نهاده های دامی هم می توانند عامل انتقال آنفلوآنزای پرندگان باشند

 نهاده های دامی هم می توانند عامل انتقال آنفلوآنزای پرندگان باشند
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهاقان، گفت: باید به وسیله آموزش چهره به چهره افراد، روش های انتقال و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تشریح شود.
به نقل از دهاقان بیدار؛ آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است که در این بیماری پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کرده و پرندگان دیگر را مبتلا کنند.
از جمله علامت های این بیماری می توان به شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان،  افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه و … اشاره کرد.
با توجه به اینکه این بیماری ویروسی است می توان راههای انتقال آن را تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب ،دان و مدفوع و بستر آلوده، تهیه دان از منابع غیر مطمئن بخصوص کانونهای آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف نام برد.
محمدرضا قاسمی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهاقان در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گفتگویی با اشاره به راههای انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود: یکی از راه های انتقال بیماری،  از طریق مصرف نهاده ها و یا خوراک آماده آلوده است، بنابراین رعایت اصول امنیت زیستی در کارخانه های تولید کننده خوراک در کنترل و پیشگیری از این بیماری می تواند بسیار مؤثر باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهاقان با بیان اینکه آموزش چهره به چهره افراد تأثیر بسزایی برای مبارزه با این بیماری دارد، اظهار کرد: در بازدیدی که از یکی از کارخانه های تولید کننده خوراک طیور در شهرستان دهاقان انجام شد، آموزش چهره به چهره مدیر و پرسنل این کارخانه، در خصوص نقش کارخانه های تولید خوراک آماده طیور در انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشریح شده و نکاتی نیز در خصوص اصلاح ساختار و رعایت الزامات بهداشتی برای کاهش خطر احتمال انتقال عامل این بیماری از طریق خوراک دام به مراکز پرورش طیور برای شرکت کنندگان داده شد.
قاسمی افزود: باید افراد در خصوص نهاده های وارد شده به کارخانه و جلوگیری از عدم ورود نهاده ها از مراکز پرورش یا برگشت خوراک مصرف نشده به کارخانه توجیه شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com