1200 تن نهاده دام و طیور در انتظار ترخیص

1200 تن نهاده دام و طیور در انتظار ترخیص
هفت‌هزار تن ذرت و 500 هزار تن کنجاله سویا در بندرهای کشور وجود دارد که در صورت اختصاص ارز مرجع برای تأمین بازار مصرف به دست مرغداران می‌رسد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در نشست فعالان صنعت مرغ کشور با اعلام این مطلب گفت: ظرف سه هفته گذشته صنعت مرغ کشور با مشکلات بسیار و بحران تأمین نهاده‌ها روبه‌رو بوده است.
حسین مهربانی افزود: با وجود اینکه بخش خصوصی سهم خود را از هزینه واردات نهاده‌های دامی پرداخت کرده‌اند، ولی به فروشندگان خارجی تحویل داده شده و نهاده‌ها در مرزهای کشور منتظر ترخیص هستند.
وی خاطرنشان کرد: هفت‌هزار تن ذرت و 500 هزار تن کنجاله سویا در بندرهای کشور وجود دارد که در صورت اختصاص ارز مرجع به آن به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
مهربانی ادامه داد: در یک ماه گذشته هر کیلوگرم ذرت در بازار حدود 480 و سویا یک‌هزار تومان به فروش می‌رسد که امروز با ایجاد مشکلات ترخیصی قیمت آنها به ترتیب به یک‌هزار تومان و یک‌هزار و 600 تومان افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: بنا بر اطلاعات حاصل‌شده، تنها تا دو هفته دیگر ذخیره نهاده برای مصرف دام و طیور در کشور وجود دارد و در صورتی که در گشایش نهاده‌ها تعجیل نشود، صنعت دام و طیور کشور با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد بود.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه یادآور شد: در وضعیت فعلی که برای واردات نهاده‌ها، ارز مرجع اختصاص یافته، قیمت مرغ به‌طور معمول شش‌هزار تومان بوده است، ولی در صورتی که به واردات نهاده‌ها ارز مبادله‌ای اختصاص داده شود، نرخ تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ 10 هزار تومان، تخم‌مرغ هفت‌هزار تومان، جوجه یک‌روزه یک‌هزار و 500 تومان و مرغ زنده هفت‌هزار تومان می‌شود.
مهربانی تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد که بازار مصرف کشش خرید مرغ و تخم‌مرغ به این قیمت را نخواهد داشت و در صورت عدم اختصاص ارز مرجع به واردات نهاده‌ها، سرانه مصرف کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: مرغداران اکنون در وضعیت بلاتکلیفی، برای وضعیت تولید خود در آینده به‌سر می‌برند که در صورت اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه و تحویل نهاده‌ها به مرغداران، تولید دوباره به وضعیت باثباتی خواهد رسید.
مهربانی در واکنش به اعلام ستاد تنظیم بازار مبنی بر ترخیص نهاده‌ها از امروز گفت: "تا نهاده‌ها را به چشم خود نبینیم، این موضوع را نمی‌پذیریم و در صورتی نیز که مشکل ترخیص نهاده‌ها حل شده باشد، 10 روز زمان می‌برد تا به دست مصرف‌کنندگان برسد."
وی در پایان به این موضوع اشاره کرد که در مجموع یک میلیون و 200 هزار تن نهاده ذرت و سویا در بنادر باقی مانده‌است که بعضی از این کشتی‌ها 65 روز است که بر روی آب مانده و هزینه دموراژ بالایی را برای واردکنندگان فراهم کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com