60 دانش فنی موسسه سرم سازی رازی به بخش خصوصی واگذار می شود

60 دانش فنی موسسه سرم سازی رازی به بخش خصوصی واگذار می شود
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با امضای وزیر جهاد کشاورزی، 60 دانش فنی قابل انتقال موسسه واکسن و سرم سازی رازی به بخش خصوصی واگذار می شود که این مهم به طور 100 درصد به نفع بخش کشاورزی است.
اسکندر زند امروز(چهارشنبه) در همایش بزگداشت هفتادمین سال تاسیس «هرباریوم»*(بانک تنوع زیستی گیاهان) با قدردانی و پاسداشت از زحمات موسسان آن افزود: سازمان تحقیقات کشاورزی به دلیل کمبود منابع مالی نیازمند همکاری بخش خصوصی است تا دستاوردهای جدید در عرصه های کشاورزی کاربردی شود بنابراین به اجرایی شدن این واگذاری ها اصرار داریم و این موضوع در دست پیگیری است.
«هرباریوم» یکی از مهمترین بانک های نگهداری گیاهان است که به اساتید، محققین و پژوهشگران اجازه می دهد تا بدون لطمه به محیط طبیعی گیاهان، مواد گیاهی لازم در اختیار قرار گیرند.
هرباریوم (Herbarium) محلی است که در آن نمونه های خشک شده گیاهان را به شیوه های علمی خاص و معینی نگهداری می کنند. اهمیت هرباریوم ها به نسبت تعداد نمونه های موجود در آنها و وسعت مناطقی است که نمونه های گیاهی آن را در بردارد. هرباریوم ها از منابع علمی دائمی و قابل دسترسی گیاه شناسان هستند که می توانند با مراجعه به نمونه های گیاهی موجود در آنها اطلاعات لازم در مورد عناصر پوشش گیاهی هر سرزمین را به آسانی بدست آورند.
سازمان تحقیقات از ذخایر هرباریوم ایران حمایت می کند
معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از برنامه های سازمان تحقیقات کشاورزی را رفع مشکل ذخایر هرباریوم های کشور برشمرد و گفت: هم اکنون سه منبع اصلی تولید همچون آب، خاک و ذخایر تنوع زیستی باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد زیرا از دست دادن این منابع تجدیدناپذیر ما را با مشکلات جدی مواجه می سازد.
وی ادامه داد: بی توجهی ما در سالیان گذشته سبب شد با مشکل منابع آبی در کشور مواجه شویم و ادامه این بی توجهی می تواند بزودی دامن گیر منابع خاکی و ذخایر زیستی کشور شود بنابراین هم اکنون باید برای رفع این مشکلات به دنبال تدبیری جدی باشیم.
این مقام مسئول افزود: وقتی بودجه تحقیقات کل کشور 48 صدم درصد از تولید ناخالص ملی است که بخش عمده آن صرف پرداخت حقوق کارمندان این سازمان می شود به طور عملی نمی توانیم برای حفظ ذخایر اقدامی انجام بدهیم.
وی اضافه کرد: تاکنون قدر منابع طبیعی کشور را ندانسته ایم که امروز با چالش های جدی در این بخش مواجه شده ایم و باید به دنبال رفع مشکلات باشیم.
زند گفت: البته اقدامات اخیر سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم برای افزایش بودجه بخش تحقیقات در سال آینده امیدوارکننده است تا تحقیقات وضعیت بهتری پیدا کند.
لایحه حفظ ذخایر بخش کشاورزی مراحل پایانی را طی می کند
زند افزود: برای حفظ ذخایر زیستی کشور لایحه ای به دولت ارائه دادیم؛ هرچند این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما برگشت خورد تا برخی موارد توسط محققان اصلاح شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون این لایحه مراحل نهایی خود را در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گذراند تا با تصویب مجلس، قانونمند شود.
وی، ذخایر زیستی و ژنوتیپ های ایران را منحصر به فرد دانست و گفت: هرباریوم ایران قیمت ندارد اما معتقدیم باید برای حفظ آنها ارزش گذاری صورت گیرد زیرا برخی از افراد تنها نفت را ارزش گذاری می کنند که باید این ارزش گذاری در هرباریوم های ایران نیز انجام شود که البته نیازمند فرهنگسازی است.
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی پیشنهاد داد: برای حمایت از هرباریوم و موزه گیاه شناسی ایران بهتر است محققان طرح هایی را در دست داشته باشند تا در صورت تامین اعتبار بتوانیم بخشی از آنها را اجرایی کنیم.
وی گفت: همچنین درنظر داریم برای کمک به مراکز دانشگاهی در راستای بازدید دانشجویان از هرباریوم ایران مبلغی دریافت نشود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com