گرسنه ماندن صنعت مرغداری خراسان شمالی با تامین قطره چکانی دان

 گرسنه ماندن صنعت مرغداری خراسان شمالی با تامین قطره چکانی دان
طی دو سال گذشته قیمت مرغ با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بوده، اما با این وجود و مشکلات فراوان مرغ‌داران خراسان شمالی دست از تولید برنداشتند.
با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم بازار مرغ اشباع شده و در این وضعیت صنعت طیور به ‌شدت متضرر شده که لازم است تدبیری جدی اندیشیده شود.
انگار دردسرها و مشکلات مرغ‌داران خراسان شمالی تمامی ندارد و با ادامه این وضعیت شاهد تعطیلی یکی پس از دیگری مرغ‌داری‌های استان خواهیم بود.

اداره کل پشتیبانی تبدیل به دلال شده است

ابراهیم محمدی یکی از مرغداران خراسان شمالی با اشاره به اینکه مشکلات مرغداران این استان همیشگی بوده و در هر دوره جوجه ریزی با یک مشکل مواجه بوده اند، گفت: اما در این دور از جوجه ریزی مشکلات حادتر شده است.
وی افزود: تامین جوجه یک روزه با قیمت مناسب یکی از مشکلات اساسی دور گذشته جوجه ریزی بوده است به طوری که هر قطعه جوجه با قیمت 2700 تا 3000 تومان خریداری شد اما قیمت در این دور شکسته شد و مرغداران توانستند هر قطعه جوجه یک روزه را با قیمت یک هزار و 300 تا یک هزار و 500 تومان خریداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه در این دور از جوجه ریزی تامین نهاده ها و قیمت بالای آن ها مرغداران را به شدت نگران و مضطرب کرده است، ادامه داد: قیمت سویا و ذرت در این دور از جوجه ریزی در مقایسه با دور قبل حدود 40 درصد افزایش یافته است که رقم بسیار بالایی است.
محمدی اظهار کرد: اداره کل پشتیبانی امور دام این نهاده ها را در دور گذشته جوجه ریزی خریداری کرده و در انبارها ذخیره دارد و در حال حاضر با قیمت فعلی دلار در اختیار مرغدارها قرار می دهد و عملا تبدیل به یک دلال شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرورش دهنده مرغ، دان مورد نیاز را با قرض گرفتن پنج تن از یک مرغدار و پنج تن از دیگری تامین می کند.
وی تصریح کرد: هزینه تمام شده تولید یک قطعه مرغ در یک دوره 45 روزه در گذشته حدود هشت هزار تومان بوده اما این رقم به 10 هزار تومان در این دوره رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از صاحبان واحدهای پرورش مرغ در این استان واحدهای خود را با تسهیلات بانکی ایجاد کرده و باید ماهانه مقدار زیادی از اقساط را پرداخت کنند، تاکید کرد: اگر این روند ادامه یاید تولید برای آن ها مقرون به صرفه نخواهد بود و باید واحدهای خود را تعطیل کنند.
محمدی تصریح کرد: ادامه این روند برای واحدهایی که بدون وام هستند نیز سر به سر در می آید و سودی عاید مرغدار نمی شود.

تاجرهای فروش سویا و ذرت نسیه کار نمی کنند
سبحانی یکی از مرغداران خراسان شمالی و بازرس اتحادیه مرغداران استان نیز در ادامه، گفت: هم اکنون خرید از تاجرهای ذرت و سویا باید به صورت نقدی انجام شود، البته در گذشته نیز خرید به صورت نقدی بود اما آن ها فرصت چند روزه ای را برای ارسال پول به مرغدار می دادند.
وی افزود: اما در حال حاضر این فرصت چند روزه نیز به علت افزایش قیمت ها از سوی تاجر داده نمی شود و مرغدار باید پول نقد برای خرید نهاده های مورد نیاز داشته باشد.

مرغدارهای استان به خاک سیاه نشسته اند
عباس پور رئیس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی بیان کرد: جوجه های واحدهای پرورش مرغ این استان گرسنه اند.
وی با اشاره به اینکه قیمت های نهاده های پرورش طیور به شدت افزایش یافته است، افزود: هم اکنون سویا با قیمت 2800 تومان به دست مشتری می رسد این درحالیست که این رقم در گذشته 1900 تومان بوده است.
وی قیمت کنونی ذرت را 1850 تومان بیان کرد و ادامه داد: این رقم در گذشته 1230 تومان بوده است.
عباس پور خاطرنشان کرد: قیمت نهاده های پرورش طیور روز به روز بالا می رود این درحالیست که قیمت مرغ روز به روز کاهش می یابد.
به گفته وی قیمت هر کیلوگرم مرغ در حال حاضر پنج هزار تومان بوده که این عدد در گذشته 5500 تومان بوده است.
وی ادامه داد: باید قیمت هر کیلوگرم مرغ به 5750 تومان برسد تا در این شرایط مرغ دار ضرر نکند.
این مقام مسئول تصریح کرد: بالا رفتن قیمت نهاده ها از یک سو، مشکل تامین نهاده ها از سوی دیگر موجب شده تا مرغدار با چالش مواجه شود بطوریکه در حال حاضر افراد توزیع کننده نهاده ها پول را دریافت می کنند اما قول بارگیری و ارسال بار را نمی دهند.
به گفته وی هم اکنون نهاده های مورد نیاز طیور در کشور موجود است اما تفاوت قیمت ها و ... سبب شده تا در بارگیری تعلل ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: یک دوره جوجه ریزی 45 روز است و مرغدارانی که در این دور از جوجه ریزی  وارد عرصه شدند گرفتار شده اند ب‌طوریکه پول برای خرید بار ارسال شده اما باری هنوز برای آن ها از بنادر جنوبی کشور ارسال نشده است.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با اشاره به اینکه 25 روز از این دور از دوره جوجه ریزی گذشته و هنوز خبری از بار نیست، گفت: جوجه ها گرسنه اند، مرغداران به خاک سیاه نشسته اند و جوجه ها و مرغدارها با یکدیگر گریه می کنند.
وی تصریح کرد: البته مقداری نهاده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان به مرغداران استان کمک شد اما این مقدار پاسخگوی نیاز مرغداران استان نیست.

اداره کل پشتیبانی امور دام استان حتی یک دان را خارج از ضابطه توزیع نکرده و نمی کند
جواد شریعتی سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی نیز در ادامه گفت:  تنظیم بازار و حفظ ذخایر استراتژیک دو وظیفه اصلی این اداره است.
وی تاکید کرد: این شرکت تامین کننده نیست بلکه تنظیم کننده است و میزان اختصاص نهاده ها به مرغدار و یا دامدار و قیمت آن نیز بر اساس دستورالعملی است که از تهران اعلام می شود.
به گفته وی میزان سهمیه توزیع نهاده های پرورش طیور در استان ها بر اساس میزان جوجه ریزی انجام شده و ظرفیت مرغداری ها از تهران اعلام می شود.
شریعتی با بیان اینکه میزان نهاده های مورد نیاز یک دوره جوجه ریزی در این استان حدود پنج هزار تن است، اظهار کرد: هیچ گاه سهیمه اختصاص داده شده به این اداره کل برای تامین کل نیاز مرغداران استان تکاپو نمی کند.
وی افزود: از سوی دیگر خود اتحادیه مرغداران در سال 77 اعلام کردند و گفتند که نمی خواهند اداره کل پشتیبانی امور دام تامین کننده نهاده ها باشد و فقط این شرکت امر تنظیم بازار را انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه این اداره کل نمی تواند انبارهای خود را به علت اینکه فشار بر روی مرغدارها وجود دارد، خالی کند، ادامه داد: اداره کل پشتیبانی امور دام استان به هیچ عنوان حتی یک دان را خارج از ضوابط توزیع نکرده و عرضه نخواهد کرد.
این مقام مسئول با تصریح بر اینکه سهمیه های سوخته زیادی وجود داشت که به علت عدم همراهی مرغداران خراسان شمالی به استان جذب نشد، اظهار کرد: مرغداران استان می توانستند با پیگیری هایی که انجام دهند 300 تن ذرت را از انبارهای استان گلستان، 500 تن سویا از انبارهای کرمانشاه و 30 تن سویا را از انبار استان سمنان جذب کنند که این امر انجام نشد و تمامی این سهمیه ها طی یکی دو ماه گذشته سوخت.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مرغدارها تمایلی به جذب این سهمیه ها نداشته اند؟ بیان کرد: آن ها تفاوت قیمت را علت این امر بیان می کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اما هزینه بارگیری نهاده ها از بنادر جنوبی کشور نسبت به جذب آن ها از استان هایی همچون گلستان بیشتر است؟ گفت: این امر برای ما نیز جای سوال دارد که چطور کرایه حمل بندر را می دهند اما کرایه استان گلستان و سمنان را نمی دهند.
سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی تاکید کرد: در حال حاضر اداره کل پشتیبانی امور دام 90 درصد موجودی سویا و ذرت خود را به مرغدارها اختصاص می دهد این درحالیست که گاودارها نیز سهمی دارند اما آن بازهم گلایه می کنند و انتظار آن ها بر این است که تمامی آنچه که در انبارها موجود است به آن ها اختصاص یابد که هیچ گاه موجودی انبارها تکاپوی نیاز آن ها را نمی کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com