زنبورداران از اخذ کد شناسه یکتا و حمل خودرویی مستثنی شوند

 زنبورداران از اخذ کد شناسه یکتا و حمل خودرویی مستثنی شوند
مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، خواستار مستثنی شدن زنبورداران از اخذ کدشناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی کندو‌های عسل هنگام کوچ مانند عشایر شد.

«حسین اکبرپور» یکی از مشکلات زنبورداران کشور، اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی کندو‌های عسل از سازمان دامپزشکی کشور در زمان کوچ است، افزود: زنبورداران هر سال حداقل دوبار و حداکثر پنج تا شش بار برای استفاده از تنوع پوشش گیاهی در شرایط آب و هوایی و بهره‌گیری از شهد گل‌های مختلف به منظور تغذیه زنبورها، کلنی‌های زنبور را از منطقه‌ای به منطقه دیگر جابجا می‌کنند.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اظهار داشت: در راستای سیاست مانع‌زدایی از تولیدات کشاورزی، باید شرایط تولید برای زنبورداران کشور تسهیل شود تا آنان با فراغ خاطر به تولید بپردازند.

اکبرپور خاطرنشان کرد: سابقه اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی دام توسط سارمان دامپزشکی به سال ۹۷ باز می‌گردد.
وی افزود: در آن سال، سازمان دامپزشکی بر اساس دستورالعمل خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده سبک و سنگین، ملزم کرد برای تمام دام‌ها هنگام حمل، نگهداری و خرید و فروش باید کد شناسه یکتا و سپس کد رهگیری حمل خودرویی اخذ شود و براساس بند (ث) ماده (۴) همین دستورالعمل عشایر از دریافت کد رهگیری حمل دام به دلیل کوچ‌رو بودن مستثنی شدند.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور ادامه داد: با توجه به این که عشایر به علت کوچ دامشان از این قاعده مستثنی شدند، معاونت امور تولیدات دامی وزارتخانه برای جابجایی کندو‌های زنبور عسل در زمان کوچ تقاضا کرد که آنان هم مانند عشایر از اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی مستثنی شوند و سازمان دامپزشکی کشور در سال ۹۷ برای ۱۸ ماه با این درخواست موافقت کرد.

وی اضافه کرد: پس از اتمام ۱۸ ماه، چند نوبت دیگر نیز زنبورداران به دلیل کوچ‌رو بودن فعالیت زنبورداری از اخذ این کد‌ها مستثنی شدند.

اکبرپور درباره مشکلات زنبورداران در مورد اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی دام زنده در زمان کوچ توضیح داد: علاوه بر تعدد کوچ زنبورداران و جابجایی کلنی‌های زنبور عسل، دریافت کد شناسه یکتا نیاز به کد پستی زنبورداران دارد و این در حالی است که بسیاری از زنبورداران الژاما در عرصه منابع طبیعی و مراتع کوچ می‌کنند و در آن مناطق کد پستی ندارند و از این رو اساسا نمی‌توانند کد شناسه و به دنبال آن کد رهگیری حمل خودرویی اخذ کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com