مرغداران: ما مقصر نیستیم

 مرغداران: ما مقصر نیستیم
قیمت مرغ در حالی که از سوی ستاد تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان مصوب شده، در برخی مناطق تهران از ۱۸ هزار تومان گذشته و در برخی از نقاط کشور نیز به بیش از ۲۰ هزارتومان رسیده است.
 اوایل تیرماه جاری ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۱۵ هزار تومان با در نظر گرفتن ۵ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین کرد. با این حال قیمت مرغ در بازار تهران حدود ۱۸ هزار تومان و در برخی از استان‌های کشور حتی از ۲۰ هزار تومان نیز بالاتر است.
بر این اساس، حدود دو هفته قبل کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی وعده ارزانی مرغ را داده و گفته بود: ذخایر عظیمی از مرغ وجود دارد که با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار توزیع و قیمت را به شدت کاهش می‌دهد.
تولیدکنندگان که به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به شدت معترض هستند، معتقدند که قیمت مرغ را بحث عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و در حال حاضر با توجه به نرخ نهاده‌های دامی و قیمت تمام شده تولید مرغ عملاً امکان عرضه آن به قیمت ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم وجود ندارد.
حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی گفت: قیمت مرغ گرم را در حال حاضر حدود ۱۸ هزار تومان و مرغ زنده را بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۲,۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت‌ها با ۳۰۰ تومان بالاتر یا پایین‌تر در مناطق مختلف اعمال می‌شود.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مقصر گرانی مرغ نیستند، درباره دلایل این افزایش قیمت افزود: علت این امر بالا بودن قیمت نهاده‌ها و طبیعتاً قیمت تمام شده است چرا که نابسامانی بازار نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد.
اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه مرغداران مقصر گرانی مرغ نیستند، گفت: مرغداران نیز از این وضعیت متضرر شده‌اند و کماکان با مشکل کمبود و تأمین نهاده‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی تصریح کرد: نگرانی از تأمین نهاده در ماه‌های آینده باعث شده که تولیدکنندگان میزان جوجه‌ریزی را کاهش دهند و دولت باید این مساله را جدی بگیرد تا در ماه‌های آینده دچار مشکل نشویم.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: علاوه بر این گرمای هوا نیز معمولاً باعث می‌شود میزان جوجه‌ریزی کاهش یابد ضمن اینکه مرغ‌ها در این فصل، در سن پایین و با وزن پایین کشتار می‌شوند بنابراین در فصل گرما به طور معمول به دلیل عدم وزن گیری و کشتار در سن کم و تلفات بیشتر نسبت با ماه‌های خنک سال تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افت می‌کند.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com