دروغ بزرگ سلامت مرغ سایز

 دروغ بزرگ سلامت مرغ سایز
طرح استاندارسازی وزن مرغ های تولیدی کشور مدتی است که با عنوان " طرح تولید مرغ سایز" در معاونت امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی مطرح شده است. طرفداران این طرح معتقدند مرغ سایز(مرغ با وزن متعارف) از کیفیت و سلامت بالاتری از مرغ درشت برخوردار بوده و ضایعات و آلاینده های کمتری دارد که به نفع مصرف کننده و محیط زیست است. همچنین آنها صرفه اقتصادی با بهبود ضریب تبدیل و افزایش تعداد دوره های پرورش را، از دیگر دلایل برتری تولید مرغ با وزن متعارف می دانند. اما شاید مهمترین دلیل عنوان شده از سوی طرفدارن طرح تولید مرغ سایز امکان افزایش صادرات با توجه به مازاد تولید در کشور و تنظیم بازار عرضه و تقاضا باشد.
این در حالی است که مخالفان این طرح دلایل عنوان شده را در بسیاری از موارد رد کرده و یا اقرار آمیز و خلاف واقع می دانند.
پاکزاد - دبیر انجمن صنفی مرغدارن گوشتی استان اصفهان- بحث های مطرح شده در خصوص مرغ با وزن بالا را نادرست دانسته و می گوید: سلامت بالاتر مرغ های سایز نسبت به مرغ درشت دروغ بزرگی است که افراد غیر متخصص به آن دامن زده و ناآگاهانه مرغدران را در شرایط دشواری قرار می دهند.
وی ادامه داد: طرح این موضوع با عنوان اینکه مرغ سایز سلامت تر است، کاملا اشتباه بوده زیرا در سن بالای 40 روز به دلیل اینکه احتمال ابتلا به بیماری برای مرغ ها بسیار ضعیف می باشد استفاده از آنتی بیوتیک و هر داروی دیگری کاهش می یابد، همچنین باقی مانده فلزات سنگین به دلیل مصرف کمتر مکمل ها و کنسانتره در سن 45 روزگی به بالا بسیار کمتر است.
پاکزاد افزود: استفاده از آنتی بیونیک یا هر داروی دیگر در پایان دوره هزینه زیادی برای مرغدار به همراه خواهد داشت به همین دلیل مرغدارانی که مرغ خود را تا سن 40 تا 45 روزگی نگاه می دارد به هر دلیلی که احساس کنند برای سلامت مرغ مشکلی پیش می آید سریعا مرغ ها را روانه کشتارگاه می نمایند زیرا در این زمان هزینه درمان بیش از نگهداری خواهد بود.{tor_sutitle}شرایط صادرات برای صنعت مرغداری به هیچ عنوان فراهم نیست در نتیجه نمی توان به امید صادرات تولید داشت.{/tor_sutitle}
وی تصریح کرد: مصرف سرانه مرغ در کشور 24 کیلوگرم است در صورتی که این مقدار در خانواده 24000 مرغداران کشور حدود 60 کیلوگرم می باشد این واقعیت نشان می دهد اگر مرغ ها از سلامت کامل برخوردار نبود این حجم از مصرف در خانواده مرغداران وجود نداشت.
پاکزاد ادامه داد: مرغداران بارها اعلام کردن ما و خانواده هایمان به عنوان جامعه شاهد حاضر به انجام هر نوع آزمایش در آزمایشگاهای مورد تائید وزارت بهداشت، مجلس یا شورای عالی سلامت برای اثبات پاکی و سلامت مرغ های تولید کشور هستیم.
وی با اشاره به ادعای طرفداران تولید مرغ سایز در خصوص صرفه اقتصادی تولید مرغ با وزن پایین، گفت: بحث در خصوص اقتصادی بودن مرغ سایز از دو جهت مطرح می باشد؛ اول مقرون به صرفه بودن برای تولید کننده و دیگری مصرف کننده است.
پاکزاد افزود: در پاسخ با آنان باید گفت که شاید مرغ سایز از گوشت لطیف تری برخوردار باشد اما در مرغ درشت نسبت گوشت به استخوان و پوست بیشتر است، همچنین افزایش تعداد دوره، هزینه های اولیه از جمله خرید جوجه، شستشوی سالن، حمل جوجه و ... را برای مرغدار افزایش داده که تعداد دوره پرورش پاسخگوی آن نیست.
دبیر انجمن صنفی مرغدارن گوشتی استان اصفهان، در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید با توجه به مازاد تولید، رعایت وزن استاندارد برای صادرات ضروری یاشد؟ اظهار داشت: با وجود اینکه ایران در یکی از بزرگترین بازارهای مصرف منطقه قرار دارد اما شرایط صادرات برای صنعت مرغداری به هیچ عنوان فراهم نیست در نتیجه نمی توان به امید صادرات تولید داشت.
پاکزاد تصریح کرد: صادرات نیازمند چند عنصر مهم از جمله؛ حمایت همه جانبه دولت، تامین یارانه صادرات و روابط مستمر با دنیا می باشد زیرا گرفتن بازار بخشی از کار بوده و حفظ آن از اهمیت بالاتر برخوردار است.
وی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای اولیه تولید مرغ با وزن 1کیلو 800 گرم، در بازار فعلی به صرفه نخواهد بود مگر اینکه با حمایت دولت قیمت مرغ سایز 1500 تا 2000 بالاتر از مرغ درشت تعیین و خریداری شود.
به گفته وی در حال حاضر 10- 15 صادر کننده در کشور فعال هستند که برای رقابت با یکدیگر مرغ را به پایین ترین قیمت به فروش می رسانند این شرایط نیازمند این است که جایی برای تعیین قیمت و ضوابط برای صادرات باشد تا مرغ را با قیمت تضمین شده از مرغدارن بخرد.
پاکزاد با اشاره به سیاست های غلط دولت گذشته و نتایج منفی آن بر صنعت مرغداری کشور گفت: در سال 83 آقای حجتی -وزیر جهاد کشاورزی- کار بسیار بزرگی انجام داد، وی عنوان نمود هر کس 1 کیلومرغ صادر کند از جایزه صادراتی 200 تومانی بهرمند خواهد شد اما چند ماه بعد در سال 84 با به روی کار آمدن دولت جدید و انتصاب آقای اسکندری به عنوان وزیر جهاد کشاورزی دستور داد؛ هر کس می خواهد مرغ صادر کند به ازای هر کیلو صادرات باید 450 تومان تعرفه پرداخت نماید، این تغییر در سیاست ضربه جبران ناپذیری به صنعت مرغداری کشور وارد نمود.
دبیر انجمن صنفی مرغدارن گوشتی استان اصفهان اظهار داشت: هرگاه قیمت مرغ کمی افزایش می یابد هیاهوی زیادی بلند می شود اما هیچ کس این قیمت را در مقایسه با هزینه های تمام شده، تورم سالانه و ... نمی سنجد در صورتی که باید برای آن مبنای را در نظر بگیرند.

خبرنگار : سپیده قاسمی

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار کرمانی گفت : ۹۴/۰۹/۱۵

    احسنت

    پاسخ...
  •  

    sadati sarا گفت : ۹۴/۰۹/۱۵

    باسلام خدمت اقای پاکزاد.فرمایشات شما کاملا متین وبه جا میباشد.کار از ریشه خرابه ولی مسولین دارن ایراد کار رو به تولید کننده بدبخت نسبت میدن.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com