...
  •  

    مسعود گفت : ۹۷/۱۱/۱۳

    با سلام من به دنبال فرمولی هستم که خودم دان با قیمت کمتر از بیرون تهیه کنم آگه راهنمایی کنید متشکر میشم.

    پاسخ...
  •  
    علی رضا گفت : سلام با تشکر از شما من میخاستم مقدار خراک روزانه ...

    سجاد گفت : ۹۷/۱۱/۱۶

    سلام روزانه نیاز به ۱۲۰ گرم غذا دارند که از این مقدار میتونید ۱۰۰ گرم دانه و مابقی را سبزی یا غذای ته سفره بدهید
    و از جایی دانه خریداری بکنید که مطمئن باشید مواد مغذی مورد نیاز بدن مرغ تخمگذار رو تامین کنه.

    پاسخ...
  •  
    حجت گفت : سلام میخواستم پرورش مرغ محلی رو او باغ شروع کنم مح...

    سجاد گفت : ۹۷/۱۱/۱۶

    سلام در حدود ۶۰ تا ۸۰ متر مربع کافیه

    پاسخ...
  •  
    میلاد گفت : سلام و عرض ادب بنده میخواستم کار پرورش مرغ تخمگذا...

    حمید گفت : ۹۷/۱۱/۲۸

    سلام خدمت دوستان میخواستم مازندران ساکن بشم و سرمایه گذاری کنم در این زمینه اطلاعات کسب کنم

    پاسخ...
  •  
    مهدی گفت : سلام بنده چندین سال که یه مرغداری محلی تخم گذار کو...

    بهرام گفت : ۹۷/۱۱/۲۸

    سلام وعرض ادب خدمت همه عزیزان

    خواهش می کنم در مورد سوالم هر عزیزی اطلاعات داره پاسخ بده.
    بنده 2 عدد جوجه 3 ماهه کوشین در قفس پرورش می دم ظاهرا خیلی پر جنب و جوش هستند و سر حال اما علیرغم اینکه غذای متنوع به آنها میدم اما اشتهای آنها بشدت پایین است و در طول روز که چینه دان آنها را بررسی می کنم خالی خالی است و خیلی لاغر هستند . غذا هایی که به آنها می دم گندم، ذرت،تخم مرغ پخته رنده شده ، غذا های اضافی خونه و مولتی ویتامین.
    جالبه که تنها چیزی که با اشتها ی زیاد می خورند خرده چوب هایی که قبلا برای زیر آنها استفاده می کردم و البته نمی دانم که آنها اصلا هضم می شوند یا نه. در هر حال خواهشمندم راهنمایی فرمایید .

    پاسخ...
  •  
    گلسرخی گفت : سلام من چند سال که پرورش دارم از جوجه کشی تا نیمچه...

    سعید گفت : ۹۷/۱۲/۰۳

    سلام
    ممنون خیلی عالیه تجربه تون
    ولی ایمیل و شمارتون نیست که

    پاسخ...
  •  

    سجاد گفت : ۹۷/۱۲/۰۸

    سلام مرغ های من نزدیک دوماه تخم گذارشدندولی یکی ازآن ها بازور وسختی تخم می گذاردمشکلش چیست

    پاسخ...
  •  

    سجاد گفت : ۹۷/۱۲/۱۱

    سلام من تازه مرغ خروسام تخمگذارشدن اما یکی ازآن هاوقتی می خوادتخم بزاره به زوروسختی زیادوباکمک من تخم می زاره یعنی من کمکش نکنم نمی تونه تخم بزاره مشکل چیه

    پاسخ...
  •  
    سید اسد الله هاشمی گفت : سلام خسته نباشید من هم پانصد جوجه یک روز داشتم ا...

    اصالت گفت : ۹۷/۱۲/۲۵

    سلام آیا واکسن هم می زنید؟ چه واکسن و در چه تاریخی و کدام قسمت جوجه باید زده شود؟ بعضی ها می گویند در سینه و بعضی می گویند در ران زده شود. با تشکر

    پاسخ...
  •  
    سجاد گفت : سلام من تازه مرغ خروسام تخمگذارشدن اما یکی ازآن ه...

    ناصر گفت : ۹۷/۱۲/۲۵

    چطوری کمکش میکنی؟؟

    پاسخ...
  •  

    فیصل گفت : ۹۸/۰۱/۱۳

    سلام خسته نباشید
    من 13تا مرغ دارم که میانگین تخم هروزشان 8تا هست می خوام از این مرغ پرورش بدم فقط نمیدونم این نژاد چه قدر خوبه در طول سال اصلا کرچ نمیشن
    لطفا اگه اسم نژادشو بلد هستین بهم بگین برم تحقیق کنم
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ...
  •  

    فیصل گفت : ۹۸/۰۱/۱۴

    سلام کسی میتونه بهم بگه اون عکس مرغی که اول سایته چه نژادیه همون که نارنجیه ممنون
    ؟

    پاسخ...
  •  

    مرتضی گفت : ۹۸/۰۱/۲۹

    سلام، دونی بنام کابیله، کیلویی 3000 تهیه کردم، برای مرغهای بومی تخم گذارم، این دون را از دکتر دامپزشک باظمانت، که تمامی پروتئین، وخواص بالا داره خریداری کردم، کارخونش تو اصفهان. شهرضا، میخواهم بدانم کسی از این دون اطلاع دارد. این دون هزینه اش برام سنگینه، چه دونی بهترازاین هست، درضمن 40 عدد مرغ بومی تخم گذار دارم، که 30 عدد تخم مگذارد و از لحاظ روشنایی وخاموشی، و،،،رسیدگی میشود لطفا راهنمای کنید، ممنون

    پاسخ...
  •  

    مسعود گفت : ۹۸/۰۱/۲۹

    با سلام بنده دویست تا مرغ نږاد لقمن دارم اوایل که اوردم چند روز همه تخم میگذاشتند اما الان به غیر اوا صد تا هم دارم یعنی هیچی نیست لطفا راهنماییم کنین

    پاسخ...
  •  

    مجید گفت : ۹۸/۰۱/۳۰

    سلام
    من حدودا 70 تا مرغ و خروس دارم که چند مدت قبل دچار بیماری تنفسی شدن و حدودا 12 تاشون مرد. بعد از اینکه چندین هفته از انتی بیوتیک استفاده کردم حال بقیه خیلی بهتر شد هرچند هنوزم بعضیاشون سینوس های متورم دارن.
    مشکلم الان اینه که همشون شدیدا وزن از دست دادن و کسل شدن و تخم هم نمیکنن. چه نوع مولتی ویتامینی خوبه؟ میخوام هم تو غذاشون و هم تو ابشون اضافه کنم. ممنون میشم جواب بدید.

    پاسخ...
  •  
    فیصل گفت : سلام کسی میتونه بهم بگه اون عکس مرغی که اول سایته...

    محمد گفت : ۹۸/۰۲/۱۱

    سلام اسمش لوهمن میباشد با اینکه نسبتا از لحاظ پیک تولید تخم مرغ بالاتر میباشد ولی فروش تخمش خواستار کمی دارد و خودش هم بعد از اتمام دوره اش خریدار کم دارد و قیمتش هم کم میباشد ولی از لحاظ مقاومت و اقتصادی مرغ گلپایگانی و بعدش جهادی بهترین گزینه ها در ایران میباشد زیرا هم تخمش محبوب هست و خریدارش دست به نقده و هم بعد از اتمام دوره اش با قیمت خوبی فروش میرود چون نسبتا از مرغهای بومی دیگر درشت تر میباشد و در بازار آزاد یا کشتارگاه برای تولید گوشت ارگانیک یا کارخانه سوسیس کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرد

    پاسخ...
  •  
    سجاد گفت : سلام من تازه مرغ خروسام تخمگذارشدن اما یکی ازآن ه...

    ایمان گفت : ۹۸/۰۲/۲۰

    سلام بلخشیدشماچجوری کمک مرغتون میکنید؟

    پاسخ...
  •  

    اسماعیل گفت : ۹۸/۰۲/۲۱

    سلام من می خوام مرغ گلپایگانی رو پرورش بدم برای تخم.
    فقط من در منطقه جنوب کشور هستم هوا گرمه مقاومت داره یانه
    و یه سوال دیگه داشتم بهترین دان برای مرغ تخم گذار چیه که میانگین تخم بره بالا
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ...
  •  
    گلسرخی گفت : سلام من چند سال که پرورش دارم از جوجه کشی تا نیمچه...

    مجید گفت : ۹۸/۰۲/۲۲

    سلام آقای گلسرخی عزیز با تشکر از راهنماییتون
    اگر امکان داره شمارتون رو واسم بفرستین بتونم ازتون راهنمایی بیشتر بگیرم

    پاسخ...
  •  
    حجت گفت : سلام میخواستم پرورش مرغ محلی رو او باغ شروع کنم مح...

    ایمان گفت : ۹۸/۰۲/۳۱

    سلام هر ۱۰ تا مرغ فضای یک در یک متر مربع لازم دارن برا ۳۰۰ تا ۳۰ متر مربع کافی

    پاسخ...
  •  

    مجتبی گفت : ۹۸/۰۳/۱۰

    سلام من سه تا نوچه مرغ دارم که تازگی بهشون پوست مرغ (خام) دادم دوتاشون افسگردگی گرفتن و غذا نمیخورن و زیر گردن نشون باد کرده اگر کسی راه حلی داره لطفا بگه ؟

    پاسخ...
  •  
    جواد گفت : اسال است که ۱۰۰تا جوجه محلی پرورش دادم الان مرغ شد...

    علی گفت : ۹۸/۰۳/۱۳

    باسلام نژاد مرغ خیلی مهمه الان من مرغ مرندی دارم تخمگذاریش عالیه 8ماهه هم به تخم اومدن البته باید اصیل باشه که اونم نیازمند تحقیق میباشد جستحو کنید پیدا میشه

    پاسخ...
  •  
    حجت گفت : سلام میخواستم پرورش مرغ محلی رو او باغ شروع کنم مح...

    سجاد گفت : ۹۸/۰۳/۱۵

    سلام من مرغ دارم دونه نمیخوره خیار میخوره ‌‌‌ خیار خوب

    پاسخ...
  •  
    omolbanin گفت : با عرض سلام چند وقته که یه مرغ خریدیم وحدود یک هفت...

    محمد اسکندری گفت : ۹۸/۰۳/۲۱

    سلام داداش اون لمب تخم میکنه بهش برنج بده درست میشه برنج نپخته یک مشت بریز جلوش پوسته سفت میشه .

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۸/۰۳/۲۶

    سلام
    من صد عدد جوجه دارم دوماهه خریدم ‌ در روز چند گرم خوراک استفاده کنم برای هر جوجه و چند وعده بهشون بدم در چه زمانی از خوراک مرغ تخم گذار بومی هم استفاده میکنم ایا این خوراک براشون خوبه اصلا یا نه

    اگر بخام خودم خوراک درست کنم از چه چیزی استفاده کنم مثلا در صد کیلو خوراک از هر نوع چند کیلو استفاده کنم

    با تشکر

    پاسخ...
  •  
    omolbanin گفت : با عرض سلام چند وقته که یه مرغ خریدیم وحدود یک هفت...

    علی هاشمی گفت : ۹۸/۰۴/۳۰

    سلام ، یکی از عوامل تاثیر گذار در روند افزایش و کیفیت تخم مرغ وجود دان مرغوب است ،در مورد مرغهایی که شما بیان کردید میزان کلسیم در غذای مرغهای شما به شدت کمه و باید سریع جبران بشه ،ضمنا خوراک مرغ تخم گذار از مراکز خوراک دام و طیور تهیه کنید و روزی سه وعده غذا بدهید مشکل رفع خواهد شد

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۸/۰۶/۱۳

    سلام ؛من در یکی از روستاهای بخش بندپی شرقی بابل زندگی میکنم . تا به حال مرغها و جوجه های زیادی را پرورش دادم . به همه توصیه میکنم که بهیج وجه من الوجوه جوجه های ماشینی رو ، به صورت سنتی پرورششون ندهید . اگر این کار رو بکنید ، در واقع مقادیر زیادی از خوراک مرغ و طیور را بی آنکه به گوشت و تخم مرغ مبدل کرده باشید ، در کمترین زمان ، به کود حیوانی مبدل کرده اید. این موجودات چشم روشن و ماشینی را که هیچوقت از خوردن سیر نمی شوند ، باید بصورت دائم و مرتب و یکنواخت ( بی آنکه مانند مرغ و جوجه محلی همینطور در هوای باز و آزاد باغ و حیاط و ... به حال خودشان واگذارید ) ، در یک فضای مسقف و سالن مآب نگهداری کنید و غذاهایی مانند پلت ( از نوع بهترینهایش در بازار " درنا پلت " ) در انواع " استارتر و رشد 1 و 2 و 3 ) به خوردشان بدهید و هیچگاه آنها را نگذارید مانند مرغ و جوجه های محلی که به مراتب مقاومت و سازگاری بیشتری دارند ، محیط بیرون را تجربه کنند. حتی برای وحله ای از روز ، یا روزها .
    اگر اینها را به شکل مربوطه و متناسب با شرایط شان نگهداری کنید ، خیلی مرتب و منظم رشد می کنند و گوشت می زنند. در غیر اینصورت ، لطمات جدی خواهید خورد.
    بنده این موارد را ، قبلا با خرید قریب به 200 قطعه جوجه ماشینی از یک مرغداری کسب کرده ام و تجربه تلخی در این خصوص دارم. بنده به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی ، بهتر از جوجه های محلی نیست .

    پاسخ...
  •  
    حسین گفت : باسلام خدمت دوستان چند تا سوال داشتم ممنون میشم ...

    فاطمه سلطانی گفت : ۹۸/۰۷/۱۲

    سلام به نظرم اگر به حای مرغ بومی به تولید بوقلمون مشغول بشید بهتره! البته بوقلمون هایی که میگیرید یک روزه و دو روزه نباشن یکم بزرگتر باشن!! اینطوری هم ریسک کمتری رو داره هم درآمد بیشتری رو براتون داره!!

    پاسخ...
  •  

    hamid گفت : ۹۸/۰۷/۲۰

    سلام خسته نباشید. من یه دونه از مرغام شروع به تخم گذاشتن کرده. تخماش نسبت به تخم مرغای دیگه یه خرده کوچک تره. میخواستم ببینم به مرور زمان بزرگ میشه تخم مرغ ها یا همین اندازه میمونه؟؟

    پاسخ...
  •  

    علی هاشمی گفت : ۹۸/۰۹/۲۲

    با سلام خدمت دوستان
    من پرورش دهنده مرغ بومی هستم در مورد خوراک هر مرغ بومی در روز ،اگه وزن مرغ از 1/5 کیلو بیشتره باید روزانه 100گرم دان داده بشه ینی 50 گرم صبح و 50گرم بعد از ظهر
    برای 10عدد مرغ که سه خروس هم همراه دارند اگه در روز 1/5 کیلو دان آماده داده بشه عالیه ،در مورد دان هم باید بگم باید حتما دان مرغ تخم گذار از خوراک دام فروشیها تهیه کنید و سعی کنید میزان دان را در روز کم یا زیاد نکنید تا مرغها به یک روال خاص تخم گذاری کنند ،اگه محیط پرورش مرغها سرد باشه ینی دما کمتر از 25درجه باشه امکان داره بعضی مرغها تخم نگذارند ،اگه میخواین مرغها مرتب روزانه تخمکذاری کنند باید از دادن خوراک متفرقه یا خوراک مرغ گوشتی جدا پرهیز کنید.
    مرغ اگه چاق بشه تخم نمیذاره و یا تخم ریز میذاره
    ضمنا الان قیمت دان مرغ تخم گذار در بازار 2800 تومان هست
    پیروز باشید
    موفق باشید

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۹/۰۱/۱۶

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم مرغ و خروس چه چیزهایی بخورند میمیرن دوسه تا از مرغ هام چند روز پیش بی دلیل مردن نمیدونم چی ممکنه خورده باشن؟

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۹/۰۲/۱۳

    سلام 50عدد جوجه 3ماهه چقدر دان میخواهد

    پاسخ...
  •  
    ناشناس گفت : کمبود کلسیم باعث میشه تخم مرغ بدون پوسته بشه...

    محمد گفت : ۹۹/۰۲/۲۴

    خیلی خوب

    پاسخ...
  •  
    ناشناس گفت : کمبود کلسیم باعث میشه تخم مرغ بدون پوسته بشه...

    محمد گفت : ۹۹/۰۲/۲۴

    با سلام میخواستم ببینم ما یه مرغی داریم اصلا تخم نمیذاره هر چی بهش گندم ذرت و... میدیم نمیخوره چیکارش کنیم

    پاسخ...
  •  
    ناشناس گفت : کمبود کلسیم باعث میشه تخم مرغ بدون پوسته بشه...

    محمد گفت : ۹۹/۰۲/۲۴

    دان مرغ برای تغذیه مرغ خوب است باعث نمیشه که زیاد تخم کنن

    پاسخ...
  •  
    راستی گفت : سلام آقا مهران. بنده زمین کوچکی دارم که داخل آنرا ...

    محمد گفت : ۹۹/۰۳/۲۷

    سلام
    سبوس برنج و سبوس کندم و مولتی ویتامین رو میشه بفرمایین جه مقدار بایدبه خوراک اضافه کنم .تا بتونم افزایش تخمکزاری مرغ بومی رو داشته باشم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.

    پاسخ...
  •  
    راستی گفت : سلام آقا مهران. بنده زمین کوچکی دارم که داخل آنرا ...

    محمد گفت : ۹۹/۰۳/۲۷

    سلام
    مرغای من تو محیط باغ ازادند ،صدای خس خس از کلوی بعضی میاد،میخواستم کسی تجربه ای در این زمینه داره راهنمایی بفرمایین.

    پاسخ...
  •  
    علی گفت : سلام من 6خروس و 65 مرغ دارم و حدود دو هفته است تخم...

    پژمان گفت : ۹۹/۰۴/۱۱

    سلام
    از جایی تخم مرغ محلی میگرفتم ، عالی بود ولی ابعادشون طبق معمول طبیعی ریز درشت بود . الا ن چند وقته که همه تخم هاشون درشت و ژاله تقریبا یک سایز ، پوست کلفت، آبکی ،ژاله ای، بی مزه ، ... شده ، حدس زدم یک دارویی داره به مرغها میده که انقدر تخم هاشون بی کیفیت شده، دلیلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ...
  •  
    حمید گفت : سلام خسته نباشید میخواستم ببینم مرغ و خروس چه چیزه...

    امید گفت : ۹۹/۰۶/۲۸

    احتمالا سم خوردن حمید

    پاسخ...
  •  

    حسینی گفت : ۹۹/۰۷/۲۶

    سلام خدمت دوستان.میخاستم خودم غذای مرغان رو تهیه کنم اما مقدار و ترکیباتش رو نمی‌دونم .
    اگه کسی راهنمایی کنه ممنون میشم.

    پاسخ...
  •  
    مهدی گفت : سلام بنده چندین سال که یه مرغداری محلی تخم گذار کو...

    فاطمه گفت : ۹۹/۰۸/۲۰

    برای تخم گذاری بیشتر گندم و جو جوانه زده و مقدار خیییلی کمی ارزن و مقداری کنجاله کنجد کوبیده شده بدهید و ساعات روشنایی را با لامپ تا ساعت ۱۰ شب ادامه دهیدو جایشان در زمستان گرم باشد . موفق باشید

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۹/۰۸/۲۲

    سلام
    من یه مرغ نژاد دار چینی با یه خروس چینی زینتی دارم مرغه قبلا تخم می گذاشت اما چون هوا سرده چند هفته ای تخم نداشته بود الان تخم گذاشته اما پرد هستش چیکار کنم تا دوباره مثل قبل تخم بزاره؟

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : باسلام خدمت عزیزان اینکه من هم در حدود ۲۰تا مرغ و...

    رویا گفت : ۹۹/۰۸/۲۳

    سلام.من دو تا مرغ و یک خروس دارم .چکار کنم که مرغ رو تخمش بخوابه تا جوجه بشه .و سوال دیگه اینکه اولین تخمی که مرغم گذاشته آیا میشه استفاده کرد .چون بعضی ها میگن باید چند ماه تخم بزا ره بعد قابل خوردن باشه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ...
  •  

    سامان گفت : ۰۰/۰۲/۰۲

    با سلام من ۸ عدد مرغ مرندی بالغ دارم حالا میخواهم یک جوجه ۳ماه به گله خود اضافه کنم چه کنم تا مرغ های بالغ به او حمله نکنند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com