70 درصد کارخانه‌ها، لبنیات با قیمت مناسب تولید می‌کنند

70 درصد کارخانه‌ها، لبنیات با قیمت مناسب تولید می‌کنند
تمام کارخانه‌های بزرگ کشور فرآورده‌های لبنی ارزان‌قیمت تولید می‌کنند، اما تعداد محدودی از آنها حاضر به امضاء تفاهم‌نامه نشده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی در واکنش به سخنان مدیرعامل اتحادیه تعاونی سراسری لبنی درباره اینکه 500 کارخانه قیمت لبنیات خود را کاهش نداده و لبنیات ارزان‌قیمت در بازار یافت نمی‌شود، گفت: تفاهم‌نامه هفته قبل به استان‌ها ابلاغ شده است و 10 روز زمان می‌برد که این کارخانه‌ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خود وارد تعامل شوند.
رضا باکری افزود: کارخانه‌های عضو صنایع 50 شرکت اصلی کشور مانند پگاه، میهن و کاله که با 120 کارخانه در سطح کشور مشغول به کار هستند، همگی لبنیات کم‌چرب ارزان‌قیمت را تولید می‌کنند.
وی با بیان اینکه 70 درصد فرآورده‌های مصرفی در کشور توسط اتحادیه صنایع لبنی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: از پنج میلیون تن شیر خام ورودی به کارخانه‌ها، سه میلیون و 650 هزار تن آن به کارخانه‌های عضو این اتحادیه وارد شده و 70 درصد بازار لبنیات مصرفی در کشور توسط این اتحادیه تأمین می‌شود و مابقی کارخانه‌ها که تفاهم‌نامه تولید لبنیات ارزان‌قیمت را امضاء نکرده‌اند تأثیر زیادی بر بازار مصرف ندارند.
این مقام مسئول ادامه داد: از 30 درصد مابقی نیاز فرآورده‌های لبنی کشور، 20 درصد توسط اتحادیه سراسری تعاون با 400 کارخانه لبنی و 10 درصد مابقی آن توسط کارخانه‌های متفرقه که عضو هیچ اتحادیه‌ای نیستند، فرآوری می‌شود.
باکری با اشاره به اینکه توزیع نهاده‌ها هیچ تأثیری بر کاهش شیر خام تحویلی کارخانه‌ها نداشته است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه نهاده‌های دامی ارزان‌قیمت به دامداران تحویل داده شده، حاضر به کاهش قیمت شیر خام نیستند و به قیمت 950 تومان به صنایع لبنی فروخته می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که ضمانت اجرایی بابت عرضه شیر کم‌چرب ارزان‌قیمت وجود دارد یا خیر، یادآور شد: در این مورد اجباری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتحاده‌ها نشده، ولی این رسالت صنعت لبنیات است که برای تمام اقشار جامعه این فرآورده‌ها را با قیمت‌های متنوع تولید کنند.
باکری در پایان تأکید کرد: بعد از پایان ماه مبارک رمضان قیمت‌ها به قیمت واقعی خود برمی‌گردد و 10 درصد تخفیف ویژه این ماه برداشته خواهد شد.
گفتنی است، بر اساس این تفاهم‌نامه، چهار قلم از فرآورده‌های لبنی در سراسر کشور شامل شیر نایلونی 900 گرمی با 1.5 درصد چربی به قمیت 900 تومان، ماست 900 گرمی با 1.5 درصد چربی به قیمت یک هزار و 300 تومان، پنیر UF 400 گرمی به قمیت دوهزار و 400 تومان و شیر بطری یک لیتری 1.5 درصد چربی به قیمت یک‌هزار و 200 تومان عرضه می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com