11 درس از تجربیات در مورد مایکوتوکسین برای کاهش خطرات خوراک طیور

11 درس از تجربیات در مورد مایکوتوکسین برای کاهش خطرات خوراک طیور
مطالعه طولانی مدت در مورد مایکوتوکسین نشان داده است که کدام نوع از قارچ ها بیشترین پتانسیل ایجاد خطر در خوراک طیور را دارند و چگونه آلودگی می تواند بر اساس جغرافیا و شرایط آب و هوایی تغییر کند.
وجود متابولیت های قارچ سمی مدت طولانی است که با عدم سلامت و کاهش عملکرد در گله های طیور ارتباط مستقیم دارد. بعد از تحلیل های حاصل از یک دهه اطلاعات در مورد مایکوتوکسین، تجربیات متعدد و خاصی برای صنعت طیور به دست آمده است.
1.    بسیاری از خطراتی که برای مرغ های گوشتی و تخم گذار وجود دارد ناشی از گونه های مختلف فوزاریوم تولید کننده مایکوتوکسین می باشد که دانه ها را آلوده می کند. یکی از مهم ترین نمونه های آن بیماری بلایت در غلات است که عامل آن فوزاریوم گرامیناروم و فوزاریوم کولموروم می باشد که هر دو می توانند داکسی نیوالنول (DON) و دیگر سموم تریکوتسن و همچنین زیرالنون (ZEN) تولید کنند.
2.    این قارچ می تواند موجب پوسیدگی فوزاریومی ذرت شود همان طور که فومونیزین (FUM) موجب ایجاد فوزاریوم ورتیسیلیوید(F. verticillioides) می شود. این سه نوع مایکوتوکسین بیشترین خطرات را برای طیور در طول 10 سال گذشته ایجاد کرده اند.
 

3.    گاهی ممکن است در یک فصل میزان مایکوتوکسین ها در ذرت و غلات افزایش یابد اما اغلب روندها متفاوت است (شکل 1). ارزیابی خطر بر اساس نسبت مواد خام و نمونه های خوراک نهایی که در آن سطح حداقل یک نوع مایکوتوکسین بالاتر از آستانه خطر بوده است (جدول 1) نوسانات آشکار طی سال های مختلف را نشان می دهد.
4.    خطر موجود برای خوراک نهایی اغلب الگوی ذرت را برای نوسانات شش ماهه در هر کدام از قاره ها دنبال می کند که در شکل 1 نشان داده شده است. این موضوع اهمیت ذرت را در جیره غذایی طیور نشان می دهد. با توجه به مواد خوراکی منطقه ای، میزان ذرت در خوراک نیز تحت تاثیر میزان مایکوتوکسین غلات و دیگر منابع خوراک قرار می گیرد.


.    بایندرها برای حفاظت کامل در مقابل مایکوتوکسین های رایج کافی نیستند. با این حال یک محصول تایید شده می تواند به طور ایمن و موثر افلاتوکسین ها را محدود کند؛ استراتژی جذب در مقابل داکسی نیوالنول، زیرالنون و فومونیزین تاثیر کمتری دارد. با توجه به وقوع این مایکوتوکسین های مهم، یک استراتژی موثر زیست دگرگونی ترجیح داده می شود.
6.    شرایط آب و هوایی به صورت گسترده زمینه های رشد خطر مایکوتوکسین را مشخص می کند.بارش باران تاثیر خاصی دارد زیرا آلودگی قارچی به وجود می آورد اما زمان آن نیز مهم است.
در سال محصولات غلات در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان زیادی DON ایجاد کرد زیرا بارش باران ها در زمان گل دادن دانه ها اتفاق افتاده بود. برای مثال این خطر در جنوب آلمان بیشتر از شمال آن بوده است، زیرا الگوهای آب و هوایی متفاوت است. خطری که در سال 2016 برای ذرت در اروپا  به وجود آمد افزایش ناگهانی نداشته اند زیرا بارش باران با دوره کاکل آوری ذرت همزمان است، اگرچه میزان خطر آن برای مایکوتوکسین ها نسبت به نیمه دوم سال هنوز کمی بالاست. اختلاف آب و هوا بر اساس منطقه – عامل مهم در الگوهای مایکوتوکسین- به معنای این است که مراقبت در مقابل تهدیدهای رایج و غیر منتظره تضمین شده است.
7.    با توجه به تغییر در سطح و نوع مایکوتوکسین هایی که چندین بار در بخش های  مختلف منطقه رخ می دهند، نظارت مهم تلقی می شود و استراتژی هایی که برای مقابله با تهدیدات مایکوتوکسین وجود دارند باید برای طیف وسیعی از آن ها تایید شوند.
8.    ترکیبی از داکسی نیوالنول و فومونیزین می تواند وقوع و شدت کوکسیدیوس را در طیور بدتر نماید.
9.    خطر سطح پایین به معنای نبود خطر نیست. حتی در کشوری نسبتا کوچک مانند اتریش، میان سطح DON موجود در ذرت تفاوت های عمده ای وجود دارد که از نظر آماری با بارش باران در زمان کاکل زدن ذرت ها مرتبط است. این بدان معناست که حتی در زمان هایی که بارش باران کمتر از میزان متوسط است، باز هم باید مراقب وجود مایکوتوکسین ها در بسته های خوراک انفرادی باشیم.
10.    بعضی از مواد می توانند غافلگیرکننده باشند. خطر وجود مایکوتوکسین ها در سویا اغلب پایین است اما در برخی از مناطق آمریکای جنوبی در سال 2016 خطر بالای آن ثبت شده است که به طور عمده به دلیل رطوبت بسیار بالا در فصل برداشت محصول بوده است. میزان بالای مایکوتکسین ها در سویا در مناطق دیگر نیز یافت می شود. در نتیجه این نوع خوراک نیز نیاز به دقت دارد.
11.    بعضی مناطق هم وجود دارند که غافلگیرکننده هستند. آزمایش دقیق افزایش خطر مایکوتوکسین در سال 2016 در خوراک نهایی آمریکای جنوبی (شکل 2) نشان می دهد که فومونیزین ها و داکسی نیوالنول خطرات بسیار بزرگی را ایجاد می کنند. افزایش شیوع آن ها شامل افزایش آن ها در نمونه هایی با آلودگی بالا می شود.
12.    دانه های تقطیر خشک شده همراه با محلول (DDGS)نیازمند بررسی است. DDGS منبع خوراک با ارزش بالا اما با هزینه پایین هستند. وجود مایکوتوکسین در DDGS از طریق یکی از سه فاکتور در مقایسه با ذرت یا غلات اصلی افزایش می یابد. به همین دلیل، تولیدکنندگان اغلب در مورد کیفیت دانه گزینشی برخورد می کنند اما نتایج مطالعه نشان می دهد که 90 درصد نمونه هایDDGS حداقل یک مایکوتوکسین بالاتر از آستانه خطر دارد. اگر DDGS بخش چشمگیری از جیره غذایی را تشکیل شود، علت های بیشتری برای ارزیابی دقیق آن وجود دارد.

 
نظرات شما
  •  

    ابراهیم محمدی گفت : ۹۶/۰۸/۲۹

    با سلام متن بسیارخوبی است ولی اینجانب بدلیل اینکه محقق مرکزتحقیقات هستم نیازبه منابع مقاله دارم اگر لطف فرمایید ارسال نمایید با تشکرو سپاس

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com