وقفه در واردات باعث گرانی فرآورده‌های دامی شد

 وقفه در واردات باعث گرانی فرآورده‌های دامی شد
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش تولید محصولات دامی صحت ندارد، گرانی را متاثر از وقفه در واردات علوفه عنوان کرد.
علی صابری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه تولیدکنندگان بالا بودن قیمت علوفه را عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده می‌دانند،چه برنامه‌ای برای کنترل بازار دارید گفت:‌ برای تولید 18 میلیون تن محصولات دامی ناگزیریم بخش قابل توجهی از علوفه مورد نیاز را به صورت متراکم که سالانه 7.5 تا 8 میلیون تن است،وارد کنیم.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: وقفه در روند واردات عامل مستعد کننده برای افزایش قیمت است، زیرا با کاهش عرضه، تقاضا هم وجود دارد و قیمت محصول در بازار افزایش می‌یابد.
صابری گفت:‌ با توجه به اینکه سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است در نشست‌هایی که برگزار می‌شود باید زارعین و کشاورزان تشویق به تولید علوفه مورد نیاز کشور شوند.
وی در پاسخ به اینکه آیا ظرفیت تولید علوفه به میزانی که وارد می‌شود در کشور وجود دارد و آیا می‌توان به الگوی کشت مناسب این میزان را در داخل تولید کرد؟ گفت: امکان تامین تولید در داخل با استفاده از روش‌هایی که چند سال اخیر برای استفاده بهینه از آب و خاک در کشور معمول است وجود دارد و دولت هم اعتبارات خوبی بدین منظور در نظر گرفته است.
صابری گفت:‌ امیدواریم جهت‌گیری تولید به شکلی باشد که تامین‌کننده نیاز داخلی باشیم؛ در غیر این صورت برای تامین کسری این نیاز مجبور به واردات خواهیم بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت علوفه نسبت به چندماه گذشته افزایش داشته است؟ گفت: آنچه که در سطح جامعه مشهود است افزایش قیمت وجود داشته و امروز زبانزد خاص و عام است و تولیدکنندگان در همه مجالس و محافل به آن اشاره دارند.
صابری در پاسخ به پیش‌بینی آینده گفت:‌ امیدوارم با توجه به تصمیم‌هایی که دولت در زمینه واردات و توزیع نهاده به قیمت نازل‌تر دارد،شرایط به قیمت 6 الی  7 ماه گذشته برگردد و علوفه ارزان در اخیتار تولیدکنندگان قرار گیرد.
وی در پاسخ به اینکه برخی اعلام می‌کنند به دلیل تغذیه نامناسب دام‌ها به کشتارگاه‌ها می‌رود و حتی تولید شیر خام هم کمتر شده است؟ گفت:‌ آنچه مسلم است دام‌های پرتولید ما علوفه مغذی و ارزش غذایی بالا نیاز دارند؛ بدیهی است اگر تامین نشود افت در تولید دام ایجاد خواهد شد و این حرف هم غیرکارشناسی نیست؛ اگر در دام‌های پرتولید بتوانیم علوفه مغذی تامین کنیم می‌توانیم به رکوردهایی که در پتانسیل ژنتیکی آن دام وجود دارد برسد.
صابری اضافه کرد: احتمال دارد برخی دامداری‌ها با توجه به گله خودشان کاهش تولید شیر داشته باشند ولی در حالت کلی عمومیت ندارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com