نگرانی های صنعت مرغداری در آینده ای بسیار نزدیک ( بخش اول )

 نگرانی های صنعت مرغداری در آینده ای بسیار نزدیک ( بخش اول )

علی حسینی - میزگردی تحت عنوان بررسی مشکلات صنعت مرغداری و نگرانی های صنعت توسط موسسه I.T.P برگزار گردید که در آن کارشناسان صنعت مرغداری و مدیران تعدادی از انجمن ها، اتحادیه و یا تعاونی های اجرایی کشور حضور داشتند و به بررسی مشکلات صنعت مرغداری و چالش هایی که در آینده ای نزدیک با آن ها مواجه خواهیم شد پرداختند که طی چند بخش، آن را به استحضار شما می رسانیم. همچنین اعلام می گردد فیلم این میزگرد نیز طی چند قسمت در بخش فیلم سایت موسسه I.T.P با آدرس اینرنتی www.ITPNews.com قرار می گیرد . بنابراین طی روزهای آینده، چند بار به این بخش سر بزنید.
عمده ترین مشکلی که به نظر می رسید تمام سران تشکل ها از آن نگران می باشند، مشکل تامین نهاده جهت فارم های پرورشی بود. مشکلی که به جرات می توان گفت استقلال تولید داخلی و تامین پروتئین مصرفی مردم را شدیدا به خطر خواهد انداخت.زمان، زمانی نیست که برای تامین گوشت مرغ بتوان به واردات روی آورد، زمان زمانی نیست که تولید کننده بتوانند مانند چند سال گذشته با تحمل فشار قیمت نهاده ها، محصولی با قیمت کم و شاید اندکی سود، مقدور به ادامه تولید باشد. چرا که بانکها تحریم هستند؛ اوضاع ارز و قیمت حمایتی در برزخی غیر قابل پیش بینی قرار دارد.تولید در ماه های آینده فراوان خواهد بود، اما نهاده ای برای پروش جوجه تخمگذار و یا گوشتی وجود ندارد، بنابراین تولید رو به کاهش خواهد رفت و دست التماسی واردات بالا می رود و معلوم نیست دوستانی که تا دیروز دوست بودند و امروز در حال بررسی جایگزین نفت ایران و یا کاهش قیمت فروش نفت می باشند، در آن روز چطور با ما برخورد خواهند کرد؟
مهندس یوسفی - رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی - با ذکر تاریخچه و چرایی تشکیل شرکت پشتیبانی امور دام، اعلام داشت : ما تشکل ها خواستیم تا شرکت پشتیبانی امور دام تاسیس شود تا بتوانیم نهاده های مورد نیاز تولید را قبل از تولید و یا در زمان تولید تهیه کنیم تا بتوانیم تعهدات خود را به دولت، برای تامین گوشت مرغ مورد نیاز و سفارش داده شده ، انجام دهیم.
وی با ذکر مطالب فوق ادامه داد که در گذشته که شرکت اقدام به پرداخت ارز حمایتی جهت تامین نهاده ها نمود ( ارز 175 تومانی ) ذرتی که باید کیولیی 25 تومان به ما میداد، 50 تومان در اختیار ما قرار داد و در عین حال هم تهمت گران فروشی به ما زده می شده که چرا قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ بالا می باشد و ادعا می کردند که ما در حال حمایت از شما هستیم و باید قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ این میزان باشد و این در حالی بود که ما هیچ زمانی رنگ و بوی حمایت را ندیدیم و اعلام داشتیم که خواهش می کنیم این ارز 175 تومانی را از ما بگیرید.
مهندس یوسفی ادامه داد: چرا بخش مرغداری و کشاورزی نباید از حقوق قانونی و صنعتی خود استفاده کند؟ چرا نباید ارزی که سایر صنایع دریافت می کنند را دریافت نماید؟ چه اشکالی در صنعت مرغداری و عملکرد ما وجود دارد که تمام حقوق ما به سادگی از ما گرفته می شود؟.وی گفت: در گذشته از شرکت پشتیبانی درخواست کردیم که مابه التفاوت قیمت ارز آزاد و دولتی را بدون اختصاص سود و بهره و در شکل تسهیلات بانکی در اختیار بخش خصوصی و خود ما قرار دهد و ما ضمن تعهد بازپرداخت 10 ساله آن متعهد می شویم که صنعت مرغداری را خودمان سازماندهی کنیم، خودمان توسعه دهیم، خودمان ذخیره سازی مناسب را انجام دهیم و ...
وی یادآور شد که متاسفانه دولت تا امروز نسبت به آنچه از صنعت مرغداری دریافت نموده است، کمترین کمکی که قابل توجه باشد و حق صنعت مرغداری باشد را انجام نداده است و با این شکل تصمیم گیری و این شکل عملکرد، امروز شرکت پشتیبانی امور دام بیش 1300 میلیارد تومان بدهی دارد.یوسفی اعلام کرد: امروز قیمت مرغ زنده همانند قیمت آن در 2 و 3 سال گذشته می باشد در حالیکه ذرت 250 تومانی، امروز 600 تومان است و این مرغدار ایرانی است که با تمام این مشکلات و با استفاده از توانمندی های خود، گوشت مرغ را به دست مصرف کننده می رساند و شما می توانید با مقایسه میزان افزایش قیمت گوشت مرغ با گوشت قرمز متوجه این مسئله بشوید. یوسفی با گله مندی شدید از عدم اجرای تعهدات وزیر سابق جهادکشاورزی - مهندس اسکندری - صریحا اعلام داشت، امروز مرغداران به خاطر تصمیمات اشتباه آقای خلیلیان - وزیر فعلی جهادکشاورزی - دچار تمام مشکلات موجود می باشند. ایشان به عنوان متولی و پدر صنعت مرغداری، فرزندان خود را رها کرده است و متاسفانه نتوانستند با ابزارهایی که در دست داشتند صنعت مرغداری را به سامان برسانند.وی ادامه داد: آقای خلیلیان باعث شده اند که صنعت مرغداری و مرغداران از همه سیلی بخورد، از وزارت بازرگانی سیلی بخورد. آقای خلیلیان شرکت پشتیبانی امور دام را نتوانستند نگه دارند و دو دستی آن را تقدیم وزارت بازرگانی کردند و این مانند آن هست که یه مغازه دو نبش را از آقای خلیلیان گرفته و به آن یه زیرپله ای داده باشند تا کاسبی کند.وی گفت: به آنجایی رسیده ایم که وزارت بازرگانی 9 ماه تا 10 ماه پاسخ نامه خلیلیان را نمی دهد و هیچ اثری در آن نمی گذارد.

فیلم بخش اول میزگرد بررسی مشکلات صنعت مرغداری ( سخنان آقای مهندس یوسفی )

( بخش دوم را روز دوشنبه دریافت خواهید کرد )

تعدادی عکس از میزگرد بررسی مشکلات صنعت مرغداری

فیلم بخش اول میزگرد بررسی مشکلات صنعت مرغداری ( سخنان آقای مهندس یوسفی )

 
نظرات شما
  •  

    - گفت : ۹۰/۱۱/۱۶

    تا الان میگفتیم خدا به داد مت مرغداران برسد مثل اینکه از این به بعد باید بگوییم خدا ما را رحمت کند وقتی جواب وزیر را 10 ماهه نمی دهند خدا به داد ما برسد

    پاسخ...
  •  

    یزدان بخش گفت : ۹۰/۱۱/۱۶

    نگرانی از کدام صنعت ؟
    بهتر نیست بگوییم مونتاِژ مرغ با چند برابر هزینه نسبت به نمونه خارجی !!
    واقعا کجای این تولید در اختیار کامل کشور است که نگران آن هسید ؟
    کلیه مواد اولیه خوراکی مثل ذرت سویا و....کلیه داروها و مواد اولیه آن و واکسن ها حتی ضد عفونی ها و جوحه یکروزه و لوازم...همگی وارد میشند سپس با چند بار دست گردون کردن (دلالی) وارد 4 دیواری بنام مرغداری میشه بعد از گذشت 2ماه با میانگین 40٪ تلفات محصولی سرشار از آنتی بیوتیک و...تحویل مردم داده میشه .

    وافعیت همینه ...چون پول نفت ما را راحت طلب بار آورده
    واینکه مدیریت در حد زیر صفر در نتیجه هیچ صنعتی را ریشه دار پایه ریزی نکردیم.

    پاسخ...
  •  

    رضا محمدي گفت : ۹۰/۱۱/۲۱

    با عرض سلام
    متاسفانه صنعت مرغداري با اينهمه هزينه امروز جوابگوي وامهاي مرغداري وحتي هزينه كارگري نيست اميدواريم مسئولان كشور بتوانند مشكلات مرغداران را حل كنند.از شما هم ممنونيم .

    پاسخ...
  •  

    شکری گفت : ۹۰/۱۱/۲۳

    سلام به نظر من تنها راه حل رفتن به سمت خودکفاییه که با همت بلند جوانان ایرانی شدنیه اگه این آدمای پول دار بزارن جوانا خودی نشان بدهند و اینقد روی واردات که کلی براشون سود داره پافشاری نکنن با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com