کاهش 80 درصدی تولید و تلفات دام با گسترش طاعون نشخوارکنندگان کوچک

 کاهش 80 درصدی تولید و تلفات دام با گسترش طاعون نشخوارکنندگان کوچک
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی به شدت مسری است و در گله‌هایی که واکسن دریافت نکرده باشند با اولین برخورد گله‌های گوسفند و بز با این بیماری، کاهش تولید و تلفات ۵۰ تا ۸۰ درصدی به بار می‌آید .
محمد راه انجام  اظهار کرد: بیماری   PPR  یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی به شدت مسری است و در گله‌هایی که واکسن دریافت نکرده باشند با اولین برخورد گله‌های گوسفند و بز با این بیماری، کاهش تولید و تلفات ۵۰ تا ۸۰ درصدی به بار می آید .
وی افزود: مهمترین علائم این بیماری شروع ناگهانی تب، افسردگی، سختی تنفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، تورم و زخم دهان، سرفه، آنتریت، پنومونی و اسهال بدبو است که با ایجاد تلفات بالا در دام های جوان، تحمیل هزینه های درمان و افت تولید در گله، خسارات اقتصادی قابل ملاحظه ای به وجود می آورد  .
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان بیان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود ولی در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات‌وحش وارد خواهد شد.
راه انجام ادامه داد: اجرای طرح واکسیناسیون در کانون‌های سال‌های گذشته، دام‌های واقع در حاشیه مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش و جمعیت‌های پرتراکم از اقدامات پیشگیرانه شبکه دامپزشکی شهرستان در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.
وی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال ۱۲ هزار و ۳۴۵ رأس دام سبک در ۲۷ واحد دامی در معرض خطر شهرستان نهبندان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند .
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان  به دامداران توصیه کرد با رعایت شرایط بهداشتی از جمله کنترل تردد افراد متفرقه، کنترل تردد خودروها و همچنین رعایت اصول قرنطینه ای در مورد دام‌های تازه وارد به گله، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده، حذف دام‌های مبتلا و معدوم سازی بهداشتی دام های تلف شده، ضد عفونی اطراف دامداری و داخل دامداری با مواد ضد عفونی کننده موثر، بیماریابی و اطلاع رسانی به موقع به شبکه دامپزشکی در راستای کنترل بیماری به یاری شبکه دامپزشکی آمده و از بروز خسارات اقتصادی جلوگیری کنند .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com