حجتی
محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود ندارد/ ناچار به واردات سویای تراریخته هستیم

محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود ندارد/ ناچار به واردات سویای تراریخته هستیم
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما ناچار به واردات سویای تراریخته به کشور هستیم، گفت: محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود ندارد و تنها محصولات تراریخته پس از انجام آزمایش های به کشور وارد می شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمود حجتی در نشست علنی امروز سه شنبه اول آبان ماه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه گفت: براساس ماده ۲ قانون ملی ایمنی زیستی مصوب سال ۸۸ در مجلس شورای اسلامی، تمامی امور مربوط به تولید، رهاسازی، صادرات، واردات، عرضه، فروش، خرید، مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی با رعایت مفاد قانون ۸۸ مجاز بوده و دولت مکلف است تمهیدات لازم را از طریق بخش‌های غیردولتی برای انجام امور فراهم سازد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: دولت موظف است اقدام لازم برای آزمایش مواد غذایی وارداتی و فرآورده‌های غذایی وارداتی برای تشخیص مواد تراریخته را انجام داده و با اطلاع رسانی مردم را از مواد غذایی تراریخته و خطرات احتمالی آن آگاه سازد.

وی با بیان اینکه محصولی در کشورمان به صورت تراریخته تولید نمی‌شود، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول بررسی محصولاتی است که خوراک دام است و در زمینه آزمایش مواد غذایی تراریخته وزارت بهداشت، مسئول است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در دنیا ۱۸۵ میلیون هکتار از اراضی محصولات تراریخته تولید می‌کنند که عمده آن‌ها در آمریکای شمالی و جنوبی است. یکی از محصولات عمده وارداتی به ایران دانه سویا است.

حجتی با بیان اینکه حدود ۷۸ درصد سویای تولیدی جهان تراریخته بوده و تنها ۲۲ درصد آن غیرتراریخته است، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد سویایی که در مبادلات جهانی جابجا می‌شود، تراریخته است، حال ما چگونه سویای غیرتراریخته وارد کنیم؟ ما ناچار به واردات تراریخته آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تولید دانه‌های روغنی یکی از اساسی‌ترین کمبودهاست که درجه خودکفایی ما در سال ۹۶ در حدود ۱۶ درصد است.

حجتی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آزمایش و ارزیابی محصولات تراریخته وارداتی خاطرنشان کرد: کمیته محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی را در سال ۹۶ تشکیل داده و آزمایشگاه‌های مربوط مجهز شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه کمیته نظارت بر محصولات تراریخته موظف است شروط لازم برای مناسب بودن محصولات را آزمایش کند و در مورد این شروط گفت: کشور تولیدکننده، خود باید مصرف کننده باشد، مجوز‌های لازم برای محصولات تراریخته را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد. همچنین دو کشور پیشرفته باید این محصولات را تایید کرده باشند.

حجتی عنوان کرد: محصولات تراریخته در حوزه غذایی به وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد.
وی با اشاره به عملکرد کمیسیون نظارت در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال ۹۵ از تعداد ۹۶ درخواست ارائه شده تنها ۲۶ عدد آن‌ها پذیرفته و باقی آن‌ها رد شده است. در سال ۹۶ از تعداد ۱۸۰ درخواست، ۱۵۱ مجوز ورود صادر و ۱۷ عدد آن رد شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: دو آزمایشگاه بر کیفیت محصولات تراریخته وارداتی نظارت می‌کنند؛ آزمایشگاه پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم و تحقیقات و آزمایشگاه پژوهشگاه بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: محصولات وارداتی که با کشتی به داخل کشور منتقل می‌شوند، دارای تعرفه‌های تراریخته هستند. با هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، مقرر شد بر روی بار‌های حاوی محصولات تراریخته و برگه‌های بارنامه، وجود محصولات تراریخته ذکر شود.

حجتی در پایان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی با حساسیت واردات محصولات تراریخته را پیگیری کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com