رد پای مافیا در فروش زهر زنبور عسل

 رد پای مافیا در فروش زهر زنبور عسل
مازندران در ایران هر چند از سال ۹۰ استفاده از زهر زنبور عسل کاربرد یافته است، اما در این مدت تنها ۵ درصد زنبورداران قادر به زهرگیری هستند و میزان تولید سالانه زهر آنها کمتر از نیم کیلو است اما زنبورداران مازندرانی با تلاش خود توانستند به این فرآیند دست پیدا کنند، بر طبق بررسی ها فروش زهر زنبور از نفت اقتصادی تر بوده اما اکنون ردپای مافیا در فروش این محصول با ارزش به چشم می خورد.
صنعت زنبورداری یکی از مشاغل اصلی و بنیادی بخش کشاورزی و زیر بخش دامپروری کشور به شمار می‌رود. بی شک و براساس نظر بسیاری  اندیشمندان و متخصصین امر اصلی‌ترین نقش زنبورعسل گرده‌افشانی محصولات مختلف کشاورزی است و عسل و سایر تولیدات صنعت زنبورداری در برابر ارزش گرده‌افشانی محصولات کشاورزی از اهمیت پایین‌تری برخوردارند.

زنبورداران مشقات تولید از قبیل مهاجرت، حمل و نقل، بیابان خوابی، منازعات لفظی با برخی از باغداران که به علت عدم آگاهی ، معتقدند زنبوها باعث نابودی شکوفه های درختان و مزارع و در نهایت موجب کاهش محصولاتشان شده اند، در حالی که اگر قدرت تاثیرگذاری خارق العاده گرده افشانی زنبور را می دانستند، چنین نمی شد، اما زنبوردار مشکلات فراوانی را که در زمان استقرار و اسکان زنبورستان در اطراف باغات و مزارع به وجود می آید، تحمل کرده و محصولات خود را با حداقل امکانات تولید و با نازلترین قیمت تقدیم دلالان و سودجویان نموده و آنان نیز عسل طبیعی و خالص زنبورداران را با شهد دست ساز مخلوط و به دست مصرف کننده رسانده و در نهایت سود آن به جیب دلالان و دود آن به چشم زنبورداران می رود و این عمل غیر اخلاقی به نام زنبورداران تمام می شود.


۶۹۸۵زنبودار در مازندران فعال هستند
سید وحید دانشیار کارشناس مسئول زنبورداری جهادکشاورزی مازندران اظهار کرد:در حال حاضر تعداد ۶۹۸۵ زنبوردار در استان مازندران مشغول فعالیت هستند که حدود ۲۱۰۰ نفر کارگر نیز در کنار این زنبورداران اشتغال دارند.
وی تصریح کرد: صنعت زنبورداری دارای صنایع وابسته ای مانند دسته بندی عسل ، تولید ژل رویال ،تولید بره موم، تولید زهر، گرده و ملکه وغیره که هر کدام تاثیر به سزایی در اشتغالزایی دارد.
کارشناس مسئول زنبورداری جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی تاثیرات مهمی در افزایش تولیدات زنبور عسل دارد، خاطرنشان کرد: افزایش گلدهی و شهد گیاهان و همچنین سلامتی زنبورداران از جمله تاثیرات شرایط خوب آب و هوایی است.
دانشیاربا اشاره به اینکه زنبور عسل در بخش کشاورزی به دلیل گرده افشانی باعث افزایش تولیدات کشاورزی می شود، افزود: صنعت زنبورداری یکی از صنایع دارای اشتغال پایدار با سود اقتصادی فراوان است و در صورتی که این صنایع را در بخش های دیگر زنبورعسل افزایش دهیم مسلما رونق اقتصادی فراوانی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: مازندران در حال حاضربا میزان ۵ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۳۲۵ کیلوگرم تولید عسل در رتبه ۵ کشور قراردارد.
کارشناس مسئول زنبورداری جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این استان دارای ۶۰۱ هزار ۸۰۲ کلنی زنبور عسل است، یادآورشد: در حال حاضر تعداد ۶۹۸۵ زنبوردار در استان مازندران فعالیت می کنند و متوسط تولید عسل دراین استان حدود ۹ کیلو گرم به ازای هر کندو است .
دانشیار با بیان اینکه ۲۶۸ کیلو ژل رویال در سال ۹۹ تولید شده است،تصریح کرد: زهر زنبور جهت برخی از بیماری ها از جمله آرتریت روماتوئید و پسوریازیس ، اگزما ، ضد التهاب و کاهش درد نیز موثر است.
وی بیان کرد: مسلما ارتقا و توسعه صنعت زنبورداری می تواند نقش موثری در کاهش وابستگی به نفت را ایفا کند که نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این بخش است .
کارشناس مسئول زنبورداری جهادکشاورزی مازندران تصریح کرد: زنبورداران قبل از دریافت دفترچه زنبورداری باید آموزش های لازم را اداره ترویج و هماهنگی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی برگزارمی کند پشت سر بگذارند.

مازندران مهد تولید عسل طبیعی
مجتبی ایزدی یکی از زنبورداران شهرستان نور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۳۰ سال در شغل زنبورداری فعالیت می کنم که البته در ابتدا به صورت موروثی اما در سال ۸۹ پس از ورود به دانشگاه و پشت سر گذاشتن تحصیلات دانشگاهی و دریافت مدرک کاردانی در رشته زنبورداری به صورت تخصصی وارد پرورش زنبور عسل شدم.
وی که ریاست انجمن دانش آموختگان پرورش زنبورعسل مازندران را نیز برعهده دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی اعضای انجمن دانش اموختگان پرورش زنبورعسل تحصیلات دانشگاهی دارند به همین جهت بیشتر کارهایم تحقیقاتی و علمی و  بر روی اصلاح نژاد، پرورش ملکه و مسائل این چنینی و همچنین کارهای فرهنگی که بسترش را با ایجاد نمایشگاه و توضیحاتی که در آنجا می دهیم انجام می دهم و از حدود ۱۵۰ کلنی زنبور عسل نیز نگه داری می کنم.
ایزدی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ به عنوان تولید کننده برتر از سوی اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شهرستان انتخاب شدم.
این زنبوردار با اشاره به اینکه هر استانی با توجه به اقلیم خود برداشت های متفاوتی دارد، در ادامه گفت: در استان مازندران به دلیل دارا بودن دشت و کوه در بیشتر شهرستان ها سه نوع برداشت متفاوت انجام می شود؛برداشت بهاره یا بهارنارنج و پس ازآن برداشت عسل جنگلی و در انتها برداشت عسل ییلاقی و کوهستان را می توان نام برد.
وی بیان کرد: زنبوردارهای استان مازندران در تولید عسل طبیعی نسبت به کل کشور مشهورتر هستند و شهرستان نور یک سر و گردن بالاتر از دیگر شهرستان های این استان در تولید عسل طبیعی است.

تلخی طعم عسل نمدار با خواص دارویی اش شیرین می شود
ایزدی با بیان اینکه چند سالی به تهیه عسل دارویی درخت نمدار می پردازد در ادامه افزود: نمدار تنها درختی است که در ایران و جنگل های هیرکانی با ۷۰۰ سال قدمت وجود دارد و به دلیل اینکه طعم این عسل دارویی در انتها روبه تلخی می رود در همه جای ایران مصرف نمی شود اما به شدت جز عسل های دارویی برای درمان درد معده ، سردردهای میگرنی شدید و بسیاری از بیماری های دیگر نیز مفید است.

صنعت فراموش شده زنبورداری
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت زنبورداری جز یکی از مشاغل پایداربا سود فراوان اقتصادی است امابه دلیل وجود معضلات و مشکلات و نبود توجه دولتمردان به چنین صنعتی در واقع می توان به عنوان یک صنعت فراموش شد از آن نام برد.
این زنبوردار در ادامه با اشاره به اینکه اسم اول ما گرده افشان است نه تولید کننده عسل ،گفت: گرده افشانی بالاترین سطح خدمتی که زنبور به جامعه بشری و کل کره زمین و اکوسیستم های مختلف می کند و به دلیل این اهمیت بالا خداوند در سوره ای از قرآن خدمت رسانی زنبور عسل به کره زمین صحبت می کند.
ایزدی با بیان اینکه رویکرد زنبورداری با گرده افشانی شروع می شود، خاطرنشان کرد: سازمان (یونیدو) در کل دنیا حافظ زنبور است تا در نقاط مختلف تعدادجمعیت زنبور عسل به نابودی نرود چرا که اگر زنبور عسل از چرخه زیستی خارج شود  بعد از چند دهه کل سرسبزی دنیا را از دست خواهد رفت متاسفانه در ایران به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود گرد افشان بودن زنبور عسل است.


پرداخت سوبسید گرده افشانی به زنبورداران خارجی
وی با اشاره به صنعت زنبورداری در خارج از کشور  و در کشوررهای صنعتی خاطرنشان کرد: زنبورداران در این کشورها بابت گرده افشانی در منابع طبیعی از دولت سوبسید می گیرند  و هزینه زنبورستانشان را تامین می کنند اما ما در ایران مشکلی به نام منابع طبیعی داریم که اجازه نمی دهد زنبوردار وارد مراتع و جنگل شود و هرساله هزینه های هنگفتی را متحمل می شویم.
وی افزود: مقالات مختلفی وجود دارد که نشان می دهدباغدار یا منابع طبیعی بابت گرده افشانی ۲۳ برابر بیشتر از زنبوردار بهره می برد اما متاسفانه کارشناس هایی در این زمینه که چنین مسائلی را به درستی و کارشناسانه حلاجی کنند، وجود ندارند.

جهاد کشاورزی تامین نهاده های زنبورداری را به دوش تعاونی ها گذاشته است
ایزدی در ادامه مشکلات زنبورداران گفت: در همه جای دنیا جهاد کشاورزی مسئول تامین نهاده های اولیه صنعت زنبور عسل بوده اما متاسفانه در چند دهه اخیر جهاد کشاورزی با سپردن این موضوع به دوش تعاونی ها به راحتی از پذیرش این مسئولیت شانه خالی کرده است.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه شرکت های تعاونی یک نهاد نیمه دولتی است و بخش خصوصی باید با تشکیل هییت ها فعالیت داشته باشند،ما زنبوردارها جهت تهیه چوب برای ساخت کندو، شکر و یا نهاده ها دچار مشکل می شویم و باید نهاده ها را مانند قیمت پایه بازار روز تهیه کنیم که باعث ایجاد ضربه به صنعت زنبورداری می شود.

نبود دامپزشک و مشکلات عدیده در بخش درمان زنبوردار
این زنبورداربا اشاره به اینکه صنعت زنبورعسل اصلا وجود دامپزشک را لمس نکرده و در بخش درمان با مشکلات بسیارفراوانی دست و پنجه نرم می کند،افزود: متاسفانه دامپزشکان هیچ نظارتی بر مراحل درمان و دارو ندارند و تقریبا همه زنبوردارها داروها را دربازار آزاد که معمولا زنبوردارهای بزرگ توسط واسطه از کشورهای دیگر وارد می کنند و دست به دست می فروشند تهیه و با آزمون و خطا دارویی را مصرف می کنند.
ایزدی ادامه داد: در انتهای دفترچه صادرشده از سوی جهادکشاورزی درج شده که دامپزشک باید معاینه فنی و درمانی زنبورها را پیش از کوچ زنبوردار انجام دهد و پس از تایید و نبود مشکل آن زنبوردارکوچ کند اما این نظارت اصلا وجود ندارد و کوچکترین بیماری دریک زنبورستان در هر نقطه ای از ایران رخ دهد به سرعت و سهولت به جای دیگر سرایت می کند چون همه زنبوردارها کوچ های بهاره،تابستانه،پاییزه و زمستانه دارند.

برداشتن قانون بیمه زنبوردار جهت بیمه کردن کارگران
وی یاداورشد: متاسفانه مشکلی که چند سال اخیر گریبانگیر زنبوردارها شده این است که  زنبوردار به عنوان یک کارفرما نمی تواند کارگران تحت پوشش خود را بیمه کند تا علاوه بر بازنشستگی از مزایای بیمه ای برای خود و کارگری که حداقل ۶ ماه در نزد او حضور دارد استفاده کند .


ردپای مافیا در خرید زهر زنبور عسل
این زنبوردار در ادامه در خصوص پرورش زهر زنبورعسل گفت: حدود دو سال پیش کلاس های توجیحی پرورش زهربا دعوت از همه زنبورداران سراسر استان دربابلسر برگزار کردیم و با تکنولوژی جدید کار بسیار راحت است اما در حوزه خرید زهر از زنبوردارها مافیایی وجود دارد که فعلا ورود پیدا نکردیم.
ایزدی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ترکیه مسئول خرید زهر زنبور عسل است و مشخص نیست که چه کشوری پشت آن قراردارد و زهرها را به کجا می برند، افزود: از آنجایی که زهرها را به گرم می فروشند ارزش ریالی بسیار بالایی دارد اما کشور ترکیه زهرها را به ۱۰درصد قیمت جهانی یعنی ۱۰ دلار خریداری می کند و با توجه به اطلاعات موثقی که به دست آوردیم در جاهای دیگر همان زهرها بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ دلار در حال معامله است.

تولید ۲ کیلو ژل رویال
وی در خصوص تولید ژل رویال که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، گفت: سال گذشته ۲ کیلو ژل رویال تولید کردیم و امیدواریم این رقم را به ۳ کیلو افزایش یابد
ایزدی که در تولید گرده هم دستی برآتش دارد، بیان کرد: حدود ۳۵ کیلو گرده گل با توجه به نیاز و سفارش مشتریان در سال تولید داریم و گرده گل را به راحتی می توان تهیه کرد،هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی یک زنبوردار میتواند به راحتی تا ۱۰۰ کیلو گرده را به راحتی تولید کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com