7 ماه نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی

7 ماه نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی
در حالی که هفت ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی‌ می‌گذرد، به تازگی بانک مرکزی‌ترخیص امانی نهاده‌ها را متوقف کرده و وزارت جهاد کشاورزی نیز وعده بهبود در ماه آینده را داده است.
با گذشت حدود هفت ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی‌و چالش‌های به‌وجود آمده در تأمین بازار، همچنان مسئولان مربوطه راهکاری برای حل این مسئله ندارند و تلاش آنها در حد چند وعده بی‌سرانجام باقی مانده است. این در حالی است که فعالان صنعت دام و طیور کشور درباره ادامه روند فعلی و عواقب آن بارها هشدار داده‌اند و از دولتمردان خواسته‌اند هرچه سریع‌تر راهکار مناسبی برای حل این مشکل اتخاذ شود. به تازگی نیز بانک مرکزی ‌ترخیص کالا قبل از تخصیص ارز را ممنوع کرده که این اقدام به تشدید مشکلات منجر شده است. در این زمینه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به دبیر کارگروه تنظیم بازار خواستار حل مشکلات‌ترخیص کالاهای اساسی رسوبی در بنادر و گمرکات شد و اعلام کرد: از مورخ سوم تیر ماه سال جاری بانک مرکزی طی نامه‌ای به تمامی بانک‌های عامل صدور تائیدیه برای ثبت سفارش کالاهای در صف تأمین و تخصیص ارز را ممنوع کرد که این امر می‌تواند در روند تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز صنایع وابسته به نهاده‌های دام و طیور مشکلاتی را ایجاد کند زیرا دیگر‌ ترخیص کالاهای اساسی رسوبی شده به‌صورت درصدی صورت نمی‌گیرد.
واردکنندگان نهاده‌های دامی ‌معتقدند با اقدامی که بانک مرکزی انجام داده عملاًً‌ ترخیص کالای اساسی متوقف شده است چون نه ارزی به واردکننده داده می‌شود و نه اجازه ‌ترخیص درصدی و اعتباری را می‌دهند.
در چنین شرایطی وزارت جهاد کشاورزی وجود بازار آزاد نهاده‌های دامی را انکار کرده است. مسعود بصیری، مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان مدعی هستند که نهاده‌های دامی‌را از بازار آزاد و با قیمت‌های گزافی تهیه می‌کنند و حتی معتقدند بازار سیاه در این بین راه افتاده است، گفته است: هر نهاده دام و طیور که وارد کشور می‌شود در سامانه بازارگاه ثبت شده و بعد از تأیید معاونت امور دام هر استان به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد، بنابراین بازار آزاد معنایی ندارد.
بصیری در حالی که وجود بازار آزاد نهاده دامی‌را تکذیب کرده، وعده داده که ماه آینده مشکل توزیع نهاده‌های دامی ‌حل می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com