5 بیماری دامی در کشور ریشه کن می‌شود

5 بیماری دامی در کشور ریشه کن می‌شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه 5 بیماری دامی در کشور ریشه کن می شود، گفت: ریشه کنی این بیماری تاثیرات مثبت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور خواهد داشت.

 سید محمد آقامیری امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: به دنبال امضای یادداشت تفاهم بهداشتی با کوبا که در این زمینه بسیار قوی است، هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: اینها بخشی از دیپلماسی غذایی است که در راستای سیاست های جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در این سازمان این است که از تولید حمایت کنیم و خط قرمز ما سلامت مردم است و مردم این را بدانند که سازمان دامپزشکی کشور تحت هیچ شرایطی اجازه واردات محصول آلوده را نمی دهد.

آقامیری همچنین گفت: برنامه سازمان این است که حداقل 5 بیماری را در دامها ریشه کن کند اینها بیماری های آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و بروسلوز است که در زمانبندی پس از دو سال امکانپذیر انجام خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این اقدام مزایای بسیاری درحوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خواهد داشت و به دنیا ثابت خواهیم کرد که شرایط تحریم نمی تواند مانع باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که پیش می رویم به زودی شاهد جشن خودکفایی این 5 بیماری در کشور خواهیم بود.

آقامیری در پاسخ به اینکه ماده 19 در این سازمان اجرا شود، گفت: هیچ فاصله ای بین سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی وجود ندارد و راه های اجرایی شدن ماده 19 بررسی می شود، مشکل اصلی الان تعیین تعرفه های بخش خصوص است که با رفع این مشکل، ماده 19 در کمتر از یک ماه صد درصد اجرا خواهد شد.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد که تولید بذرواکسن های خاص را با همکاری کشورها از جمله کشورهای آفریقایی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: سیاست ما این است که در برخی از واکسن ها ظرفیت خالی داریم و تولید کنندگان واکسن می توانند ظرفیت مازادشان را صادر کنند و در این زمینه با کشورهای دیگر انجام می دهیم که این ظرفیت به حداکثر تولید برسد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه چرا تعرفه های دامپزشکان اعلام نمی شود و چرا بازرسان دامپزشکی در کشورها برای نظارت به واردات حضور ندارند، گفت: تعرفه دامپزشکان را وزیر جهاد هم پیگیر هستند اما باید در هیئت دولت تصویب شود، اما درباره اعزام بازرسان گوشت، دستورالعمل جدیدی آماده شده و دلایل منطقی هم برای اعزام مجدد بازرسان به کشورهایی که گوشت از آنها وارد می کنیم، آماده کردیم.

وی درباره اینکه فعالان محیط زیست می‌گویند که بیماری طاعون در نشخوار کنندگان سرعت بیشتری داشته آیا به دلیل کم بودن میزان تزریق واکسن بوده است؟ گفت: امسال 29 کانون از این بیماری داشتیم که نسبت به سال گذشته بسیار کاهشی بوده ضمن اینکه سال گذشته کلا 71 میلیون واکسن تزریق کرده بودیم در حالی در نیمه امسال این رقم به 50 میلیون رسیده است و تا آخر سال بسیار فراتر خواهد رفت.

آقامیری در باره اینکه وارد کنندگان دی کلسیم فسفات که مکمل غذایی است می گویند که سازمان دامپزشکی مجوز را قطره چکانی میدهد در حالی که نیاز بازار زیاد است، گفت:‌ سال گذشته 5 درصد افزایش جوجه ریزی اما 15 درصد تولید دی کلسیم فسفات داشتیم و معلوم بود که این کمبود ساختگی است و به این دلیل با درخواست مجوز واردات این شرکت ها مخالفت کردیم.

وی ادامه داد: مدیرعامل شرکت خدمات حمایت کشاورزی هم اخیرا به ما نامه زده که 6500 تن نیاز به دی کلسیم فسفات است و ما هم بر اساس آن عمل می کنیم بنابراین برنامه کشور را با درخواست شرکت ها به هم نمی ریزیم و اگر آنها اصرار کنند مجبور هستیم تصمیمات جدیدی بگیریم و اجرا می کنیم که معلوم نیست به صلاح آنها باشد یا نه.

آقا میری در باره اینکه آیا کمبود داروی دامی در کشور وجود دارد؟ گفت: سه شرکت داریم که 19 قلم دارو را به 8 کشور صادر می کنیم و حتی به دنبال بازارهای صادراتی جدید هستیم.

وی درباره صادرات  هم تاکید کرد:‌ نظارت بر محصولات صادراتی هم به شدت انجام می شود زیرا اگر محصول بی کیفیت صادر شود باعث بی اعتمادی آنها به محصولات ما خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشو تصریح کرد:‌ نظارت بر شرکت های داخلی هم با قدرت انجام می شود و باید استانداردهای تولید دارو رعایت شود در غیر این صورت هیچ تعارف و ملاحظه ای با هیچکس نداریم.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت سیزدهم روی دیپلماسی کار می کند با چه کشورهایی تفاهم نامه دارید؟ گفت:‌اکنون با 14 کشور و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تفاهم نامه در زمینه دیپلماسی غذایی داریم اما با 45 کشور در یکماه گذشته مکاتبه داشتیم که برخی از آنها جواب دادند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره متوقف بودن صادرات مرغ به عراق گفت:‌ با این وجود برخی از تولیدات داخلی با برچسب شرکت های عراق با به صورت غیر قانونی به این کشور وارد می شده اما هیچوقت قانونی نبوده است اما با مذاکراتی که در دولت سیزدهم صورت گرفت صادرات به عراق به صورت رسمی انجام خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com