فرار یا زندان، سرانجام صاحبان مرغداری‌های کهگیلویه

 فرار یا زندان، سرانجام صاحبان مرغداری‌های کهگیلویه
صاحبان بیشتر مرغداری های شهرستان کهگیلویه به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی به بانک، فروش نرفتن مرغ تولیدی و دست درازی دلالان، یا در زندان بسر می برند و یا در گوشه ای به امید فردا مخفی شده اند.
صنعت پرورش مرغ بخش زیادی از پروتئین کشور را تأمین می‌کند و درصورت بروز مشکل در چرخه تولید این محصول، مشکلات زیادی گریبانگیر تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان می شود.
کارشناسان اقتصادی، مرغداری را یکی از مهم ترین صنایع تولیدی بخش کشاورزی می دانند و معتقدند که با توجه به اهمیت این محصول در سبد غذایی مردم باید برای حل مشکلات آن به موقع چاره اندیشی کرد.
با وجود اهمیت اقتصادی و اجتماعی صنعت مرغ در درآمدزایی و تامین نیازهای مردم ،اما بعد از 20 سال از راه اندازی طرحهای مرغداری در شهرستان کهگیلویه،این واحدها هنوز با مشکلات متعددی روبه رو هستند.
32 واحد مرغداری در شهرستان کهگیلویه با امید فراوان و دریافت تسهیلات زیاد با ظرفیت هر کدام 20 تا 40 هزار قطعه در سالهای گذشته راه اندازی شده است.
این مرغداری ها با حمایت جهاد کشاورزی و دامپزشکی برای تامین گوشت سفید مورد نیاز شهرستان تعهد داده اند اما اکنون صاحبان این مرغداری ها می گویند که مسئولان به تعهدات خود برای خرید به موقع مرغ تولیدی آنها عمل نمی کنند.
به گفته آنان ،مرغ مورد نیاز مناطق مختلف شهرستان کهگیلویه توسط عاملان توزیع و شبانه از دیگر استانها وارد می شود.
کهگیلویه با حدود 132هزار نفر جمعیت دارای چهار بخش، چهار شهر و 10 دهستان بوده و دومین شهرستان پرجمعیت کهگیلویه و بویراحمد است.
جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد 713هزار نفر است.
در جلسه هفته گذشته تنظیم بازار شهرستان کهگیلویه ،تعداد زیادی از مرغداران با ابراز نارضایتی از نظارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن ،خواستار توجه جدی مسئولان به مشکلات خود شدند.

فرامرز پیام صاحب مرغداری 20 هزار قطعه ای با اشاره به هزینه 2 میلیارد ریالی در مرغداری گفت: مسئولان هیچ گونه حمایتی از مرغداران انجام نمی دهند.
وی افزود: ماهانه بیش از 150 میلیون ریال به بانک پرداخت می کنم.
پیام اظهار کرد: الان بیش از 15 روز است که مرغ تولید کرده ام اما عاملان توزیع از دیگر استانها مرغ تامین می کنند.
علی جوشن رئیس اتحادیه مرغداران کهگیلویه هم با اشاره به اینکه مرغداری های شهرستان مشکلات زیادی دارند، گفت: مسئولان به مشکلات مرغداریها توجه نمی کنند.
وی گفت: بیش از 50 درصد صاحبان مرغداریها در شهرستان کهگیلویه بدهکار و روانه زندان شده اند.
وی گفت: باید مسئولان بخصوص تعزیرات و نیروی انتظامی با کنترل ورودی و خروجی های شهرستان کهگیلویه از تامین مرغ از سوی عاملان از خارج از شهرستان خودداری کنند.
یاسر پیکر از دیگر مرغداران با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی هیچ گونه برنامه ریزی در جوجه ریزی به موقع مرغداران ندارد، گفت: باید بر اساس نیاز شهرستان مرغداری ها جوجه ریزی کنند.

یکی دیگر از مرغداران ورشکسته کهگیلویه با بیان اینکه وزن مرغ های موجود در واحدهای تولیدی مرغ کهگیلویه در حال حاضر به بیش از چهار کیلوگرم رسیده است، می گوید: هزینه هر روز نگهداری آنها زیاد و هر روز باید بیش از 20 میلیون ریال برای خوراک مرغ های هر سالن هزینه کنیم و اکنون که این مرغ ها آماده فروش هستند، عاملین حمایت نمی کنند.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه در جلسه تنظیم بازار با اشاره به وجود 32 واحد مرغداری در شهرستان کهگیلویه ،گفت: تعداد زیادی از این مرغداری ها به دلیل بدهی تعطیل هستند.
کرم الله کیانی ظرفیت تولید اسمی مرغداری های شهرستان را 600 هزار قطعه در هر دوره ذکر کرد.
وی تعداد عاملین مرغ کشتار روز شهرستان را 6 عامل دانست و گفت:مرغ های تولیدی شهرستان باید تحویل کشتارگاه شود.
کیانی تصریح کرد: به دلیل نبود کشتارگاه مرغداری های شهرستان متحمل هزینه های زیادی می شوند.
وی گفت: بیش از 20 سال است که در شهرستان مرغ تولید می شود ولی به دلیل نبود کشتارگاه مشکلات انها روز به روز در حال افزایش است.
کیانی احداث یک کشتارگاه صنعتی طیور را نیاز ضروری شهرستان کهگیلویه دانست.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه نیز با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی هیچ گونه تعهدی در راستای برخورد با عاملان تهیه وتوزیع مرغ در خارج از شهرستان ندارد ،گفت: باید زمینه همکاری عاملان کشتار روز و تولید کنندگان شهرستان فراهم شود.
سید عمران تقوی اظهار داشت: وقتی قیمت مرغ پایین است عاملان توزیع استقبال می کنند ولی با توجه به افزایش قیمت، از دیگر استانها با قیمت پایین تر نیاز شهرستان را تامین می کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com