7 سؤال مهمی که به هنگام تهیۀ خوراک برای مرغ گوشتی باید پرسید

7 سؤال مهمی که به هنگام تهیۀ خوراک برای مرغ گوشتی باید پرسید
همۀ فارم های مرغ گوشتی قادر به تولید نهاده های مورد نیاز خوراک نیستند و بایستی محصولات آمادۀ مصرف را خریداری کنند. به هنگام تهیۀ خوراک بهتر است لیستی آماده در دست داشته باشید. لیست سؤالات زیر به شما کمک می کند تا خرید دقیق و درست تری داشته باشید.

1.غلات به چه وسیله آسیاب شده اند؟

غلات مصرفی مرغ های گوشتی نباید خیلی ریز و یا خیلی درشت باشند. در صورتی که خیلی نرم و ریز باشند ضمن آنکه خوراک گران تر خواهد بود، چندان برای پرنده مفید هم نخواهد بود و چنانچه به صورت کنجاله تهیه شود به دلیل ماندن در سیلوها به نوک پرنده می چسبد و منجر به اذیت او و متعاقباً کاهش مصرف خوراک می گردد. در صورتی که خیلی درشت باشند هضم غذا برای پرنده سخت می شود و شاخص راندمان خوراک کاهش می یابد. در واقع، دانه های آسیاب شده در سایز متوسط بسیار ایده آل هستند اما بیشتر به نوع دانه ها بستگی دارد که در چه سایزی آسیاب شوند.

2.سطح انرژی و متیونین
دانستن سطح پروتئین(که معمولاً بر روی برچسب های خوراک نوشته می شود) برای ارزیابی هر نوع خوراکی کافیست. در مورد مرغ های گوشتی، رابطۀ بین انرژی قابل سوخت و ساز و متیونین بسیار حائز اهمیت است چرا که بر روی میزان رشد و درشتی لاشه تأثیرگذار است. بنابراین تطابق و مقایسۀ این دو متغیر با ژن طیور فارم شما بسیار مهم است.

3.کیفیت کنجالۀ سویا
اگر چه تمام سویاها از پروتئین یکسان برخوردارند اما کنجاله ها به یک شکل تهیه نمی شوند. در طی فراوری آنها فرایند گرمایی (طبخ) قابل توجهی دریافت می کنند و در این پروسه ممکن است 2 تا مشکل وجود داشته باشد: طبخ بیش از حد که باعث از بین بردن اسیدهای امینه می گردد و طبخ ناکافی که در این صورت عوامل ضدتغذیه ای موجود در دانه های سویا از بین نمی رود. راههای متعددی برای آزمودن کیفیت کنجالۀ سویا وجود دارد و البته که فروشنده بایستی از کیفیت آن شما را مطلع سازد.

4.میزان سختی پلت ها
چنانچه خوراک را به صورت پلت تهیه می کنید از سختی آن اطمینان حاصل کنید تا در طول حمل و نقل و جابجایی خرد نشوند. بهترین روش برای تست، دیدن ظرف خوراک طیور است. طیور معمولاً پلت را به خرده خوراک ترجیح می دهند بنابراین خرده ریزها در ظرف باقی می ماند. اما اگر میزان خرده های باقی مانده زیاد باشد بدین معنی است که پلت ها از سختی و ماندگاری کافی برخوردار نبودند.

5.پروتئین های جایگزین

کنجالۀ سویا منبع پروتئین ارزان قیمتی نیست که همیشه مورد استفاده قرار گیرد بلکه برخی تولیدکنندگان خوراک گاهاً وسوسه می شوند تا از نهاده هایی با ارزش غذایی پایین تر و بهای کمتر استفاده کنند. نتیجۀ استفاده از چنین نهاده های غیر متداولی کاهش مصرف خوراک و کاهش رشد پرنده خواهد بود. راهکار معمول محدود کردن این منابع پروتئینی در خوراک و رساندن آن به سطح ایمن 5 تا 10 درصد از خوراک است. اما چنانچه از دو یا سه نهاده این چنینی در خوراک در همین اندازه مخلوط کنید باز هم همان نتیجه را خواهد داد: کاهش اشتها و عملکرد طیور.

6.در خوراک از پروتئین حیوانی استفاده شده است؟

چنانچه جزو آن دسته ای هستید که معتقدند بایستی از رژیم تماماً گیاهی برای مرغ های گوشتی استفاده شود می بایست از عدم وجود مواد اولیۀ خوراک نظیر پودر ماهی، پودر ماکیان، پلاسما (در پیش دان)، پودر گوشت در خوراک طیور اطمینان حاصل کنید. اگرچه که این پروتئین های حیوانی بسیار در رشد و مصرف خوراک طیور مؤثرند.

7.از چه مکمل هایی استفاده شده است
این موضوع به تنهایی جای کلی گفتگو دارد اما به همین مقدار کفایت می کنیم که : "هرچه کمتر، بهتر!" شاید فزونی مکمل ها در خوراک منجر به این گردد که دیگر ندانیم نهاده های خوراک را به چه اندازه استفاده کنیم. هر مکمل بایستی هدفمند باشد و هر فارمی هم به همۀ مکمل ها نیاز ندارد. به عنوان مثال، چنانچه پایۀ خوراک طیور شما ذرت باشد دیگر نیازی به تهیۀ آنزیم غلات ندارید.

در پایان، خریداری خوراک مرغ گوشتی هم همانند سایر خریدهاست. فکر نکنید که تهیه کننده یا فروشندۀ خوراک بایستی از نیاز فارم شما آگاه باشد برعکس شما بایستی معیارهای کیفیتی خودتان را بدانید و بهتر آنست که حداقل در چند چرخۀ پرورش طیور از متخصص تغذیه برای نظارت بر خوراک استفاده کنید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com