موارد طرح‌شده از سوی اتحادیه، به نفع دامداران نیست/ نیازی به واردات واکسن تب‌برفکی نداریم

 موارد طرح‌شده از سوی اتحادیه، به نفع دامداران نیست/ نیازی به واردات واکسن تب‌برفکی نداریم
سازمان دامپزشکی کشور، به درخواست بخش خصوصی برای واردات واکسن تب ‌برفکی، واکنش نشان داد.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی با اعلام این خبر گفت: کسانی می‌توانند درباره واردات واکسن دستی داشته باشند که شرایط و ملاحظات قانونی را رعایت کنند.
داریوش جهان‌پیما با اشاره به اینکه واردات واکسن‌های تب‌برفکی در ابتدای سال جاری به استناد قانون با توجه به شرایط اضطرار در کشور و بر اساس ماده ۱۳ قانون سازمان دامپزشکی و بند (۷) ماده (۲) دستورالعمل ثبت واکسن، انجام گرفت، افزود: این واردات مطابق نیاز و کسری تولید در کشور و با توجه به مختصات فنی محتوای واکسن‌ها صورت گرفته و می‌گیرد؛ بنابراین هرگونه ادعا در زمینه عدم تطبیق واکسن با سویه‌های کشور بر اساس مستندات علمی اعلامی از جانب مراکز بین‌المللی غیر‌قابل قبول است و هرکسی چه اتحادیه و یا اشخاص دیگر ضمن عدم صلاحیت در اظهار نظر، باید برای مدعای خود مستند علمی ارائه کنند که البته وجود ندارد؛ بنابراین شائبه غیرمؤثر بودن یک واکسن از سوی این افراد جای شک و تردید است که با چه هدفی مطرح می‌شود.
وی عنوان کرد: شاید این‌گونه افراد به‌دنبال سود شخصی هستند، وگرنه نباید به بهانه‌های واهی حاشیه‌سازی کرده و به تبلیغ برند‌های خاص بپردازند. وظیفه اتحادیه تبلیغ استفاده از واکسن برای کنترل بیماری برای اعضاء و همرای با سازمان دامپزشکی برای کنترل کل بیماری‌های دامی است نه فقط تب برفکی.
این مقام مسئول ادامه داد: البته ادعای مطرح شده در خصوص واردات واکسن توسط اتحادیه هم صحت ندارد؛ چرا که این کار توسط نماینده‌های رسمی شرکت‌های تولیدکننده صورت می‌گیرد و به استناد قوانین جاری این تقاضاها مورد بررسی قرار خواهد گرفت که درباره واکسن مطرح‌شده (تب‌برفکی)، اتحادیه نقش تأمین پرداخت هزینه واردات را برای شرکت واردکننده در شرایط اضطرار داشته است.
به گفته جهان‌پیما، نارضایتی دامداران از واکسن تب‌برفکی ساخت هند، به‌دلیل بی‌کیفیتی یا عدم تأثیرگذاری آن نیست، چرا که عملکرد تمامی انواع واکسن‌های وارد شده در آن زمان مبین تأثیر مناسب و مؤثر در کنترل بیماری و اپیدمی حادث است، اما خواسته دامداران اجرای رایگان طرح سراسری پیشگیری از بیماری تب‌برفکی در کشور توسط دولت بود که انتظار می‌رود اتحادیه دامداران در بیان خواسته‌ها و نیاز دامداران رعایت امانت کند. همین موضوع درباره مصرف سایر واکسن‌ها نیز مطرح است که البته سازمان دامپزشکی هم بر اساس میزان بودجه‌های در اختیار توانست عملیات واکسیناسیون را در جمعیت دام سنگین و بهای واکسن و عملیات واکسیناسیون را در جمعیت دام سبک به‌طور رایگان طی دو فاز در کشور اجرا کند.
وی در پایان تأکید کرد: بنابراین واکسن‌های وارداتی بر اساس شرایط بیماری و میزان تولید واکسن در کشور و بر اساس محتوای داخل شیشه‌های آن و نه بر اساس برچسب روی شیشه و نام آنها انتخاب شده‌اند. در شرایط حاضر نیز با توجه به میزان واکسن تولید شده در کشور و وضعیت کنترل شده بیماری نیازی به واردات دیده نمی‌شود که بدیهی است بر اساس ماده ۱۳ قانون سازمان دامپزشکی کشور هر زمان که لازم باشد، اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.
گفتنی است، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه دامداران ایران، پیش از این گفته بود: دو هفته است که اتحادیه مرکزی دامداران ایران برای واردات این محصول از ترکیه اقدام کرده، اما سازمان دامپزشکی برای این منظور موافقت نمی‌کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com