مشاهده یک کانون بیماری تب برفکی دامی در چهارمحال و بختیاری

 مشاهده یک کانون بیماری تب برفکی دامی در چهارمحال و بختیاری
عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: در حال حاضر یک کانون بیماری در منطقه فرخشهر مشاهده شده که تعدادی از دام های سنگین درگیر بیماری تب برفکی شده اند.
وی تصریح کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های عفونی با عامل ویروسی است که در دام ها به شدت واگیردار است و بلحاظ کاهش وزن و تولید شیر خسارات اقتصادی زیادی به دامداران وارد می کند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از دلایل اصلی این بیماری، ورود و خروج غیرمجاز دام توسط برخی از واسطه ها و ممانعت از واکسیناسیون گاوهای آبستن و نبود ایمنی دام ها در برابر این بیماری است.
نجاتی گفت: سال گذشته طی 3 مرحله واکسیناسیون رایگان تب برفکی بر روی 175 هزار و 483 راس گاو و گوساله و 2 میلیون و 226 هزار و 255 راس گوسفند و بز انجام شد.
وی توضیح داد: طی سال جاری نیز 58 هزار و 909 راس گاو و گوساله و 968 هزار و 406 راس گوسفند و بز علیه بیماری واکسینه شدند.
وی گفت: تلف شدن تعدادی از دام ها بعد از بهبودی علائم بیماری، تنها به دلیل عفونت های ثانویه و خود درمانی هایی که برخی از دامداران انجام می دهند، می باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان در پی شایعاتی در فضای مجازی در خصوص مصرف گوشت های آلوده به این بیماری تصریح کرد: گوشت های مصرفی مردم پس از کشتار و انجام بازرسی به مدت 24 ساعت در سردخانه نگهداری می شود، سپس به دست مصرف کننده می رسد.
چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 2 میلیون راس دام سبک و حدود 70 هزار راس دام سنگین به عنوان قطب دامپروری کشور محسوب می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com