سقوط قیمت‌ به علت امتناع مردم از خرید مرغ/شایعات مرگ بر اثر آنفولانزای مرغی صحت ندارد

 سقوط قیمت‌ به علت امتناع مردم از خرید مرغ/شایعات مرگ بر اثر آنفولانزای مرغی صحت ندارد
 شایعات پیرامون آنفولانزای مرغی باعث شده تا تقاضا برای مصرف مرغ در شهرهای شمالی کشور کاهش چشمگیری پیدا کند این در حالیست که به زعم کارشناسان حوزه سلامت این بیماری قابل انتقال به انسان نیست.
به گزارش اقتصاد نیوز، فروشندگان مرغ و ماهی‌ مازندران از وضعیت فروش خود راضی نیستند و می گویند؛ مدتی بازار مرغ در شرایط عادی نیز به خاطر موقعیت فصل و... دچار رکود شده بود اما حالا شایعات در خصوص آنفولانزای مرغی و تب کریمه کنگو باعث شده است که رکود این بازار شدیدتر شود.
به گفته فعالان بازار مرغ مازندران با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انتظار رونق نسبی کار و کاسبی خود را داشتیم اما به خاطر افتادن سایه آنفولانزا بر مرغداری‌ها برخلاف هرسال رونقی را شاهد نیستیم.
مشاهدات خبرنگار اقتصادنیوز در بازار مرغ شهرهای کلاردشت، متل قو و نشتارود مازندران نشان می دهد که قیمت مرغ به شکل محسوسی کاهش یافته است ولی به طور کلی در نقاط مختلف استان و حتی نقاط مختلف شهرهای این استان با قیمتهای یکسانی عرضه نمی شود.
در مجموع قیمت مرغ در استان مازندان میان شش هزار و ٢٠٠ تومان تا شش هزار و 800 تومان پراکنده است. این قیمت زمانی قابل توجه است که بدانیم چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی قیمت مقبول برای مرغ (یعنی میزانی که تولیدکنندگان مرغ ضرر نکنند) را هفت هزار و ٢٠٠ تومان اعلام کرده بود.
یکی از فروشندگان شهرستان کلاردشت توضیح می دهد: مرغهای ما همه متعلق به منطقه نوشهر هستند و آلوده نیستند ولی مردم نسبت به مرغ بی اعتماد شده اند و قیمت ان به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
یکی دیگر از آنها با بیان اینکه، شایعات مطرح شده درباره آنفولانزای مرغی، باعث شده وضعیت آنفولانزای مرغی در مازندران بحرانی جلوه کند، اظهار کرد: این بیماری در میان تعدادی مرغ مشاهده شد که معدوم شدند و از بین رفته اند ولی مردم به طور کلی از خرید مرغ صرفنظر کرده اند. در حالی که طبق نظر مسوولان جهاد کشاورزی این بیماری قابلیت انتقال به انسان را ندارد، فقط در میان طیور تکثیر یافته و منجر به نابودی آنها می شود.
همچنین تعدادی از مرغ فروشان به تأثیر خبرهای مربوط به تب کریمه کنگو بر بازار مرغ اشاره کرده و معتقدند که عده ای از مردم خبرهای مربوط به کشته شدن فردی بر اساس تب کریمه را با خبرهای مربوط به آلودگی مرغ در هم مخلوط کرده‌اند و به اشتباه فکر می کنند که فرد کشته شده به خاطر مصرف مرغ آلوده دچار بیماری شده است. این در حالیست که آنفولانزای مرغی منجر به بیماری یا مرگ انسان نمی شود.
تعدادی از آنها نیز به طور کلی خبرهای مربوط به آنفولانزای مرغی را شایعه قلمداد می کنند و معتقدند این خبرها برای به هم ریختن وضع بازار منتشر شده اند.
یکی از فروشندگان واحد صنفی مرغ و ماهی واقع در شهرستان نشتارود، در این زمینه به اقتصادنیوز اظهار می کند: مرغ ارایه شده در واحدهای ما سالم است و عده ای که این شایعات را مطرح می کنند، از به هم خوردن وضعیت بازار ذینفع می شوند.
یکی دیگر از فروشندگان نیز بیان می کند: مرغ بخشی از خوراک هفتگی همه ما را تشکیل می دهد و هیچ کدا‌‌م مان دچار بیماری نشده ایم و همگی سالم هستیم. اخبار مطرح شده درباره مرغ شایعه است که منجربه بهم ریختن شرایط بازار نیز شده است.
 
 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۴/۰۴/۰۶

    همينه يه بيشعور مياد بخاطره منافع شخصى خودش ويه عده شايعه راه ميندازه تا بتونه بازار رو از اينى كه هست اشفته تر بكنه وهيچ كس نيست كه به اين رسانها بگه كه قبل از اينكه از سلامت وصحت خبر باخبر بشند يه خبر رو رسانه اى نكنند خيانت به اين مملكت تا اين حد چرا هيچ مسعولى پاسخ گو نيست مگه اين صنعت بزرگتر نداره اقاى وزير اگه كارتو بلد نيستى برو كنار يه كار بلد بياد با اين همه گندى كه تو اين صنعت داره بالا مياد جاى اشخاصى بيخيالى مثل شما نيست

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com