ورود کاکتوس‌ها به جیره غذایی دام‌ها

 ورود کاکتوس‌ها به جیره غذایی دام‌ها
کاکتوس آپونیا گونه‌ای از خانواده ساکولنت‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند به‌عنوان غذا در خوراک دام وارد شود و در این راستا قراردادهای خوبی با معاونت امور دام منعقد شده است.
کاکتوس از گیاهانی است که در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرده، اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان پراکنده شده است و از آنجا که این گیاه به‌عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کند، می‌تواند شرایط خشکسالی را پاسخگو باشد. این گیاه از خانواده ساکولنت‌ها است و بیش از چهارهزار و ۵۰۰ نوع دارد که کاکتوسی که همه مردم آن را می‌شناسند، یکی از انواع این گونه محسوب می‌شود. ساکولنت‌ها می‌توانند به‌عنوان غذای انسان و دام‌ها در آینده‌ای نزدیک محسوب شوند که در شرایط حاضر بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی به‌عنوان خوراک اصلی از آن بهره می‌برند که قرار است به‌تازگی یکی از انواع اسکولنت‌ها به عنوان غذای دام در کشور به مصرف برسد.

صادرکننده برتر محصولات گلخانه‌ای، گفت: ساکولنت‌ها آب کمی مصرف کرده و در شرایط آب و هوایی کشور سازگار هستند و این گروه حدود سه سالی است که تولید تجاری را آغاز کرده‌اند.
حسین جعفرزاده بیان کرد: در سال گذشته بالاترین نشان ملی بهره‌وری به شرکت بین‌المللی "فدک‌گل" اختصاص یافت و از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز بالاترین نشان ملی بهره‌وری به این گروه اختصاص یافت.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار میلیون یورو از تولید این گیاه در کشور صادرات داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۱۰ میلیون یورو برسد.
جعفرزاده عنوان کرد: بیش از ۲۵۰ گلخانه در سراسر کشور انواع ساکولنت‌ها را تولید می‌کنند و در آینده ای نزدیک قرار است در چابهار کاکتوس‌های خوراکی برای مصرف علوفه دام تولید شود.
وی یادآور شد: با همکاری معاونت امور دام جهاد کشاورزی سطحی معادل سه‌هزار هکتار برای تولید کاکتوس خوراکی اختصاص یافته است که بخشی از آن به‌صورت آزمایشی کشت شده و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی شاهد ورود تولیدات این گونه به‌عنوان خوراک دام باشیم.
صادرکننده برتر محصولات گلخانه‌ای تأکید کرد: صادرات این محصول و میوه‌های خوراکی آن از برنامه‌های این طرح محسوب می‌شود که امیدواریم بتواند بخش اعظمی از خوراک علوفه را که از معضلات دامداران محسوب می‌شود، پاسخگو باشد.
جعفرزاده خاطرنشان ساخت: وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را برای تولید این گونه صادر کرده است تا بتوانیم شاهد تولید انبوه آن در کشور باشیم.

حمایت سازمان نظام مهندسی کشاورزی از پرورش‌دهندگان کاکتوس

وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز تاکنون بازدیدهایی از ۱۰۰ گلخانه فعال داشته است و به‌دلیل بهره‌وری بالا، بالاترین نشان بهره‌وری کشور به این گروه که متشکل از ۲۰ هزار نفر نیرو در سراسر کشور است، اعطا شده است.
جعفرزاده اظهار کرد: پرورش ساکولنت‌ها به‌طور مستقیم برای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و به‌صورت غیرمستقیم خواهد توانست برای بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

وی پرورش این گیاه را مدت‌دار برشمرد و افزود: در حال حاضر سن گیاهان تولیدشده سه سال است، اما تا ۱۵ سالگی نیازمند آن هستیم که کارشناسان این گروه، آموزش‌های لازم را به گلخانه‌داران برای پرورش بدهند.
صادرکننده برتر محصولات گلخانه‌ای درباره ارزش افزوده‌ای که ساکولنت‌ها برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کنند، گفت: ساکولنت‌ها نسبت به شرایط کم‌آبی مقاوم بوده و از گیاهان کم‌آفت و کم‌هزینه هستند. در عین اینکه در یک مترمکعب می‌توان یک‌هزار عدد را به‌صورت خزانه تولید کرد.

تولید تجاری، قیمت کاکتوس را از ۷۰ هزار به ۴۰۰۰ تومان رساند
جعفرزاده بیان کرد: آپونیا یکی از گیاهان معمول این خانواده محسوب می‌شود که در سال گذشته در بازارهای داخلی با قیمت ۷۰ هزار تومان قابل خرید بود که البته به‌صورت قاچاق وارد شده بود، اما با تولید این گونه در داخل کشور توانستیم قیمت را به پنج‌هزار تومان برسانیم، در حالی که قیمت تمام‌شده برای تولیدکنندگان حدود یک‌هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین سوددهی بالایی برای تولیدکنندگان خواهد داشت و صادرات این گونه می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۷ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت ساکولنت‌ها رفته است و توسط ۲۵۰ نفر از کارشناسان گروه اداره می‌شود و پیش‌بینی می‌ِکنیم که تا پایان سال این سطح به ۲۰۰ هکتار برسد.
شرکت بین‌المللی فدک‌گل در شش کشور روسیه، اندونزی، چین، آذربایجان، گرجستان و ایران به ثبت رسمی رسیده است و قصد دارد با پرورش انواع کاکتوس خوراکی و تزئینی، راه ورود این گونه را باز کند.
این گروه بین‌المللی به‌دلیل در اختیار داشتن بهره‌وری بالا توانست بالاترین نشان بهره‌وری را در سال گذشته به خود اختصاص دهد و با معاونت های امور دام و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز قراردادهایی را برای تولید خوراکی و تزئینی ساکولنت‌ها منعقد کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com