20 درصد دامداری ها تعطیل شد

20 درصد دامداری ها تعطیل شد
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان سمنان گفت: حدود 20 درصد دامداری های صنعتی استان در سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی متناسب نبودن هزینه و درآمد تعطیل شدند.
رضا طباطبائی عمید روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سبوس گندم به عنوان غذای دام در شرایط عادی هر کیلوگرم پنج هزار و 200 ریال بود، اما اکنون تعرفه دولتی به ازای هرکیلوگرم هشت هزار و 500 ریال است و این افزایش قیمت ها صرفه اقتصادی را از دامداران استان سمنان گرفته و برخی را به مرز تعطیلی رسانده است.
به گفته وی، جو به عنوان یکی از نهاده های دامی در شرایط عادی 9 هزار ریال بود، ولی اکنون با تعرفه دولتی 13 هزار و 500 ریال و در صورت موجودبودن در بازار آزاد هر کیلوگرم 18 هزار ریال است.
طباطبائی عمید ادامه داد: اگر به مشکلات دامداران و وضعیت اقتصادی آنها توجه بیش از پیش نشود، تعداد بیشتری از دامداری ها امسال تعطیل می شوند و ادامه این روند بر قیمت گوشت نیز اثر می گذارد.
وی تصریح کرد: با تعطیل شدن دامداری ها در سال گذشته به دلیل مقرون به صرفه نبودن و گرانی نهاده ها، قاچاق دام زنده بیشتر و عرضه گوشت در بازار کم شد ولی صادرات ادامه یافت، تداوم این روند و کم نکردن از صادرات و قاچاق دام موجب کاهش میزان عرضه گوشت در بازار و گرانی شد.

گرانی علوفه از مشکلات دامداران
طباطبائی عمید، گرانی، افزایش قیمت و کمبود علوفه را از مشکلات دامداران استان سمنان عنوان کرد و یادآور شد: تعدیل قیمت علوفه نقش مهمی در ثبات و تعدیل قیمت گوشت در بازار دارد.
وی خاطرنشان کرد: دامدار در شرایطی که مراتع وضعیت مناسب دارد، دام خود را دیرتر می فروشد، این موضوع ثبات قیمت گوشت در بازار را از بین می برد.
وی گفت: بارندگی در روزهای اخیر موجب سبز شدن و رویش علف در مراتع شده و در شرایط فعلی و گرانی علوفه این رخداد کمک کننده است، اما بی رغبتی دامداران برای فروش دام در شرایطی که مراتع علوفه خوبی دارد نگران کننده است، چرا که بر قیمت گوشت می افزاید.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان سمنان با اشاره به دامداری خرد در مناطق روستایی، بیان کرد: زنان روستایی به طور معمول 2 تا سه گاو دارند، اما سال گذشته با گرانی و کمبود علوفه و نبود صرفه اقتصادی، دست از فعالیت کشیدند.
به گزارش ایرنا، اتحادیه دامداران استان سمنان متشکل از 26 شرکت است که هر شرکت دست کم 10 عضو و برخی شرکت ها مانند شرکتی در شهرستان شاهرود یک هزار و 780 عضو دارد.
6 هزار و 700 دامدار زیر چتر اتحادیه دامداران استان سمنان قرار دارند، استان سمنان در حدود 40 واحد دامداری صنعتی دارد
 
نظرات شما
  •  

    رضا رضوی گفت : ۰۰/۰۵/۱۱

    جماعت طماع هستند دامداران
    فقط وام میگیرندو گوسفند سه قلو میزاد
    گوشتم هر روز گران میکنن

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com