50 درصد محصولات زیان ده است

50 درصد محصولات زیان ده است
مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران با بیان آنکه هم اکنون تولید 45 تا 50 درصد محصولات لبنی با توجه به قیمت شیر خام و هزینه های فرآوری، بازیان همراه است، تصریح کرد: در چنین شرایطی، اجازه تعدیل قیمت ها نیز به کارخانه ها داده نمی شود و این با روح قانون هدفمندی یارانه ها در تضاد کامل است.
به گفته وی، حدود چهار درصد از هزینه 700 تومانی تولید شیرهای نایلونی که با قیمت 600 تومان در بازار عرضه می شود، مربوط به مصارف انرژی است که دولت به عنوان تامین کننده سبد انرژی در کشور، با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی از منافع اجرای این قانون بهره مند شده است اما صنایع شیر برای تولید، ناچار هستند هزینه بیشتری را برای تامین انرژی صرف کنند و ار طرفی تثبیت قیمت ها نیز راه را برای افزایش قیمت محصولات لبنی بسته است. چمنی افزود: به نظر می رسد در چنین شرایطی روح قانون هدفمندی یارانه ها که همانا شفاف سازی هزینه ها و واقعی شدن قیمت ها بر اساس چرخه عرضه و تقاضا است، رعایت نشده است و این شرایط، تولید اقتصادی را برای صنعت شیر که به طور کامل با سرمایه بخش خصوصی فعالیت می کند، ناممکن کرده است.
دامداران پشیمان از تولید
وی اظهار داشت: ادامه چنین وضعیتی، بر حیات صنایع تبدیلی و فرآوری شیر خام تاثیر منفی خواهد داشت و لازم است سیاست های اقتصادی به گونه ای نتظیم شود که رقابتی ترین صنعت کشور بیش از این متحمل خسارت نشود.
به گفته وی، تولید صنایع فرآوری شیر به ویژه در پنج ماه گذشته زیان ده بوده ضمن آنکه وضعیت علوفه نیز موجب شده تا بسیاری از دامداران از تولید شیر خام متصرف شوند و جیره غذایی دام های خود را فقط به میزان کفاف نگهداری دام ها، تامین کنند.
مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران با بیان آنکه صنعت شیر متعهد به حفاظت و رعایت سود مشروع فعالیت تولیدی خود است، افزود: با وجود این تعهد، صدای صنعت شیر همچنان در بین سیاست گذاران و مسوولان شنیده نمی شود. وی فعالیت صنعت شیر را در ارتباط کامل با سلامت جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد: سیاست ها به گونه ای تنظیم شود که این صنعت در فضای مناسب، ضمن برخورداری از امکان فعالیت اقتصادی، به وظیفه خود در قبال ارتقای شاخص های سلامتی و بهداشتی جامع عمل کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com