300 کشتارگاه سنتی در سطح کشور تعطیل شده است

300 کشتارگاه سنتی در سطح کشور تعطیل شده است
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی سه سال اخیر 300 کشتارگاه سنتی در سطح کشور تعطیل شده است.
سیدمحسن دستور سه‌شنبه‌شب در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران لرستانی مبنی بر وضعیت کشتارگاه‌های کشور گفت:‌ در مجموع طی سه سال اخیر 300 کشتارگاه صنعتی یعنی 45 درصد از کشتارگاه‌های صنعتی در سطح کشور تعطیل شده است.
وی افزود: کشتارگاه‌های صنعتی در حوزه طیور کاملاً تعطیل شده‌اند و 62 مورد کشتارگاه صنعتی و پروانه‌دار نیز طی این مدت پلمب شده‌اند.
دستور یادآور شد: عمده کشتار دام سبک و سنگین و طیور در کشتارگاه‌های صنعتی در سطح کشور انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری کشتارگاه‌های صنعتی در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفته است، گفت: همه مسئولان استانی باید تلاش کنند تا این کشتارگاه‌ها جمع‌آوری و به جای آنها کشتارگاه‌های صنعتی راه‌اندازی شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی از فعالیت‌هایی که دامپزشکی انجام می‌دهد شناسایی بیماری‌های مشترک است. دستور خاطرنشان کرد: در بحث بیماری سل طی سال 91 در دام سنگین یک میلیون و 425 مورد تست سل انجام گرفته که از این تعداد هزار و 660 مورد مثبت بوده است.
وی اذعان داشت:‌ در مجموع این آمار نسبت به سال 90 در موارد مثبت کاهش چشمگیری داشته است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: در زمینه بروسلوز میزان خون‌گیری طی سال گذشته، 850 هزار مورد بوده که عمده آنها در دام سنگین انجام گرفته و 888 مورد از این تعداد مثبت بوده است که مثبت‌ها را برای کشتارگاه‌ها اعلام و معدوم سازی شده‌اند.
دستور بیان داشت: در زمینه بیماری مشمشه که یکی از بیماری‌های خطرناک است در سال گذشته 14 هزار مورد تست صورت گرفت که از این تعداد 75 مورد مثبت اعلام شد که معدوم‌سازی و غرامت آنها پرداخت شده است.
وی یادآور شد: طی سال جاری 50 هزار رأس دام در زمینه بیماری مشمشه تست‌گیری می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد:‌ در زمینه دام سبک در سال گذشته 21 میلیون رأس دام واکسیناسیون شده‌ است که هر میزانی ما بتوانیم این واکسیناسیون را خوب انجام دهیم کاهش بیماری‌های مشترک مانند تب مالت را به دنبال خواهیم داشت.
دستور افزود: طی سال گذشته 5 میلیارد تومان اعتبار غرامت دام‌های مبتلا به این بیماری‌ها بوده است.
وی گفت:‌ در همین مدت نیز 2 میلیون رأس دام سنگین واکسیناسیون شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر تولید مرغ سبز توضیح داد: کلمه سبز در واقع عنوانی تجاری است عنوان اصلی آن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است که ما هیچ محدودیتی از نظر توسعه این واحدهای مرغداری نداریم و در حال حاضر در 12 استان کشور این مرغ‌ها تولید می‌شوند و سازمان دامپزشکی از آنها حمایت می‌کند.
دستور تصریح کرد: در مجموع در سطح کشور 155 کارخانه تولید دارو فعالیت دارد و از سال گذشته تاکنون پنج قلم داروی جدید گیاهی و پنج قلم واکسن دام آبزیان و طیور در کشور تولید شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که در برخی از استان‌ها همچون ایلام و لرستان عرضه مرغ زنده به وفور دیده می‌شود، اذعان داشت: برای جمع‌آوری عرضه مرغ زنده همه دستگاه‌ها باید با دامپزشکی استان‌ها همکاری لازم داشته باشند.
وی تصریح کرد: سالانه 6 میلیون قطعه مرغ در سطح کشور توسط کشتارگاه‌های صنعتی کشتار می‌شوند. رئیس سازمان دامپزشکی کشور متذکر شد: در طول سال 10 هزار پرونده قضایی در زمینه‌های مختلف تشکیل و نوع احکامی که صادر می‌شود رضایتبخش است.
دستور در پایان یادآور شد: ما کشتار خارج از کشتارگاه‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم و این یکی از اولویت‌های این سازمان است که نقش رسانه‌ها در این زمینه نیز تأثیرگذار است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com