77 هزار راس دام زنده از خراسان شمالی خارج شد

77 هزار راس دام زنده از خراسان شمالی خارج شد
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از 77 هزار راس دام زنده از این استان به مقصد استان های دیگر خارج شد.
علی اکبر دلیرصحرایی افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری در مجموع حدود 77 هزار و 527 راس دام شامل گاو، شتر، گوسفند و بز به صورت زنده از خراسان شمالی به مقصد استان‌های دیگر خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 81 هزار راس برآورد شده بود، اظهار داشت: بر این اساس میزان خروج دام زنده از این استان در مدت پنج ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.
دلیرصحرایی تصریح کرد: این میزان دام زنده از مبدا خراسان شمالی به استان های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، اصفهان، قم، تهران و یزد صادر شده است.
وی عنوان کرد: البته در این مدت واردات دام زنده به استان نیز به صورت دام مولد انجام شده که طی آن 950 راس دام مولد از استان های خراسان رضوی، البرز و تهران به صورت زنده وارد خراسان شمالی شده است.
خروج بیش از 77 هزار دام زنده از خراسان شمالی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این استاندار سابق خراسان شمالی از برنامه ریزی برای منع خروج دام زنده و شیر خام از این استان از سال 91 خبر داده بود.
این تصمیم با هدف جلوگیری از خروج سرمایه، حفظ سهم اشتغال، افزایش جنبه‌های اقتصادی صنعت دامپروری و ... گرفته شد و بر این اساس باید سالانه از خروج به طور میانگین 150 هزار راس دام زنده و روزانه 250 تن شیر خام از استان جلوگیری می شد.
هم اکنون با گذشت بیش از یک سال از زمان طرح این مسئله نه تنها از خروج دام زنده جلوگیری نشده بلکه میزان خروج دام زنده از این استان نیز به نسبت مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی  نیافته است.
خروج دام زنده عامل اصلی تعطیلی واحدهای بسته‌بندی گوشت و فعالیت کشتارگاه‌های استان با ظرفیت ناقص است.
خراسان شمالی با داشتن بیش از دو میلیون راس دام سبک و حدود 80 هزار راس دام سنگین یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com