10 نکته برای کاهش رطوبت بستر در سالن های پرورش جوجه گوشتی

10 نکته برای کاهش رطوبت بستر در سالن های پرورش جوجه گوشتی
در این مقاله به راه کار های عملی برای بهبود بخشیدن به وضعیت بستر جوجه های گوشتی پرداخته شده است.
از مزایای بستر خشک کمک به بهداشت جوجه ها ، پایین آمدن سطح گاز آمونیاک در سالن و همچنین کاهش خطر ایجاد تاول و سوختگی های سینه که در نهایت موجب کاهش بازار پسندی خواهد شد می توان نام برد.
داشتن یک بستر عاری از رطوبت امری است که فقط با پیشگیری امکان پذیر میباشد، در واقع اگر شما صبر کنید تا بستر شکل کلوخه ای به خود بگیرد و پس از آن، مدت زمان کارکرد هواکش ها را افزایش دهید  بی فایده خواهد بود.
وقتی بستر به حالت کلوخه ای درآمد معمولا زمان هواکش ها را 15 الی 30 دقیقه افزایش می دهیم و با این وجود روز ها وهفته ها زمان برای از بین رفتن رطوبت ایجاد شده، نیاز است، بنابراین دراین شرایط میبایست زمان کارکرد هواکش ها را دو تا سه برابر کنیم تا اثر قابل توجهی روی بستر گذاشته شود که این کار مستلزم مصرف برق و افزایش هزینه های تولید خواهد بود و علاوه بر آن برای محیط زیست نیز زیان آور میباشد.
با توجه به مشکلاتی که اشاره شد در این مبحث  10 نکته کاربردی را برای کنترل رطوبت بستر که امروزه  به یک معذل پر هزینه در صنعت طیور مخصوصا در آب و هوای سرد تبدیل شده اشاره خواهیم کرد.
1 : پس از اتمام دوره  جوجه ریزی به محض تخلیه مرغ از سالن ، بستر کلوخه شده را به طور کامل خارج کنید : عمل کنترل رطوبت بستر دقیقا از فردای انتقال جوجه های گله قبلی به کشتار گاه و خالی شدن سالن آغاز خواهد شد ، عمل خالی کردن سریع بستر این اجازه را به بستر خواهد داد تا تحت تاثیر هوا کاملا خشک شود.
2 : سالن را گرم نگه دارید : تا جای ممکن سعی کنید در زمان خالی بودن سالن (بین دو دوره) سالن را گرم نگه دارید. درجه حرارت ایده آل برای این زمان 32 درجه سانتی گراد میباشد که به طور کامل از ایجاد رطوبت بستر جلوگیری خواهد کرد اما از آنجایی که این درجه حرارت کاربردی نیست ، یک راهکار کاربردی بسته نگه داشتن درب های سالن در طول شب و روشن کردن یک یا دو هواکش برای یک دوره کوتاه میباشد.  در صورتی که در طول روز هوای بیرون سالن نسبتا گرم بود تعدادی از هواکش ها را روشن کرده تا به حذف رطوبت کمک کند این کار مستلزم صرف انرژی میباشد اما مطمئنا مقرون به صرفه تر از گرما دادن به جهت خشک کردن دوباره بستر برای ورود جوجه های گله بعدی می باشد.{tor_sutitle}داشتن یک بستر خشک فقط با پیشگیری ممکن است.{/tor_sutitle}
3 : هواکش ها را در زمان خالی بودن سالن (بین دو دوره) روشن نگه دارید : حرکت هوا در سرتا سر بستر یکی از راه های زمانبر اما مفید برای حذف رطوبت خواهد بود بنابراین با روشن نگه داشتن هواکش ها در زمان خالی بودن سالن اجازه بدهید رطوبت به طور کامل از بستر خارج شود.
4: جلوی درزهای سالن که موجب نشت هوای سرد به داخل می شود را بگیرید : احتمالا شما نیز متوجه این امر شده اید که کلوخه شدن بستر بیشتر در مناطق سرد رخ میدهد ، جا هایی مثل کنار دیوار ها ، انتهای سالن و ... این موضوع بدین علت است که هوای سرد مانع انتقال رطوبت ازبسترمیشود . عمل تهویه نه تنها باعث تازه شدن هوا بلکه باعث میشود هوای تازه و گرم در سطح بستر حرکت کند.
5 : در زمان گرما دادن اولیه سالن هواکش ها را روشن کنید : در زمان گرما دادن اولیه سالن و آماده سازی آن برای ورود جوجه ها ، با روشن کردن یک یا دو هواکش به حذف کامل رطوبت کمک خواهید کرد. فراموش نکنیدکه این امر به ویژه در سالن های با بستر تازه (تعویض شده ) باید انجام شود.
6 : تنظیم و تمیز کردن سیستم های آبخوری : سیستم های آبخوری خود را مدیریت کنید. زیرا با بالا بودن بیش ازحد ارتفاع آبخوری ها و یا بالا بودن فشار آب در آنها رطوبت اضافه ، به بستر افزوده خواهد شد. از تمیز بودن خطوط آبخوری اطمینان حاصل کنید باقی ماندن آب درلوله های آبخوری می تواند دلیلی برای چکه کردن آب از آبخوری ها باشد.
7 : استفاده از جریان هواکش ها در سراسرگله : تنظیم بودن هواکش ها بسیار حائز اهمیت است زیرا ، جریان هوا توسط هواکش ها به دو طریق به حذف رطوبت بستر کمک خواهدکرد. در درجه اول  هوای خشک و گرم را از زیر سقف به سطح زمین ( محل زندگی پرنده ها ) خواهد آورد  و همچنین با آرامی هوا را در سراسر سطح بستر حرکت داده و افزایش چشمگیری در میزان حذف رطوبت از بستر خواهد داشت.
8 : رطوبت نسبی را چک کنید : برای پی بردن به درست یا نادرست بودن تهویه سالن ، رطوبت نسبی را چک کنید. رطوبت نسبی ایده آل بین 50 تا % 60 میباشد و در صورتی که حدود %70 درصد باشد به احتمال زیاد هواکش ها روی درجه حداقل بوده و سریعا باید افزایش یابند.
9 : استفاده از تفاوت روز و شب : زمان کارکرد هواکش ها را در طول روز افزایش دهید زیرا درجه حرارت و رطوبت نسبی خارج سالن در طول روز بیشتر از شب خواهد بود.
10 : زمان کارکرد هواکش ها را دست و دل بازانه افزایش دهید : از آنجایی که عمل تهویه برای حذف رطوبت نیازمند به زمان است ، در صورت لزوم به تهویه بیشتر ،  زمان کارکرد هواکش ها را تا جای ممکن افزایش دهید.

SOURCE :
Poultry International, January 08 www.WATTpoultry.com
By: Dr.Michael Czarick, associate professor, Department of Biological and Agricultural Engineering, University of Georgia, USA.
 This article was first published in watt poultry USA.
 
نظرات شما
  •  

    ابوذرسياه چشم گفت : ۹۲/۱۰/۰۸

    اطلاعات اوليه خوبي هستند

    پاسخ...
  •  

    اسدالله عبدالهی گفت : ۹۲/۱۰/۱۸

    با سلام و خداقوت
    از مطالب و کاربردی شماو از مسئولین سایت کمال تقدیر و تشکر را دارم .
    عندا... ماجور باشد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com