سردخانه های مازندران به دلیل تولید مازاد مرغ، جا ندارد

 سردخانه های مازندران به دلیل تولید مازاد مرغ، جا ندارد
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ مازندران گفت: برغم خرید شش هزار تن گوشت مرغ از تولید کنندگان، هم اینک استان با تولید مرغ مازاد روبروست و سردخانه ها دیگر جا ندارد.
حسن حسن زاده افزود : این میزان با قیمت 41 هزار ریال در هر کیلوگرم به کمک ستاد تنظیم بازار و با هماهنگی پشتیبانی امور دام استان مازندران خریداری شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان تولید در استان اکنون 20 درصد بیشتر از میزان مصرف است که باید به آن توجه شود اظهار کرد : وجود ظرفیت 36میلیون قطعه ای جوجه ریزی بدون توجه به میزان مصرف داخلی ، کمی صادرات و بالا رفتن هزینه های تولید ، مرغ داران را با مشکل جدی روبرو کرده است.
وی تعداد واحدهای تولید مرغ گوشتی مازندران را دو هزارو 400واحد اعلام کرد و ادامه داد: بیش از 350واحد از مرغ داری ها ،فاقد پروانه بهره برداری و به صورت غیرمجاز فعالیت دارند.
حسن زاده با بیان اینکه از یکسال پیش طرح ساماندهی جوجه ریزی و تولید بر اساس ثبت در سامانه مشترک اتحادیه تولید کنندگان مرغ ، دامپزشکی و معاونت تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران آغاز شده است، بیان داشت :هنوز برخی از صاحبان واحد های تولید مرغ گوشتی همراه با این طرح نبوده و اطلاعات جوجه ریزی و تولید را در این سامانه ثبت نمی کنند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ استان مازندران تصریح کرد: اگر جوجه ریزی بدون توجه به مقدار و شرایط بازار مصرف صورت نگیرد، قادر به ادامه تولید نخواهیم بود.
وی بر لزوم رعایت فاصله اصولی جوجه ریزی توسط صاحبان واحدهای تولید مرغ گوشتی استان مازندران تاکید کرد و گفت: اکنون هزینه تولید هر کیلو مرغ در استان 38 تا 41 هزار ریال است که این رقم به نسبت قیمت فروش بالا است.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ مازندران به اهمیت صادرات مرغ استان به خارج از کشور اشاره کرد و بیان داشت: یکی از دلایل موفق نبودن صادرات مرغ ،بالا بودن هزینه تمام شده و وزن بالای مرغ تولیدی است.
حسن زاده ادامه داد: تولید کنندگان مرغ گوشتی مازندران با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند و اگر جوجه ریزی و تولید و مصرف به درستی مدیریت نشود، به بن بست خواهیم رسید.
وی از دولت خواست تا یارانه تولید مرغ صادراتی با تامین اعتبارات کم بهره را در اختیار تولید کنندگان قرار بدهد.
سید مصطفی ابراهیمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مازندران نیز میزان تولید مرغ در استان را بالا و غیر استاندارد دانست و گفت: اکنون در حالی بیش از 12هزار تن مرغ منجمد در سردخانه های استان وجود دارد که ،جمع آوری مرغ های تولیدی مازاد بر مصرف معضل شده است.
وی با بیان اینکه خرید شش هزارو 500تن مرغ مازاد بر مصرف را با هدف کنترل قیمت مرغ در بازار از تولید کنندگان استان مازندران متعهد شدیم ، تصریح کرد: در حالی این معضل وجود دارد که همچنان برخی از بهره برداران پرورش و تولید مرغ صنعتی به مقوله رعایت فاصله جوجه ریزی بی توجهی می کنند.
وی خاطر نشان کرد: میانگین پرورش و تولید مرغ 38روزه است ، اما امروز به دلیل بالا بودن حجم تولید و پایین بودن قیمت آن شاهد تولید مرغ با وزن بالا هستیم.
استان مازندران با تولید سالانه بیش از 180 هزار تن مرغ ، 11درصد مرغ مورد نیاز کشور و 40 درصد مرغ مورد نیاز شهروندان تهرانی را تامین می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com